Amerigo Vespucci bouwverslag

Ik heb de romp van mijn boot gebouwd toen uitkwam bij deacostini en dat was voor 2008
Ik begon met bouwverslagen en foto s pas na 2010.

Erg mooi Mark. En de banden op het roer kloppen hoor. Zie foto.
Groet, Ruud

AV in dok.jpg

Naam veranderd naar : Amerigo Vespucci bouwverslag.
Beste, kan je nogmaals de naam veranderen, daar er nog een bouwverslag is opgestart van de Amerigo Vespucci ( van Occre)
Misschien kan je de naam veranderen naar : “Amerigo Vespucci van Mantua bouwverslag” ?
Alvast bedankt !

Bedankt allen voor de positieve reacties.
Hier nog wat fotootjes :
IMG_8004.jpg

De motor van de kraan, heel wat uurtjes om in elkaar te steken. Stelde bij het plaatsen op het dek vast dat een deel ervan tussen de reling uitstak. Waarschijnlijk een foutje (maar zou niet weten waaraan dat ligt), maar niets meer aan te doen ... Er bestaat erger ...
IMG_7999.jpg

De radar-eenheid. Ik heb de vrijheid genomen om er een satelliet-communicatie systeem aan toe te voegen (had dit op een recente foto van de AV gezien). Is niet in de bouwdoos inbegrepen.
IMG_8126.jpg

Een katrol en baken

En dan zitten we al aan instructieboekje nr 5 en naderen we de break-even van het begin van mijn bouwverslag (dat ik dus ben begonnen na afwerking van dit instructieboekje 5.
IMG_8002.jpg

IMG_8003.jpg

Twee uitkijk-platformen (vermoed ik toch)
Zien er simpel uit, maar het juist plooien van de messing-staafjes was een hele opgave !
IMG_8010.jpg

Ik vermoed dat dit een machine-kamer is. Als ik mij vergis, laat het mij zeker weten, want ik ben niet echt een expert in de verschillende onderdelen van een schip ...
IMG_8001.jpg

En om te besluiten voor vandaag : korvijnagelbanken

Even tussendoor hulp inroepen, voor ik mijn bouwverslag verder zet. Bij de AV behoren heel wat bootjes op het dek (11 in totaal !), waarvan enkele motorbootjes. Echter : bij deze bootjes is geen schroef voorzien, wat ik toch wel niet vinden kan : een motorbootje op een model zetten zonder schroef. Deze schroeven zouden maximaal een 10 mm lengte mogen hebben. Ik heb wat rond gezocht op internet, maar vind geen schroeven van deze zeer beperkte grootte. Wel vond ik vlieg propellers voor de hengelsport (vlieg vissen) van 10 mm, echter te bestellen bij Temu voor 2,00 €, wat ik totaal niet betrouw. Ze zelf bouwen ... ik zou niet weten hoe ik daaraan moet beginnen. Heeft iemand een idee of weet hij een winkel waar je rechtstreeks die vlieg propellers van de hengelsport van die maat kan bekomen, geef je mij dan een seintje ?
Alvast bedankt !!!

Even tussendoor hulp inroepen, voor ik mijn bouwverslag verder zet. Bij de AV behoren heel wat bootjes op het dek (11 in totaal !), waarvan enkele motorbootjes. Echter : bij deze bootjes is geen schroef voorzien, wat ik toch wel niet vinden kan : een motorbootje op een model zetten zonder schroef. Deze schroeven zouden maximaal een 10 mm lengte mogen hebben. Ik heb wat rond gezocht op internet, maar vind geen schroeven van deze zeer beperkte grootte. Wel vond ik vlieg propellers voor de hengelsport (vlieg vissen) van 10 mm, echter te bestellen bij Temu voor 2,00 €, wat ik totaal niet betrouw. Ze zelf bouwen ... ik zou niet weten hoe ik daaraan moet beginnen. Heeft iemand een idee of weet hij een winkel waar je rechtstreeks die vlieg propellers van de hengelsport van die maat kan bekomen, geef je mij dan een seintje ?
Alvast bedankt !!!
12 mm is de kleinste die ik kon vinden, van Amati en hier te koop voor € 1,80 Amati Scheepsschroef Metaal drieblads 12mm 1 stuks #4828/13 in Houten Modelbouw | Beslag | Amati : : Sjaak's Hobbyshop (sjaakshobbyshop.nl). Misschien kan je die gebruiken, scheelt niet echt veel met 10 mm, wellicht kun je er zelfs 10 mm van maken door een schilfertje van de bladen te vijlen/schuren...??

