Arjan’s dwarsdoorsnede 17e eeuwse Pinas

Erg leuk om te horen, en ik ben het met je eens: door met alle onderdelen bezig te zijn zie je hoe goed dit door onze voorouders is uitgedacht. Alles heeft een reden, in wezen, en is vaak ontstaan uit noodzaak.

…en zo ziet de binnenkant er na wat schuurwerk uit. Blank eiken dus;);)
Image1704300273.248897.jpg

Het op kleur brengen is een beetje het juiste moment kiezen inderdaad. Je kan straks namelijk niet overal meer bij. Wordt netjes:thumbsup:

Daarom heb ik er ook voor gekozen om de dekbalken nog niet vast te maken en de binnenkant nu in de beits te zetten. Was zelf ook wel heel benieuwd naar hoe de beits op eikenhout zou uitpakken. Ben wel verbaasd over hoe die nerven en tekening van het hout uitpakt. Heel anders dan bij bijvoorbeeld notenhout (daarin zie je duidelijk minder ‘werking’).

Ziet er allemaal erg goed uit Arjan! Dat linden hout kleurt inderdaad erg mooi. Had ik niet gedacht. Op mijn bounty had ik juist het meest moeite met het op kleur brengen van het lindenhout..

Deze uitvoering in eiken wordt mooi

Vraag aan Matthias: is dit een standaard optie?

Momenteel niet, dit staat nog op de lijst om met @*Hans* te bekijken. Van de schoonheid van het resultaat ben ik hierbij wel overtuigd.

De lasergesneden onderdelen blijven sowieso voorlopig van lindenhout, omdat dit goed te lasersnijden is en ook makkelijker in de vorm te krijgen is met vijl en schuurpapier. Maar de huidbeplanking en wegering zouden zeker in eiken kunnen. De dekbeplanking dan weer in linden of abachi, in werkelijkheid was dat ook niet van eiken.

Absoluut en hier was t volgens mij nog net een beetje opgeruimd, ha ha. Maar zodra je weer bezig bent en je pakt er weer wat gereedschap bij (wat bij mij in een paar schoenenpoetsdozen staat opgeslagen), dan blijft dat voor ‘t gemak toch weer weer liggen. Idem met plankjes e.d.: de afvalstukjes daarvan blijven ook weer liggen. Al met al een heerlijke ‘rotzooi’. Pas als ik zaken niet meer kan vinden, wordt ‘t weer ns tijd om wat op te ruimen. En dan begint ‘t feest weer van voren af aan. Heerlijk dat ‘t zo kan (en mag, ha ha)!

Inmiddels weer verder gekomen: de stutten zijn allemaal geplaatst. Gezien de gesprekken over de plaats van de kanonpoorten heb ik nog even contact met Matthias gehad en daarop besloten de poorten een spant verder naar binnen te plaatsen: dat maakt dat de poorten weer een gelijke onderlinge afstand hebben en ook dat er straks aan de buitenkant genoeg plaats is voor de takelage van de kanonnen. Aan de binnenkant wordt t wel een beetje krapper, maar als t goed is, moet t allemaal nog wel uitvoerbaar zijn. We zullen zien…..
Image1705087662.750789.jpg
Image1705087692.559959.jpg

Back