Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Ondertussen zitten we met best wel veel man wat topics te vervuilen met onze racegeluiden en kunnen we het beter centraal houden, dus daarom dit draadje.

Voor wie mee leest en niet helemaal weet waar het over gaat, hier wat informatie:

nomac-logo.gif


Nomac staat voor Nederlandse Organisatie Model Auto Clubs en is een Nederlandse bond voor de modelautosport zoas de KNAF dat is voor de gewone autosport. Diverse klasses en clubs zijn vertegenwoordigd in deze organisatie en lijkt het mij verstandig om hier alleen het over de BC08 te hebben.

De onroad 1:8 klasse is op het moment nog steeds de snelste klasse op het circuit. Er worden onder de Nederlandse vlag 6 wedstrijden gereden waarvan de 5 beste resultaten tellen voor het kampioenschap en tevens de eindstand als kwalificatie voor de plaatsing van EK's en WK's gebruikt kan worden.

Er wordt gereden in 2 klasses:
NK, hierin zitten de 24 snelste rijders van Nederland
NOMAC, hierin zitten de 30 opvolgend snelle rijders.
Naast dit bestaat er ook een Promo klasse welke een open serie van wedstrijden is welke momenteel met de 1:10 kalender mee gaat, deze klasse is tegelijk een kwalificatieserie voor de NOMAC en biedt de rijders een mogelijkheid om te snoepen aan het wedstrijdrijden en zichzelf te vergelijken hoe ze staan tov. de serieuzere wedstrijdrijders..

dome.jpg


Enkele specs:
- 4 wiel aangedreven
- 2versnellingsbak
- 3.5cc motor: 40.000rpm bij een kleine 3pk
- body is een LeMans type auto maar ook tourwagens en group-C bodies zijn te koop.
- 0-100km/u kan in 2 seconden
- topsnelheden op het circuit liggen rond de 110 tot 120 km/u
- Auto's zijn geheel instelbaar en zijn in staat om op vol gas door de smalste bochten te sturen.

Meer info:
www.nomac.nl
www.efra.ws
www.ifmar.org

En voor meer informatie kan je mij altijd mailen: bc08@nomac.nl
 
Laatst bewerkt:
Zo, en nu babelen over de afgelopen race(s) en de komende !

Maar man, wat ging het hard afgelopen weekend, daar kunnen die Italianen nog wel een puntja aan zuigen ;) Ben wel weer benieuwd hoe het op Groningen zal zijn.....
 
re

Roelof, ik ben vergeten te vragen of afgelopen weekend er een nieuw baanrecord is gezet. Ik kreeg dit mee van Martin maar heb het niet meer geverifieerd, weet jij de feiten?
 
Roelof heeft de uitslag al lang en breed rondgestuurd naar alle 1:8 licentiehouders, dus die zijn volledig geinformeerd. Het zal ook wel snel op de NOMAC site gepubliceerd worden.

Of je kijkt even hier: Verslag NK-1 BC08 Rucphen, 5 april 2009

NK klasse
1. Rick Vrielijnck
2. Rik Veenma
3. Jordy Blok
4. Ilia van Gastel
5. Miquel Hereijgers
6. Marcel Schouten
7. Arie Manten
8. Peter Ceyssens
9. John Ermen
10. Danny Leewis
==========
11. Joey Sorber
12. Daniel van der Drift
13. Stanley Bauer
14. Tjibbe Keller
15. Tim Bosmann
16. Stefan Koenders
17. Martin Zevenhoven
18. Hans Dokman
19. Danny Blommers
20. Alex Everling
21. Maurice van den IJsel
22. Jeffrey Rietveld
23. Michiel Renting
24. Roelof Tooms

Nomac Cup
1. Steven Cuypers
2. Gunther van Steay
3. Robin d'Hondt
4. Nico Boeren
5. Richard Keur
6. Richard Engbersen
7. Emiel Jansen
8. Daan Haling
9. Sander Tersteeg
10. Jeroen Janken
==========
11. Peter van Marion
12. Richard de Vos
13. Falko Neven
14. Sjaak van der Wind
15. Johnny Jakoby
16. Freek Hofman
17. Sander Bouret
18. Ad Moelands
19. Wim van der Wind
20. Niels Reijnders
21. Frank Baggen
22. Glenn van Oversteeg
23. Remo Franssen
24. Maurice Foekema
==========
25. Chef Rijcks
26. Michel Jansen
27. Peter Ende
28. Mark Hellenbrand
29. Dennis Hofstede
30. Andy Muijres
 
Zo, en nu babelen over de afgelopen race(s) en de komende !

Maar man, wat ging het hard afgelopen weekend, daar kunnen die Italianen nog wel een puntja aan zuigen ;) Ben wel weer benieuwd hoe het op Groningen zal zijn.....

