Amerigo Vespucci bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door MarkGr, 22 dec 2023.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik heb het eens met een sleutelvijl gedaan.
    Deze https://superhandig.nl/sleutelvijl-4-kant-100mm-kap-2-pferd.html
    had geen zin om de tafel op te ruimen om de draaibank er neer te zetten. Is meer werk en je moet de diepte iedere keer opmeten wat je weghaalt. Je hoeft ook niet helemaal rond te gaan. 4 zijdes weg vijlen is genoeg.

MarkGr vindt dit leuk.
  2. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    En nu de plaatsing zelf :
    1) Plaats eerst de binnenmuur 34 (zie hierboven)
    2) Plaats vervolgens de beide bovendekken.
    3) Nu is het de beurt om de binnenmuren te plaatsen. Hier en daar zal je deze wat moeten aanpassen/bijschaven (was bij mij toch het geval) om deze tussen beneden- en bovendek te kunnen passen. Voor de zijdelingse binnenmuur met de inham moet je eerst een deel van de rib en het hulpstuk verwijderen (zoals aangegeven op figuur 10, zie hierboven).
    4) Daarna moeten de ribben van spanten 7, 8, 9 en 10 worden verwijderd en daarna de beplanking van het benedendek op deze plaatsen afgewerkt worden (ook bij vernissen)
    5) Nu de kofferbanken lijmen (lijm deze vast zowel op het benedendek als tegen de binnenwand van de beplanking) Opm .: na het vernissen is houtlijm niet meer zo aangewezen, gebruik hiervoor secondenlijm (bvb Zap geel).
    6) Nog een stukje poly-styreen plaat (al vooraf geschilderd) aanbrengen op de overblijvende zijwand achteraan van het beneden-middendek (de overige zijwanden hiervan worden bedekt door de kofferbanken)
    7) Vergeet tenslotte niet de plinten van de binnenmuren aan te brengen (ik had deze ook al vooraf gevernist).
    Volgende bijdrage gaat over, tja kent iemand de benaming hiervan, de okergele strook rondom bovenaan de buitenwand ? Met foto's, beloofd ! ;)

Baker vindt dit leuk.
  3. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Een woordje uitleg over deze strook (wat er ook de benaming van is) :
    IMG_7964-bis.jpg

Ik heb deze eerst geverfd, meer bepaald met de spuitbus. Na een lange zoektocht vond ik de tint van okergeel die (naar mijn smaak althans) het beste paste bij het beoogde resultaat. Gemakkelijk dat deze zowel in spuitbus als in tube verkrijgbaar was, zodat bij eventuele kleine retouches niet terug de spuitbus moest gehanteerd worden. Bij het aanbrengen van de verschillende delen van deze strook moest ik vaststellen dat ik zowel aan stuurboord als aan bakboord tweemaal enkele centimeters tekort kwam. Ik heb deze tekorten dan maar aangevuld met strookjes, uitgesneden uit het restant van de triplex-plaat waar deze stroken werden uitgehaald. Bij de bredere tekorten heb ik aan de zijkanten met een nageldrijver overeenkomende reliëfpunten aangebracht, deze punten met een potlood wat gezwart en vervolgens geverfd (rood gemarkeerd)
    IMG_7962.jpg
    Bij de te smalle strookjes was dit niet doenbaar.(rood gemarkeerd)
    IMG_7963.jpg
    Maar het resultaat van deze ingrepen om deze tekorten van de bouwdoos te verhelpen was naar mijn oordeel zeker bevredigend. Na het aanbrengen van deze stroken dienen deze onderaan afgeboord te worden met een latje van in totaal 2 x 2 mm. Dit gebeurt door het over elkaar lijmen van telkens 2 latjes van 1 x 2 mm (volgens het instructieboekje omdat deze gemakkelijker buigen dan latjes van 2 x 2 mm, wat ik enkel kan beamen). Ook deze latjes heb ik vooraf geverfd in okergeel. Gebruikte verf : IMG_7720.JPG

4. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Mooi gedaan hoor.
    Verf uit Amsterdam gebruiken. Je gaat populair worden bij de noorderburen :thumbsup:.
    Hihi.

5. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    ;)
    Daar doen we het voor hé …;)

Baker vindt dit leuk.
  6. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Bedankt voor de positieve reacties.
    Vervolgens komen de witte stroken van de patrijspoorten aan de beurt. Ik heb deze niet als mal gebruikt, maar wel bovenop de romp gelijmd, uiteraard na deze voorafgaand wit te hebben geschilderd. Tot mijn verbazing pasten deze perfect en diende enkel aan de achtersteven een klein spleetje opgevuld te worden met plamuursel.

Daarna kwam het uitboren van de patrijspoorten aan de beurt : een werkje van lange adem.
    OPGELET : bij het uitproberen of het balkon op de achtersteven ook goed aansloot op de romp, stelde ik vast dat dit wel het geval was, maar dat blijkbaar sommige steunen ervan precies geheel of deels over de openingen van de patrijspoorten zouden komen te lopen. Wat ook het geval was. Dus : stel het uitboren en aanbrengen van de patrijspoorten op de achtersteven onder het balkon uit tot na het plaatsen van dit balkon met zijn steunen.
    Dus het uitboren van de patrijspoorten : eerst met een boortje van 2mm, daarna met eentje van 4 mm uitvergroot en tenslotte met eentje van 6mm. De laatste randjes werden afgevijld met een ronde vijl, tot de patrijspoorten erin pasten. Af en toe eens schudden of lucht blazen in de romp voorkomt dat ze volledig vol komt te zitten met splinters en stof van het boren en deze een uitweg vinden via de gaten van de dekken … De glazen van de patrijspoorten heb ik eerst gelijmd in de patrijspoorten vooraleer deze laatste in de romp te verlijmen.

De luikjes waren een ander paar mouwen. Deze hadden twee uitsteeksels die moesten omgevouwen worden tot hengsels die een spijkertje dienden te omgorden, welk spijkertje dan weer in 2 oogjes, aan te brengen in de romp, diende ingepast. Op zich best te doen, maar het juist plooien van die uitsteeksels bleek (bij mij althans) een echte nachtmerrie: of de ronding was te groot, of te klein, of er brak er al eens eentje af. Het resultaat vond ik echt niet bevredigend, maar van ver gaat het nog. Alleen vraag ik mij af of ik er niet beter aan had gedaan om dat plooien achterwege te laten, die uitsteeksels gewoon wat in te korten en daarna op die spijkertjes te lijmen.
    Het resultaat :
    IMG_7964.jpg

7. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Nog een kleine aanvulling van voorgaande post : hier zie je de achtersteven, met de mooie aansluiting van de witte patrijspoortenstroken. De verkeerde uitsparingen voor de patrijspoorten voorzien op deze stroken (waar de steunen van het balkon dus zouden overheen lopen) werden dicht geplamuurd en deze werden dan wat verder uitgeboord mooi tussen
    de steunen.
    IMG_7984.jpg

Dave Bekers, Pingu57, Baker en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat ziet er prima uit Mark.:rofl::rofl:

Admiraal B vindt dit leuk.
  9. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Tot daar de bekleding van de romp. Volgen de uitsparingen van de romp, met name de vier toegangen tot het dek en twee deurtoegangen ter hoogte van het balkon van de achtersteven. Gezien de kastbanken op het middendek reeds aangebracht zijn, is de locatie van deze uitsparingen eenvoudig vast stellen (zie boven). Wel moet er bij het uitzagen erg voorzichtig te werk worden gegaan om een mooie uitsnede te bekomen. Wat de uitsparingen betreft voor de deuren naar het balkon, daar zag ik echt het nut niet van in, daar deze nadien afgesloten worden door twee gesloten deuren. Die uitsparingen heb ik dan ook aan mij laten voorbijgaan.
    Uitsparing toegang dek : IMG_7986.jpg

