Jeetje Johannes, ik heb dit draadje eens goed doorgenomen en ben inmiddels ook rete nieuwsgierig naar jouw eerste vlucht. Maar eerst:
Heb in het verleden ook diverse heli's gevlogen en gelukkig heel weinig gecrashed, .........................behalve met mijn instap helikopter de HM004 van walkera . Haha, als je daar mee kon hoveren kon je het ook met andere helikopters. Bovendien waren de crash kosten heel laag. Na deze instap heli ging ik rustig een stapje hogerop, telkens mijn grens heel voorzichtig verleggend. Nu was dat een heel andere tijd (2007-2008 geloof ik) en hadden de helikopters nog flybars en paddles. Alleen al het hoveren in alle richtingen was al een hele uitdaging, tegenwoordig is dat wat simpeler, maar desalniettemin nog steeds moeilijk. Ik was in die tijd zelfs zo gefrustreerd dat het me niet lukte om fatsoenlijk te hoveren dat ik een coaxiale heli had aangeschaft om toch nog wat te kunnen rondvliegen zonder telkens te crashen met die verdraaide HM004. Uiteindelijk is het me gelukt om te hoveren met mijn HM004 en dat was echt serieus een goede leerschool voor me.
Nou ja, om een heeel lang verhaal kort te houden is eigenlijk wat ik je wil zeggen dit: Kijk eens of het in deze tijd nog mogelijk is een fijne instap heli in huis te halen. Het leerproces is al een hobby op zich en het is dan wel zo prettig als de crashkosten aan de lage kant zijn. Met de heli die je nu hebt kan het wel eens heel frustrerend voor je aflopen. Na een paar dure crashes ben je er in ieder geval gauw klaar mee en dat is doodzonde van deze mooi hobby. Je moet de mensen eens de kost geven die na 1-2 keer crashen al weer gefrustreerd stoppen met deze mooie hobby. Doodzonde.
Enn........eerst leren hoveren met de staart naar je toe, dan pas voorzichtig leren de staart weg te laten draaien totdat je uiteindelijk kan hoveren in alle richtingen. Pas dan kan je voorzichtig wat rond vliegen. Je wil niet weten hoe vast beraden ik was om dit allemaal onder de knie te krijgen. Ik heb vervolgens jaren gevlogen en heel weinig gecrashed. Gelukkig maar, want dat is de reden waarom velen stoppen met deze mooi hobby. Telkens maar weer crashen met hoge reparatie kosten is dodelijk voor je leerproces en het plezier wat erbij hoort.
Ik denk dat zelfbeheersing , discipline en volharding wel "de" kernwoorden zijn als je wil leren vliegen met een helikopter.
Bedenk: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald
Ik ga je volgen,
Grt Helixer