De gegevens van Groningen uit 2007 / 2008:

Ronderecord: 14:2 (RickV)
Aantal rondes: 21 in 5:06

Dit zijn trouwens gegevens uit 2007, in 2008 kwamen we hier met lange na niet aan. Het zal ook daar wel weer serieus hard gaan. Meedraaien in de top wordt meer en meer een zaak van constantheid.
 
In 1 bocht lag er wat zand en 1 voor mij ging wat wijd en ging dwars. Hij hield al corrigerend het gas erop om mij toch voor te blijven toen ik netjes binnendoor kwam. Hij boorde zijn neus in mijn zijkant en rukte zo al de stekkertjes uit de ontvanger. Behuizing van de ontvanger was finaal naar de knoppen, pennen gebogen maar gelukkig doet die het nog (Spektrum HRS)
 
Wat ik mij afvroeg.. in die heatindeling van de 1/8 race op Rucphen staat 99% op Spektrum.
Een andere paar zitten op 40 MHz, oke. Maar ik zie er ook een paar goede rijders rijden op 27 MHz, en ik zag ook een keer op de MACH dat Jilles ook op 27.095 reed, zelfde kanaal als in mijn simpele RTR zendersetje. Waarom kiezen ze er dan toch voor om op een meer storingsgevoelig kanaal te rijden? Of komt het omdat je juist kan denken aangezien iedereen op de 2.4 GHz zit dat het drukker (tragere reactiesnelheden) voor zorgt, en met een goede zender met 27 MHz module erin je sneller bent o.i.d ?
 
Laatst bewerkt:
In 1 bocht lag er wat zand en 1 voor mij ging wat wijd en ging dwars. Hij hield al corrigerend het gas erop om mij toch voor te blijven toen ik netjes binnendoor kwam. Hij boorde zijn neus in mijn zijkant en rukte zo al de stekkertjes uit de ontvanger. Behuizing van de ontvanger was finaal naar de knoppen, pennen gebogen maar gelukkig doet die het nog (Spektrum HRS)

Dat is ook niet helemaal waar je op zit te wachten, matig. Volgende keer beter :)
 
In die heatindeling van de 1/8 race op Rucphen staat 99% op Spektrum.
Een andere paar zitten op 40 MHz, oke. Maar ik zie er ook een paar goede rijders rijden op 27 MHz, en ik zag ook een keer op de MACH dat Jilles ook op 27.095 reed, zelfde kanaal als in mijn simpele RTR zendersetje. Waarom kiezen ze er dan toch voor om op een meer storingsgevoelig kanaal te rijden? Of komt het omdat je juist kan denken aangezien iedereen op de 2.4 GHz zit dat het drukker (tragere reactiesnelheden) voor zorgt, en met een goede zender met 27 MHz module erin je sneller bent o.i.d ?

Over 't algemeen heeft niemand 27mhz en dus heb je vaak je kanaal vrij.
De goedkope 27mhz zitten vaak niet in de 27mhz reeks van de cristallen en als ze d'r al zitten worden ze vaak gewoon weggedrukt door 't vermogen van een betere zender.
 
27mhz is per definitie niet slecht, Jilles rijdt met KO en de standaard KO 27mhz zit op FM en niet op meer storingsgevoelige AM....

Dat tot een kort verleden dit soort rijders niet op de 2.4ghz zaten (en sommigen nog steeds niet zitten) heeft niets met de vertragingen te maken, met de huidige modellen is dat al zwaar geminimaliseerd. Het heeft wel te maken dat ze gesponsord worden door dergelijke merken en die nog nog maar tot voor kort geen 2.4ghz systemen kenden. Gesponserd worden door KO en dan een Spectrum moduul erin zetten is niet de bedoeling.....
 
Als ik zo de uitslag bekijk gaan bij de NOMAC Cup ga onze Belgische vrienden straks de Cup winnen en volgend jaar het veel NK rijders het erg moeilijk maken het wordt weer spannend en zeer aantrekkelijk om te komen kijken zo hard het gaat.

Mvrgr Andre
 
Nomac Site

Ik had dacht ik gelezen dat er een nieuwe Nomac site zou komen?!
Erg jammer dat de uitslagen van wedstrijden er zo laat op komen!! Als ik dan naar de AMCA site ga kijken staan de uitslagen er gelijk op!! Deze site is echt super!! Complimenten Richard E.
Beste Nomac is hiet niets aan te doen??:pc:
 
De site is er maar de provider ondersteund bep. functionaliteiten niet. Ik weet verders ook niet veel wat de huidige status is maar had ook graag de tussenstanden op de nieuwe site gehad.
 
De site is er maar de provider ondersteund bep. functionaliteiten niet. Ik weet verders ook niet veel wat de huidige status is maar had ook graag de tussenstanden op de nieuwe site gehad.

Wat een geweldige site de NOMAC site!!!! Nog steeds de standen niet bijgewerkt na de eerste NK!! Deze site is echt een aanwinst voor het Rc racen!!!:sleepy::evil:
 
Back
Top