Airbrush op dlg vleugel

:rolleyes::D:D
Proficiat!

Tof dat een mooi beschilderd model misschien wel beter vliegt dan een rode!
Ik heb bewust de laatste laag lak heel ''ruw'' gespoten, schuurpapiertje 1000 waterproof zou het wel's kunnen zijn...Geloof het of niet, maar ik heb echt wel een verbetering van glijvlcht met stil weer en ook overtrekt ie nog minder snel en heftig(niet dat ie niet al heel goedmoedig was..).Het zal een goede werper wel wat verlies meters geven qua starthoogte, ikzelf heb op dat gebied nog niet zoveel verschil kunnen merken . Ik werp nog niet constant genoeg, ene keer goed ,dan weer wat minder....Hoog werpen zal mn trademark niet worden denk ik....Maar goed, ik heb ook het idee dat ie in de thermiek nog efficienter is en bij het draaijen er totaal geen lastige stukjes meer zijn(wind op staart en willen draaien, zodra de wind op de binnenste tip slaat had ie een beetje de neiging om weg te vallen of te dweilen...) Toegegeven, het is een beetje een toevals treffer, maar mijn Twister presteert nu beter/fijner/makkelijker,vooral in de thermiek. Vermoedelijk zal het ''steken'' wat minder zijn geworden...Gelukkig heb ik afgelopen wedstrijd geen lastige situaties gehad om binnen te komen, waardoor ik dat nog niet heb kunnen testen..I'll let you guys know!

Laatst bewerkt:
Klinkt goed Vincent...
Toevallig had ik het er van het weekend over met een bevriend vrije vlucht piloot (die was er niet bij tijdens ons clubkamp..) om iets dergelijk toe te passen bij DLG
Volgens mij heeft een versie 'Turbo' of 'Fireworks' al ooit zoiets gehad 'Sharkskin' heette het toen.....

In de F1 klassen is 'LDA' trending....
Low Drag Airfoil.
Vooral om hoger te lanceren worden er meer DLG-achtige profielen ingezet en om het zweven te bevorderen (bij lage snelheid) wordt het oppervlak iets ruw gehouden .(experimenten met verschillende typen 'meubelfoilie'....... verschillend ook voor boven- en onderkant....)
Sommigen noemen het zelfs een WTF -profiel... ;)
Weakly Turbulated Foil

Turbulators (0.3-0.6 mm lijntje op 6% van de koorde) worden dan niet meer gebruikt.

Is bij jou de onderkant van de vleugel ook gespoten?

Volgende project; van Tantalus naar Vlamtalus.
Sinds een paar weken ben ik een fijne Tantalus rijker, met dank aan Loet!Zelf was ie niet helemaal tevreden over de vleugel, maar ik heb er totaal geen problemen mee; het ding vliegt prima en de eerste vluchten van 20 min. en meer zijn gemaakt.

Het grootste probleem zit hem in het feit dat de Tantalus verschrikkelijk vloekt qua kleur, vergelijken bij mn mini en twister. Ik kan dat niet uitstaan en mn licht(?) autistische dwangstoornis neemt dan het besluit om het kreng te airbrushen......

Ik zal proberen een paar filmpjes van de te nemen stappen te maken en te posten.Hope you'll like it!

Vanavond gaat het dan echt gebeuren, het was vanmiddag toch echt heel mooi vliegweer hier. Jaap, Its en Arjen dachten er net zo over....Heerlijk gevlogen!

Op het moment ben ik bezig met de voorbereiding(lees;opruimen van de bende..), dit is niet zo heel boeiend. Komt erop neer dat de bovenkant van de vleugel met een heel fijne korrel wordt geschuurd, met een beetje water om het vuil weg te spoelen. Uiteraard doe ik dit voor de hechting, bijkomend voordeel is dat je bestaande lak wegschuurd en dus ook de grammen. Wel opletten dat je niet teveel wegschuurd! Zodra dit klaar is doe ik er een zwarte basislaag op. Hierna begin ik met dekkend wit en met behulp van sjablonen aan de vlammen.Hierna komen de kleuren(geel,oranje,rood, meschien wat blauw en paars..) over de witte verf heen. Omdat de kleuren transparant zijn was het nodig om eerst wit te gebruiken, hierdoor knallen de kleuren er echt mooi af!Deze stap hoeft lang niet zo nauwkeurig te gebeuren als met de witte verf, omdat de kleuren die op het zwart zijn gespoten niet of nauweljks zichtbaar zijn door hun transparantie..
Uiteraard laat ik de sjablonen even zien en geef ik nog wat uitleg aan de hand van sowieso de foto's en hopelijk ook het filmpje.There we go!

