Na de M01 en M02 (wat eigenlijk 1 en dezelfde auto is) kwam Tamiya ruim 10 jaar geleden met de M03 en M04. Hiervan was de M03 de echte klapper. Prima chassis, lekker basic en prima voor stock races.
Een handig hulpmiddel: oneven getallen zijn FWD even getallen zijn RWD!
Na veel jaren wachten kwam Tamiya met de M05 (FWD dus...) het lange wachten viel toch ietwat tegen. Het chassis rijdt zeer stabiel (beetje meer toerwagen gevoel) maar was zeker niet sneller dan de M03. Het is nu erg persoonlijk. De 1 rijdt erg snel met een M03 en de ander rijdt het snelst met een M05. Sinds niet al te lang is ook de M06 erbij gekomen, die is uiteraard RWD en lijkt veel beter te presteren dan de wispelturige M04. (waar sommigen echt niet aan konden wennen)
Zelf heb ik alle soorten, en reed afgelopen winter met de M05.
Ik vond het erg jammer dat Tamiya (zuiver voor de winst) begon met het uitbrengen van RWD body's op de M05 (alpine, abarth 1000 TCR en S800) maar kan het wel waarderen dat er oude modellen worden ge re-released om het M05 chassis.
Deze Renault wordt dus uitgebracht op het M05 chassis.
Bij nieuwe kits is even wachten vaak de beste optie. (in de eerste weken na de release zijn de kits het prijzigst)
Het mooiste is een gezamenlijke inkoop-actie waarbij 1 woordvoerder een mooie prijs bedingt voor meerdere kits bij een lokale leverancier (denk aan Eurosound Haarlem of vergelijkbaar) dan heb je in ieder geval geen importheffing.
Een andere optie is om de auto bij de oosterburen te bestellen. Weshops als MBS-modellbau en Haertle kunnen soms erg interessante aanbiedingen hebben die netto goedkoper blijken dan zelf importeren.
Zelf importeren kan uiteraard ook. Loop je wel een aanzienlijk risico op importheffing, maar dan ben je vaak nog net iets goedkoper dan wanneer je lokaal of vanuit Duitsland aanschaft. Ook zul je geduld moeten hebben, want je pakketje staat zelden binnen een week op de stoep. Reken eerder op 2 tot 3 weken.
Shops waar je dat zou kunnen doen zijn rcmart.com (mijn favo shop), stellamodels.net, rcmushroom.com, etc. Er zijn ook echt japanse websites waar je dmv een email een prijsopgave kunt doen, denk dan aan rc-champ...omslachtig, maar het werkt.
Al met al kan een lokale inkoop actie dus best een knappe prijs bieden, dat heeft dus de voorkeur. voor 10 of 20 euro minder zelf importeren kan uiteraard ook, maar ik gun het de LHS ook, en dan heb je geen wachttijd of importheffing...
Het is dus wellicht de moeite waard een IA op te zetten hier. Reken op prijzen tussen de 120 en 150 euro, want deze kits zijn erg mooi en met een 104 ESC (lipo-ready)zijn ze waarschijnlijk niet meer rond de 100 euro te scoren (zou wel geweldig zijn natuurlijk)
De goedkoopste M05 van dit moment is deze:
Seasonal discount - Tamiya - - Tamiya (#92213) 1:12 M05 Datsun 280ZX Sports Version W/ESC EP
was even nog goedkoper voor 69 USD dus omdat ik dat plaatje er nog bij zie staan is een mailtje wellicht de moeite waard. Anders is 75 ook een giller van een prijs...
let op: komen nog verzendkosten bij (vrij stevig) en mogelijke importheffing (bij mij niet het geval) dus ik had hem voor ongeveer 80 in huis.
een getunede M05 kopen is vaak onzin. je betaald erg veel extra voor vrij zinloze opties, en krijgt er dan opeens geen body en esc meer bij... niet doen dus.
Succes heren!