Volgende stap : het aanbrengen van het balkon zelf. Zoals reeds gezegd sloot het balkon erg goed aan op de romp. Geen problemen daarmee dus. Wel heb ik op de beide uiteinden en in het midden een spijkertjes ingewerkt, die dan in overeenkomende uitgeboorde gaatjes in de romp werden verlijmd, teneinde een steviger verankering te bekomen. De steunbalken dienen wat bijgevijld te worden. Ook verschillen deze onderling, dus best eerst de volgorde uitproberen die het beste romp en balkon verbinden, vooraleer deze te verlijmen. Ook dient er super voorzichtig omgegaan te worden met de houten handleuning. Deze bestaat uit 2 laser-gesneden voorgevormde laagjes, die op elkaar dienen geplakt te worden. Deze zijn echter super-super fragiel, alleen al als je er naar keek braken ze af … het hout is daar echt van minderwaardige kwaliteit ! Maar uiteindelijk kwam alles toch nog goed …
    IMG_7985.jpg
    Je ziet hier de deuren, waarom daar een opening in de romp achter zou moeten zitten, is mij een raadsel. Ook de fragiele houten leuning komt hier in de picture ...

10. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Toch weer aardig geslaagd zo hoor.

11. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Het ziet er allemaal geweldig uit Mark, toppie :worship::worship:

12. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Tot daar de romp. Opstart van het aankleden van de dekken. En deze blijken overvol te zijn. Een zeer afwisselend en leuk werkje, waarbij slechts enkele probleempjes zijn opgedoken. Ik beperk mij dan ook, buiten wat toelichting m.b.t. deze probleempjes, tot de foto’s.
    Vooreerst de schouw. Tot de bouwdoos behoort er een zelf in elkaar te steken hulpmiddeltje, met name een mal, om de gaatjes voor de ogen, waardoorheen de ringen rondom de schouw dienen aangebracht te worden, symmetrisch in de buis van de schouw uit te boren. Echter kan dit hulpmiddeltje m.i. slechts aangewend worden overeenkomstig de aanduidingen van het constructieboekje, indien je over een boormachine-standaard beschikt. Wat bij mij dus niet het geval was. Immers, als je met een losse boormachine door één van de gaatjes boort, voel je de boor onmiddellijk wegglijden, zodat de nauwkeurigheid van de aan te brengen gaatjes hierdoor verloren gaat.
    De mal, met en zonder dekseltje, je merkt dat de gaatjes van de mal veel te groot zijn om met een boormachine met de losse hand nauwkeurig te werken :
    IMG_7846.jpg

IMG_7845.jpg
    Ik heb dit hulpmiddeltje dan als volgt gebruikt : 1) buis in de mal met dekseltje erop; 2) markeren van de gaatjes langs één kant van de buis (bvb met stift); 3) dekseltje eraf en met een handboortje een inkeping maken op de markeringen (eventueel wat aanpassen t.o.v. de markeringen, zodat de gaatjes mooi ondereen komen); 4) doorheen buis boren met boormachine (de inkepingen vermijden dat de boor gaat verschuiven); 5) buis terug in de mal en met enkele spijkertjes doorheen de gaatjes van de mal en de pas geboorde gaatjes de juiste positie ervan blokkeren, en dan de gaatjes aan de overkant doorheen de gaatjes van de mal markeren; 6) en dan terug te werk gaan zoals hierboven, tot de vier kanten zijn afgewerkt.
    Het resultaat :
    IMG_8017.jpg

Bijgevoegde bestanden:

13. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Pour "la petite histoire" : nog een woordje betreffende de constructie van de ringen rondom de schouw.
    In het constructieboekje stond dit beschreven :
    IMG_8020.jpg
    Terwijl ik in de bouwdoos dit aantrof :
    IMG_7847.jpg
    Behoeft geen verdere commentaar, toch ? LOL

Pingu57, Baker en Jan Walpot vinden dit leuk.
  14. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    :hammer::rofl:

15. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    De vierkanten basis van de schouw dan : deze bestaat uit vier elementen die langs geen kanten aansluiten op de buis en ook niet onderling op de hoeken. Met wat plamuursel de spleten opgevuld en het resultaat mag er min of meer toch nog best zijn (vind ik toch ...o_O). Nota : nergens wordt aangeduid hoe diep de buis in de basis dient aangebracht te worden, ik heb ze er tot gelijke hoogte met het dek laten inzakken.
    IMG_8075.jpg

Morgen post ik gewoon wat foto’s van de “sieraden” van de verschillende dekken.

