Zoals beloofd een woordje over de beplanking zelf : op deze foto vind je een hulpmiddel afgebeeld om de plankjes van het dek op eenzelfde lengte af te snijden.
Dit heb ik echter niet gebruikt, ik gebruik een andere methode voor het beplanken van het dek. Ik breng namelijk de latjes op hun totale vereiste lengte in één stuk aan. Samengevat ga ik als volgt te werk :
1) ik trek zorgvuldig een middellijn over het dek;
2) ik pers een aantal latjes samen, schuur lichtjes de zijkanten ervan en maak deze dan vervolgens licht zwart met een potlood (het zwarten van de zijkant accentueert de voegen na plaatsing);
3) meestal werk ik dan per ongeveer 8 latjes de beplanking af (soms meer als het korte latjes zijn);
4) de latjes worden dan op een plank aangebracht, waarop naargelang de lengte een aantal schildertapes dwars op aangebracht zijn met de lijmkant naar boven;
5) daarop worden dan de te verwerken latjes “gekleefd”, zijkant tegen zijkant;
6) dan breng ik met een kortharig penseeltje contactlijm aan op de latjes (ik besef dat dit als een vloek in de oren moet klinken van menig modelbouwer, maar het werkt echt fantastisch voor het beplanken !)
7) vervolgens wordt op het deel van het dek dat met deze latjes wordt bekleed ook contactlijm aangebracht ;
8) het penseeltje wordt dan gereinigd met white-spirit in afwachting van de volgende lijmbeurt (want na verharding van de lijm zou het penseel uiteraard niet meer te gebruiken zijn);
8) de latjes nu van de schildertape op de plank halen (hier niet te lang mee wachten daar die de neiging hebben om reeds met de zijkanten aan elkaar te blijven kleven), en los maken van elkaar ( hierbij moet je voorzichtig te werk gaan om breken te voorkomen), de latjes hierbij even plooien aan hun zijkanten en dan voorzichtig horizontaal van elkaar lostrekken en met de gelijmde kant naar boven los van elkaar terug op de plank leggen;
9) eens de lijm op de latjes ietwat droog aanvoelt, begint het beplanken zelf : het eerste latje is het belangrijkste en moeilijkste en moet nauwkeurig de middellijn volgen. De truc bij het beplanken met contactlijm is dat je niet onmiddellijk het latje plat op het dek aanbrengt : je brengt de zijkant van het beginstukje van het latje in een hoek van ongeveer 45 graden nauwkeurig langsheen de middellijn, en als dit correct is, laat je de volledige breedte van dat stukje van het latje “zakken” op het dek, en zo werk je de verdere lengte van het latje af, telkens die hoek van 45 graden en dan de verdere breedte van het latje tegen het dek aandrukken. Eens dit latje zo is aangebracht, het ganse latje echt stevig aandrukken tegen het dek;
10) bij de volgende latjes gaat het sneller : je drukt de zijkant van het latje bij beetjes terug in een iets minder scherpe hoek tegen het vorige op het dek aangebrachte latje aan, en dan laat je het “zakken”, en zo werk je dat latje verder af, steeds stevig aandrukkend tegen de zijkant van het vorige latje (zoals je behangpapier tegen het vorige pand aandrukt)
11) als je alle latjes hebt verwerkt, dan druk je deze nog eens stevig wrijvend aan (ik doe dit met het platte handvat van mijn plamuurmes). Je zal merken dat waar er toch wat lijm is doorgekomen tussen de voegen, dit “opbolt”, waardoor je deze makkelijk kan verwijderen.
12) Na het vollgedige beplanken van het dek breng ik de dwarse groeven op het dek aan (telkens op een afstand van 8 cm, overeenkomend met de aangegeven lengte in het instructieboekje als je de latjes zou versnijden). Ik doe dit met een fijn potlood en uiteraard verspringend, beginnend vanaf de middellijn.
13) Daarna lichtjes opschuren, en vernissen.
Nota : volgens het instructieboekje worden latjes in notelaar van 0,5 x 3 mm (met een totale lengte van 450 mm) gebruikt voor de beplanking van het dek. Ik heb echter geen enkel latje in notelaar van die afmetingen gevonden, wel in linde. Wat ik persoonlijk mooier vind van tint voor een dek en meer overeenkomt met de werkelijkheid volgens de foto’s van de AV. Een gelukje dus …
Het visuele resultaat van deze werkwijze zie je op deze foto van het achterdek.
Graag hoor ik jullie mening over deze werkwijze !