Algemeen Rijden op sneeuw en ijs topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door diver, 15 dec 2010.

1. vxltraxxas

vxltraxxas

Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Kun je dit even beter onderbouwen?:confused:

2. Mystikal

Mystikal

Lid geworden:
    6 jul 2011
    Als ik een band pak (zonder velg) maar met schuim insert. Dan draai/prik ik een schroef door de band, waardoor hij (bijvb) 3mm door de band prikt. Als ik dan de juiste schroeflengte pak, zit de kop van de schroef netjes tegen de velg aan geklemd. De schroef kan daardoor nooit dieper in de band verdwijnen (waardoor aan de buitenkant de spike zou verdwijnen). Eruit schieten zal ook nooit lukken.

3. vxltraxxas

vxltraxxas

Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Houd ons op hoogte.:thumbsup:
    Ik ben benieuwd hoe het wordt.:rolleyes:

4. ElectrischeRutger

ElectrischeRutger

Lid geworden:
    31 okt 2011
    Wil het inderdaad ook wel weten! Misschien dit weekend is samen met mijn vader sneeuwkettingen voor de banden maken, lijkt me ook wel vet :D

Maar hou ons hier op de hoogte! :D

5. Mystikal

Mystikal

Lid geworden:
    6 jul 2011
    Vanavond even bezig geweest.... Schroeven zijn 2cm bij 4mm. Voor banden enkele rij, achterbanden dubbele rij.
    Sneeuwkettingen ook maar aan begonnen. Ketting is rvs van de praxis. Moet nog 2 bandjes.. Moet alleen nog iets als slot verzinnen.

6. ElectrischeRutger

ElectrischeRutger

Lid geworden:
    31 okt 2011
    Netjes, maar had ff aan mn vader gevraagd over die sneeuwkettingen:
    Heeft dat wel echt zin? Volgens mij zijn spijkerbanden namelijk beter qua grip en houd je meer snelheid over..

Of klopt dit niet?:confused:

7. Mystikal

Mystikal

Lid geworden:
    6 jul 2011
    Ik heb geen ervaring, maar wat ik heb gezien op video's is dat sneeuwkettingen aardig goed werkt. Sneeuwkettingen maken is echt heel makkelijk. De eerste is even passen en meter (hoelang moet tie zijn), daarna maak je ze gewoon na, door de schakels te tellen.

Spikes op (losse) sneeuw zal niet werken volgens mij, daar heb je toch echt sneeuwkettingen voor nodig. Maar goed, ik weet niet of ik die sneeuwkettingen ga gebruiken, ik heb ze eigenlijk meer gemaakt voor de fun. Ik was toch bezig :p.
    Ik ben wel benieuwd wat de spikes gaan doen. Misschien vanmiddag even een klein stukje proef rijden op de vijver voor mijn deur. Morgen hopelijk naar de zwem(nu schaats) vijver.

8. ElectrischeRutger

ElectrischeRutger

Lid geworden:
    31 okt 2011
    Yep, ga denk ik ook een setje banden erbij kopen om er sneeuwbanden van te maken. Heb je nou spijkers of punaises gebruikt? Lijkt op spijkers maar zie het niet helemaal goed.

Ga vanmiddag eerst mijn eigen car-stand maken, voor de lol van hout, en misschien komt daar een mini verslagje van, als ik die heb kan ik eigenlijk evengoed tegelijk de spijkerbanden maken, lijkt me vet om te doen en om ze te zien rijden :cool: Ik weet nog vorig jaar met skien, dat onze auto (Porsche Cayenne) 1heuveltje niet opkwam, althans, we waren niet de enige, en dat elke auto daar door een tractor met sneeuwkettingen omhoog werd getrokken :cool:.
    Dat vond ik al gaaf eruit zien, reuze banden met sneeuwkettingen, hopelijk wordt het even vet bij een een RC model! :D

9. ElectrischeRutger

ElectrischeRutger

Lid geworden:
    31 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Mystikal

Mystikal

Lid geworden:
    6 jul 2011
    Nee, ik heb uiteindelijk schroeven gebruikt. Wat je nodig hebt is een priem en schroeven 2cm bij 4mm.

Met de priem een gaatje prikken in de band (en door de insert). Ik raad je aan om aan de hand van het banden profiel vaste plaatsen te bepalen. Dat is en makkelijker om het gaatje te vinden, nadat je met een priem hebt voorgeprikt en het ziet er natuurlijk ook wat netter uit. Daarna duw je het schroefje door het voorgeprikte gaatje en klaar. Band daarna op de velg leggen, even met een tangetje de schroefjes een beetje rechttrekken. Dan is het nog bandjes lijmen en klaar.

De lengte van de schroeven is natuurlijk afhankelijk wat voor velg/band je gebruikt. Dit zijn Short Course banden en dan is 2cm een mooie maat. Iets korter was wellicht nog wat beter geweest, maar ik twijfelde of 1.5cm lang genoeg was. Daartussen zit in principe niets. Mochten ze te lang zijn, dan slijt ik ze nog wel even af met de slijptol.

11. ElectrischeRutger

ElectrischeRutger

Lid geworden:
    31 okt 2011
    Heb je de velg en band los gekocht? Ik dacht dat ik het er gewoon af kon halen bijv en daarna weer vastlijmen, ookal gaat dat moeilijker..

Zag ergens 4banden staan voor 20euro, gebruikte..

12. Mystikal

Mystikal

Lid geworden:
    6 jul 2011
    De banden en velgen waren mij geschonken door een fantastische LHS. En die kwamen inderdaad apart. Dus als je ze al vast heb zitten, 20 minuutjes koken en je haalt ze er vrij gemakkelijk vanaf.

Succes!

13. ElectrischeRutger

ElectrischeRutger

Lid geworden:
    31 okt 2011
    Yep van koken weet ik idd. Nu op school, heeft sinds vorige week ook wifi (!) dis vanmiddag betalen ;)
    Eerst dan car stand maken, en daarna spijkerbanden morgen of zondag?:D

Car stand, zal ik daar een bouwverslag van maken?

14. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Een bouwverslag is altijd leuk!
    Leuk idee trouwens.
    Het sneeuwt hier nu al de hele ochtend dus er licht al best wel een pak!
    Ik ga alleen niet rijden omdat ik geen watherproof electronica heb.

Ruud

15. WesleyRoy

WesleyRoy

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Hier ffe een kort filmpje, even met de Losi over de parkeerplaats..

filmen en rijden tegelijk ;-)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Mystikal

Mystikal

Lid geworden:
    6 jul 2011
    Heerlijk! Nog wat waterdicht gemaakt (servo?) of niet?

17. WesleyRoy

WesleyRoy

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Nee had ook maar heel kort gereden.. kap van de losi houd veel buiten.. aan de binnenkant zaten enkel hier en daar wat druppels maar verder nog redelijk schoon en droog.

18. ElectrischeRutger

ElectrischeRutger

Lid geworden:
    31 okt 2011
    Leuk filmpje!;) 2WD ook ofniet? En goed gefilmd als je het tegelijk doet offcourse!
    Hier vanaf 12uur ook alleen nog maar aan het sneeuwen, nu ook nog, dus heb zon om te rijden zonder waterproef electronica ;p

19. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Zo ff de xs uitlaten in de sneeuw ! :p

20. WesleyRoy

WesleyRoy

Lid geworden:
    17 dec 2008
    4wd ;-)

Deel Deze Pagina