algemeen draadje voor actueel neergestorte vliegtuigen.

Een beetje piloot land dat ding op een veldje of op een weg.

Even een update:

"Hij is expert in noodlandingen, maar crashte nu zelf: piloot moest in fractie van seconde beslissen toen het fout liep"
Het handboek wat piloten horen te doen bij noodlandingen in België, is geschreven door de piloot die vrijdagnamiddag zelf crashte.
In Sint-Andries bij Brugge kon de ervaren Aalsterse piloot Rik M. als wonder zijn defect sportvliegtuigje zacht doen landen.

Hij is expert in noodlandingen, maar crashte nu zelf: piloot moest in fractie van seconde beslissen toen het fout liep (Brugge) | Het Nieuwsblad

upload_2022-8-18_16-51-17.png
upload_2022-8-18_16-51-17.png

Verschrikkelijk die sensatie koppen altijd in de media.
Er is niks gecrasht cq. neergestort, hij had motorproblemen maar redde op een paar meter na het veld niet meer.

Als hij die paar meters wel had gehad was de nep-spit gewoon op het veld geland en had er geen haan naar gekraaid.

Helaas is dat altijd al zo geweest.
Terug naar een zaterdag avond in november 1979. Mijn opa ging naar zijn dochter twee straten verderop om te gaan eten. Hij was slecht ter been en zaken zoals rollators bestonden toen niet. Hij had een kleine (kinder) fiets waar hij naast liep en als steun gebruikte. Fietsen kon (durfde) hij niet meer.
Hij struikelde over een omhoog staande tegel of straatsteen en viel. Helaas brak hij daarbij zijn heup. Een voorbij rijdende automobilist stopte en heeft eerste hulp verzorgt en ergens aangebeld om te vragen of zij een ambulance konden bellen. Mobieltjes waren toen nog sciencefiction.
Maandag stond in de krant dat een oude man op de fiets was aangereden en dat de automobilist was doorgereden. Complete onzin en onterechte beschuldiging van iemand die er feitelijk niets mee te maken had maar wel zo netjes was om iemand in nood te helpen. Ik heb toen een nogal boze brief naar die krant gestuurd maar ik heb er nooit meer iets van gehoord of gelezen.

Hier stond laatst een man op de hoek van de straat met een camera, ik vroeg hem waarom hij daar stond.
Nou, zei hij, de brandweer, traumaheli , politie zijn onderweg hiernaartoe om iemand uit een woning te hijsen. Dat was dus een journalist die de melding had gezien.

Ik heb altijd een beetje wrange smaak bij journalisten. Een beetje mens schiet een ander mens te hulp tenmiste, zo ben ik opgevoed.
Dan heb je helemaal geen tijd om foto's te maken lijkt me.
Maarja....ieder z'n ding....

Verschrikkelijk die sensatie koppen altijd in de media.
Er is niks gecrasht cq. neergestort, hij had motorproblemen maar redde op een paar meter na het veld niet meer.

Als hij die paar meters wel had gehad was de nep-spit gewoon op het veld geland en had er geen haan naar gekraaid.
Ach hoe vaak lees je wel niet dat wanneer een zwever een doodnormale buitenlanding maakt, dat het om een noodlanding gaat om maar iets te noemen [emoji57]

Er zitten helaas redenen achter waar je weinig aan kunt doen.
Het zijn geen grote gebeurtenissen (gelukkig), waardoor er weinig tijd is voor de nieuwsdienst om de gegevens tegen het licht te houden. Klopt de inhoud wel?
Daarbij komt dat de meeste journalisten geen verstand hebben van complexere onderwerpen zoals luchtvaart, stikstof, of hernieuwbare energiebronnen... om maar een paar willekeurige te noemen!

Persoonlijk heb ik liever geen artikel dan de halve of verdraaide waarheid.
De reden dat opiniestukken veel betrouwbaarder zijn omdat daar wel tijd voor is uitgetrokken, en deskundigen kunnen worden geraadpleegd.
Maar ja, die zijn pas beschikbaar minimaal na een week of eind van de maand.

Alles is moet tegenwoordig in een short passen, buzz-words en vooral vluchtig zijn.
Diepgang en waarheidscontrole is iets van vroeger.

Back