Laatst bewerkt:
Fantastisch Piet, dat komt zeker goed zo. Ik bestel ze meteen ! Ik had al veel langer op dit forum moeten intekenen !!!
Hartelijk bedankt voor al de moeite !

Je zou ze ook zelf kunnen maken die schroeven.
In al mijn enthousiasme op het berichtje van Piet had ik ze al meteen besteld bij Sjaak's hobbyshop. En om eerlijk te zijn, zag ik het zo niet echt onmiddellijk zitten om ze zelf te maken. Alhoewel het ideetje in karton toch misschien binnen mijn (beperkte) mogelijkheden ligt ... Ik hou het in ieder geval in mijn achterhoofd voor een volgend projectje.
@ Hans : bedankt hoor, ik doe mijn best (alhoewel het met vallen en opstaan is, zie mijn volgende post ...)

Zijn we aanbeland bij de kraan, het eerste bouwwerk dat werkelijk wat reliëf brengt in ons schip … en waarover ik toch wel met wat schroom bericht …
Dit trof ik hierover aan in het instructieboekje :
IMG_8125.jpg

En effectief vond ik een rondhout met de exacte afmetingen in de bouwdoos : 170 mm lengte met een diameter van 10 mm. Allelujah !!! Meteen maar aan de slag : de takel bovenaan geconstrueerd samen met de luidspreker en het lichtbaken, de horizontale arm van de kraan ter hoogte van de stippellijn van 40 mm van het instructieplaatje aan de verticale arm bevestigd (na toch eens droog uitgeprobeerd te hebben of deze voldoende hoog boven de motor en de reling uitstak, wat het geval was), alles netjes in kleur gebracht, het zwarte hoedje aangebracht en besloten dat ik de bekabeling van de kraan zou uitstellen tot nadat de kraan op het dek was gemonteerd. Zo geschiedde, de kraan paste perfect in de uitsparing van het dek en sloot mooi aan op de achterzijde van het motorstuk. Vastlijmen dus maar. Daarna nog de ladder, die vanop het dek diende te vertrekken (en ik daarom pas na de plaatsing van de kraan op het dek wenste aan te brengen) vastlijmen, en klaar was kees. Tot ik die ladder dus had uitgeknipt (had ik niet vroeger gedaan, omdat het nogal een lang, smal en dus fragiel stuk leek) en tegen de kraan aan hield. Deze kwam bijlange na niet in de buurt van de luidspreker (zoals op de foto’s te zien was), maar bleef er een heel stuk onder. In die mate zelfs, dat die ladder zo geen enkel nut had, want eindigde in het niemandsland van de opstaande arm van de kraan….! Ik begreep er geen snars van. Nog eens het instructieboekje geraadpleegd, ik had alles volgens hun voorschriften gedaan, alleen … kon het de bedoeling geweest zijn dat die stippellijn op 40 mm aangaf dat het rondhout van 170 mm diende ingekort te worden met die lengte ?! Bij nader inzien bleek, indien ik alles op die lengte zou inkorten, dat de ladder inderdaad op de gewenste hoogte zou uitkomen. Dus, gelukkig zonder enige schade de kraan kunnen losmaken van het dek (ze was er nog niet lang aan vastgelijmd), en de hele kraan geherconstrueerd op de juiste lengte (nochtans niet zonder enige welgemeende vloek hier en daar …) Wie is er nu het domste : dat instructieboekje of ikzelf, ik laat het aan jullie oordeel over (maar ik vermoed dat ik het wel zal zijn, ik had die ladder maar eens eerder moeten uitproberen op de kraan… alhoewel het toch wel een heel eigenaardig instructieplaatje was, zeker omdat er, ook niet in de tekst, uit bleek dat er moest ingekort worden). Om een lang verhaal te beëindigen : eind goed, al goed. Dit was het uiteindelijk resultaat :
IMG_8007.jpg

PS : over de bekabeling van de kraan laat het instructieboekje je volledig in het ongewisse,, m.a.w. zoek het zelf maar uit. Dat belooft voor de latere rigging van het staand en lopend want …

Laatst bewerkt:
Mooi gedaan.

"Zoek het zelf maar uit" Het lot van houten boten bouwers...;).
Soms zijn die bouwdozen inderdaad echte puzzels

Inderdaad zeg! wat een belabberde omschrijving om iets op maat te maken. Ze zouden beter kunne zeggen maak deze op een lengte van 130mm

Ik had de instructie wel geïnterpreteerd dat er een stuk afgezaagd moest worden, maar de opgegeven maat van 40 deed me vermoeden dat je net dat stukje van 40 mm nodig had. Ook mis dus. :)

Back