ALZRC Devil 380

Zelfs een perfect afgestelde heli zal nog de neiging hebben te driften. Iets met inertie van je rotor. Met autotrim instellingen kun je dit er compleet uit krijgen.

Maar dat is meer iets voor mensen die met de sticks los hun heli op het puntje van 1 skid op de grond willen zetten voor een mooi foto moment ;)
 
Maar dat is meer iets voor mensen die met de sticks los hun heli op het puntje van 1 skid op de grond willen zetten voor een mooi foto moment ;)
of voor als je veel rudder figuren vliegt. Met hooveren maakt het inderdaad weinig uit, dan houdt de vbar hem wel op zn plek. Ik merkte dat de heli voor de trim vlucht (ondanks de goeie afstelling) naar 1 kant drifte bij een snelle piro (piro flip, piro circles, piro tic tocs e.d)
 
grappig genoeg, is dat op 1 skid zetten helemaal niet zo moeilijk..
alleen wel ff in de peiling houden hoeveel ruimte de bladen nog hebben :D

qua exact 100% goed zetten.
het is mooi.. maar wind laat een heli altijd driften.
inderdaad, bij die rudder figuren gaat zwaartepunt en een correcte 0 instelling meewerken.
maar normaal sportvliegen.. daar merk je het echt niet zo heftig..
tenzij het ding een kilometer scheef staat natuurlijk. maar een klein tikkie, dat merk je in de regel niet, corrigeer je op automatiische piloot al
 
o ja, niet op een molshoop proberen :D

ik heb het op bestrating wel eens gedaan, dan kun je zelfs "lopen"
ding blijft redelijk goed onder 1 hoek staan.
op gras opletten dat je hem niet laat "prikken"
en rustig met de pitch ;-)
 
Helaas is dit nog steeds niet gelukt. Eerst corona, slecht vliegweer in het weekend, vakantie en verbouwing. Pff wordt wel hoogste tijd [emoji25]
 
Tijd: Altijd een probleem.
Hoorde van iemand dat je nooit tijd hebt; Tijd moet je maken.
 
Laatst bewerkt:
Jeetje Johannes, ik heb dit draadje eens goed doorgenomen en ben inmiddels ook rete nieuwsgierig naar jouw eerste vlucht. Maar eerst:

Heb in het verleden ook diverse heli's gevlogen en gelukkig heel weinig gecrashed, .........................behalve met mijn instap helikopter de HM004 van walkera . Haha, als je daar mee kon hoveren kon je het ook met andere helikopters. Bovendien waren de crash kosten heel laag. Na deze instap heli ging ik rustig een stapje hogerop, telkens mijn grens heel voorzichtig verleggend. Nu was dat een heel andere tijd (2007-2008 geloof ik) en hadden de helikopters nog flybars en paddles. Alleen al het hoveren in alle richtingen was al een hele uitdaging, tegenwoordig is dat wat simpeler, maar desalniettemin nog steeds moeilijk. Ik was in die tijd zelfs zo gefrustreerd dat het me niet lukte om fatsoenlijk te hoveren dat ik een coaxiale heli had aangeschaft om toch nog wat te kunnen rondvliegen zonder telkens te crashen met die verdraaide HM004. Uiteindelijk is het me gelukt om te hoveren met mijn HM004 en dat was echt serieus een goede leerschool voor me.

Nou ja, om een heeel lang verhaal kort te houden is eigenlijk wat ik je wil zeggen dit: Kijk eens of het in deze tijd nog mogelijk is een fijne instap heli in huis te halen. Het leerproces is al een hobby op zich en het is dan wel zo prettig als de crashkosten aan de lage kant zijn. Met de heli die je nu hebt kan het wel eens heel frustrerend voor je aflopen. Na een paar dure crashes ben je er in ieder geval gauw klaar mee en dat is doodzonde van deze mooi hobby. Je moet de mensen eens de kost geven die na 1-2 keer crashen al weer gefrustreerd stoppen met deze mooie hobby. Doodzonde.

Enn........eerst leren hoveren met de staart naar je toe, dan pas voorzichtig leren de staart weg te laten draaien totdat je uiteindelijk kan hoveren in alle richtingen. Pas dan kan je voorzichtig wat rond vliegen. Je wil niet weten hoe vast beraden ik was om dit allemaal onder de knie te krijgen. Ik heb vervolgens jaren gevlogen en heel weinig gecrashed. Gelukkig maar, want dat is de reden waarom velen stoppen met deze mooi hobby. Telkens maar weer crashen met hoge reparatie kosten is dodelijk voor je leerproces en het plezier wat erbij hoort.

Ik denk dat zelfbeheersing , discipline en volharding wel "de" kernwoorden zijn als je wil leren vliegen met een helikopter.

Bedenk: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

Ik ga je volgen,

Grt Helixer
 
Laatst bewerkt:
Met 20% exp.vliegt deze heli reuze gemakkelijk!
Geweldig spul een plezier om mee te vliegen.
4D4692BF-65CD-4A6E-B6AD-951E6E644F7B.jpeg
 
Morgen de computer maar eens weer aanslingeren en alles maar eens goed gaan zetten. Heel gedoe met al die instellingen al zijn ze best wel logisch.
 
Kijk ook eens naar je throttle en pitch curves. Daar is een hoop winst te halen voor een instapper.Maar ik mag aannemen dat je dat gaat doen met iemand die jouw gaat begeleiden

Helixer
 
Dat is zeker dat ik dat doe, ik kom nog uit de tijd dat je gewoon 4 kanalen had en daar moest je het mee doen. Allerlei menu's waren er toen niet. Laat me goed begeleiden tis allemaal nieuw voor mij. [emoji106]
Kijk ook eens naar je throttle en pitch curves. Daar is een hoop winst te halen voor een instapper.Maar ik mag aannemen dat je dat gaat doen met iemand die jouw gaat begeleiden

Helixer
 
Zet je de expo op alle 4 stick bewegingen?
Over het algemeen gebruik je ook op de tail wat expo (vaak zelfs meer dan op de swash)
Zelf gebruik ik rond de 15% op de swash, en 20-25% op de tail, zo even uit mijn hoofd.

Dit is voor iedereen persoonlijk en er is geen goed of verkeerd.

Maar ik denk dat de waarden die ik noemde, in combinatie met een relatief lage agility (de snelheid waarmee de heli rolt/flipt/draait) een goed uitgangspunt zijn
 
Back
Top