Pingu57, Herby63, Dave Bekers en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Zoals beloofd ...
    Foto van één van de verschillende kisten op het dek. Het instructieboekje voorziet om deze een deklaag van okergeel te geven. Ik heb er de voorkeur aan gegeven om ze in hun oorspronkelijke ruwhouten staat te laten en van een laagje satijn-vernis te voorzien. Vond ik mooier uitkomen.
    IMG_7992.jpg

Eén van de vier trappen.
    IMG_7989.jpg

Aansluitend op de houten reling van deze trappen komt er een messing-reling rondom het platform waarop zich o.a. de schouw bevindt.
    IMG_8077.jpg

Hierover toch een woordje van toelichting. In de bouwdoos bevindt zich een rol messing-draad van 0,8 mm, die onder meer dient aangewend voor het plaatsen van deze reling. Deze messing-draad dient (gezien hij opgerold is), recht getrokken te worden. Dit lukt min of meer, maar een volledig recht resultaat bekom je (ik althans toch) niet. Daarenboven, bij het plaatsen van deze messing-draad komt er bij de minste geringste druk die er op uitgeoefend wordt (en dat gebeurt toch al wel eens), onmiddellijk een kreuk of deuk in. Kortom, ik vond niet dat ik met deze messing-draad een mooi resultaat verkreeg. Bij mijn modelwinkeltje hebben ze echter messing-staafjes voorradig van dezelfde dikte van 0, 8 mm. Ligt het aan de kwaliteit, of wat dan ook, maar deze messing-staafjes zijn mooi recht en erg stevig, zodat je er tenminste fatsoenlijk (en recht) mee kan werken. Ik heb dan ook na deze eerste reling beslist om de messing-draad uit mijn constructie te verbannen en heb mij verwend met de aanschaf van messing-staafjes uit mijn modelbouw-winkeltje.

Tenslotte, wel niet op het dek, maar chronologisch zo opgenomen in het constructieboekje : de schroef en het roer.
    IMG_8078.jpg
    Om de schroef te bevestigen dient er een behoorlijk groot gat in de romp geboord te worden, wat niet zo eenvoudig was, gezien de schroef dient aangebracht in een uitsparing in de romp. Maar moeilijk gaat ook. Het roer dan. Hoewel niet voorzien in de bouw, heb ik (versterkings?)banden geplaatst op het roer (ik ben totaal geen krak in scheepstermen, dus maak mij maar wat wijzer wat hun benaming en hun functie betreft). Ik weet ook niet of deze nog aangebracht worden bij recentere schepen, zoals de AV (laat maar weten), maar ik vond het mooier ogen (en het oog wil ook wel wat bij de modelscheepsbouw hé ;))
    Groetjes !

Dave Bekers, Herby63, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Nog enkele detailfoto's van de b(r)ouwsels op het dek :

Een davit : IMG_7990.jpg

IMG_7995.jpg
    Ophangingsmechanisme van een anker en een kraan

IMG_7996.jpg
    Het stuurhuis

IMG_8006.jpg
    Anker vooraan

IMG_8014.jpg
    en reserve anker achteraan

IMG_8013.jpg
    De reling op het voordek

IMG_7991.jpg
    De grote mitrailleur

IMG_7997.jpg
    De hut op het achterdek (elke uitsparing of reliëf dient zelf aangebracht te worden).
    Stuk voor stuk leuke en afwisselende dingen om te maken. Je steekt er wel veel tijd in, maar daarvoor doe je deze hobby dan ook. In volgende post volgen er nog wat fotootjes.

Jaap Smith, Dave Bekers, walter10 en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat heb je mooi gemaakt Mark :rofl::rofl:

19. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
  20. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Hoi, ik zie dat je ook de Amerigo Vespucci op jouw werf hebt. Heb je daar ergens een bouwverslag van, want daar zou ik best wel veel van kunnen opsteken ! Groeten ! Mark

Deel Deze Pagina