Het resultaat tot nu toe;
full

Laatst bewerkt door een moderator:
full
staart heb ik inmiddels al in fik...Het filmpje bewaar ik voor de vleugel!Op de foto kan je zien hoe de Vlamtalus ongeveer gaat worden...

loet maakt een goed toestel.... en jij maakt er een nog beter toestel van :p

gelukkig heeft loet in de afgelopen jaren ook erg mooie toestellen gemaakt wat kleuren en motiefjes betreft... helaas kan er geen enkel tippen aan wat jij er nu van maakt!

Komt nu het laatste filmpje. De kleuren worden hier over de witte verf heen gespoten..Helaas heb ik niet alles kunnen filmen, maar de stappen die ik in dit filmpje neem, herhaal ik eigenlijk een aantal keer. Netzolang tot het gewenste resultaat, gevaar is echter dat ik teveel ''vlammen'' spuit, waardoor het ''echte'' er een beetje afgaat.gelukkig is de vlamtalus goed gelukt en bovendien ook nog redelijk vlot; qua airbrushen en voorbewerken ben ik ongeveer een uurtje of 3 a 4 bezig geweest. De gewichts toename is ongeveer 7 gram, inclusief de blanke lak. [media=youtube]IVDkrX7jW2c[/media] Dit s het juiste filmpje!

jij bent degene die hem moet gooien en vangen... pas jij dus maar op! ;)

knap werk trouwens!

hoe je het draait of keert, maar een knappe paint geeft een toestel zoveel meerwaarde.... kijk maar naar kristof zijn xxlite's....

jij bent degene die hem moet gooien en vangen... pas jij dus maar op! ;)

knap werk trouwens!

hoe je het draait of keert, maar een knappe paint geeft een toestel zoveel meerwaarde.... kijk maar naar kristof zijn xxlite's....
ik pas wel op, maar dat heeft vooral met mn landingen te maken;)

Persoonlijk vindt ik mn kisten pas echt af als ik er wat verf opgekalkt heb...Ieder zn smaak natuurlijk, maar ik denk vooral dat het emotionele meerwaarde geeft aan je kist. Ook al heb je een model wat veel is verkocht, het is echt een uniek ding geworden met een leuk motief(Loet,Kristof, Alex en de andere bouwers waarvan ik de naam niet weet..), uiteraard moeten de motieven/sjablonen niet bij elke kist hetzelfde zijn. Maar goed, nu betreedt ik andermans vakgebied. Mensen die dit soort dlg's bouwen stellen uiteraard de vliegeigenschappen voorop, daarnaast moet het productie proces zo efficient mogelijk worden gemaakt. Het lijkt me vanzelfsprekend dat het uniek maken van ieder model wat verkocht wordt teveel tijd kost en bovendien niet kostendekkend is. Meschien, als je een hele voorraad sjablonen maakt en veel afwisseld met kleuren, dat je een eindje meekomt, qua originaliteit.Desalniettemin vindt ik de huidige modellen er gelikt uitzien, nix mis mee! Vooral het ontwerp van Kristof springt eruit en de misleidende motieven(in de oorlog maakte o.a. schepen hier gebruik van om eventuele onderzeeers te verwarren als ze een torpedo gingen lanceren..) van Loet vind ik erg gaaf. Maar dat was allemaal al gedaan in dlg-land......Vandaar mijn input om nog een trede verder te gaan en dit soort dingen te doen en te laten zien!Niet om te ''showen''(eigenlijk wel..:rolleyes:),niet om klanten te werven(zijn natuurlijk hartelijk welkom!:D:D), maar meer om jullie op ideeen te brengen qua styling van je model!:cool: Ik ben er van overtuigd dat mensen die dlg's kunnen bouwen/repareren/vliegen handig genoeg zijn om zulke vlammen ook te kunnen maken:banana:.Wellicht moet er even geoefend worden met de airbush om de dunnere lijntjes te spuiten. Bijkomend voordeel met dit thema is dat er een hoop info is te vinden over hoe te werk te gaan. de termen; ''real flames'' of ''flames lavallee" doen het goed op google!

Back