Afbouwverslag Juniaer T-27 Tucano

Tadango

Forum veteraan
Ik heb vandaag een Juniaer T-27 Tucano overgenomen. Deze is bijna volledig gebouwd en was voorbereid voor een Xicoy X45-TP. Ik ga deze afbouwen en de 2e motor van de OV-10 Bronco ga ik gebruiken.

IMG_6687.jpg

Het is vooral een kwestie van bekabeling in orde maken, electronica en motor inbouwen en de tank edg. Dan resten nog wat kleine dingen zoals wieldeuren ect. Het belangrijkste is goede koeling inbouwen aangezien het een kleine motorkap is met weinig openingen.

De luchthapper voor onder de spinner zal naar boven geleid worden naar de vertraging zodat de lucht niet onderlangs gaat zonder de vertraging te koelen. Onder kan het via de kieren bij de wieldeuren weg maar dat is niet voldoende. Achter het motorschot zitten 2 uitgangen en deze heb ik verlengd naar voren zodat de lucht voor het motorschot daardoor weg kan. Het is niet veel maar beter dan niets. Veel lucht moet ook langs de uitlaten naar buiten. Achter het motorschot zitten al grote openingen waar de motor lucht door krijgt. Het wordt nog een uitdaging om de motor verse lucht te laten aanzuigen terwijl de warme lucht langs de motor naar achteren door de romp gaat. Een duct is niet echt mogelijk omdat er nog een tank en electronic komt tussen de motor en openingen.

PXL_20250329_175134977.jpg

PXL_20250329_175148897.MP.jpg

PXL_20250329_175327327.jpg

Duct zit voor in de kap. Hierdoor kan de lucht alleen naar boven langs de gearbox. Hopelijk forceert deze stroming de meeste warmte langs de uitlaten naar buiten.

PXL_20250330_091957153.jpg

PXL_20250331_105829840.jpg

De ruimte rond de motor is alleen nog een probleem. Warmte lucht kan te makkelijk voor bij de turbine komen en deze zal de warme lucht aanzuigen. Dit moet afgesloten gaan worden. Dat kan een balsa ring worden of een geprinte trechter om de inlaat oid, daar ben ik nog niet uit.

PXL_20250330_080136176.jpg

PXL_20250330_093625188.jpg

Ook alvast wat andere dingen gedaan zoals een radio plaat gemaakt van een grote plaat welke erbij zat. Die was bedoeld om bovenin te plaatsen net onder de cockpit maar daar komt bij mij de brandstof zak. Op de plek van de originele tank maak ik de radio plaat.

PXL_20250331_105902844.jpg

Origineel moeten de vleugels vast met 2x M5 bouten via de wieldeur openingen. Dus kist moet op de kop en daar ben ik niet zo van. Ook zit 1 gat achter de wieldeur aansturing dus dat is altijd een geklooi en kan niet op gevoel. Ik ga een magnetic connect setje inbouwen welke ik nog had liggen. Een magneet langs de onderkant halen is een stuk makkelijker. Dit is ook gelukt al was de uitlijning een uitdaging aan 1 kant. De vleugels klikken mooi vast en de speling met de romp valt mee. Het voelt goed aan dus ik heb er vertrouwen in. Het werkt op de Cougar ook prima al zijn die vleugels maar een fractie van het gewicht.

PXL_20250331_105848193.jpg

Vandaag arriveerde een pakketje met wat spullen waaronder de 2 bus decoders voor in de vleugels. Er waren geen 2 stuks SE4 op voorraad dus daarom ook een SE6 genomen. Kost ook niet veel meer. Deze decoders kunnen 4 (0f 6) servo's of sensoren aan en ondersteunen vele protocollen. Ze zijn nog niet vanaf Ethos te configureren maar dat komt vast nog wel. FBus wordt tenminste ondersteund.

PXL_20250331_131059075.MP.jpg

Omdat er naar elke vleugel maar 1 servo draad hoeft (wel dikke) valt het aantal aansluitingen op de ontvanger ook mee. Een 12 kanaal is precies voldoende dus dit is een TD-SR12 geworden. De gyro functie is vooral om de staart mooi strak te houden. Ook heb ik alvast de radio plaat wat ingedeeld. Ruimte genoeg doordat alles tegenwoordig mooi klein is. Er komt alleen nog een telemetry adapter bij. De accu's krijgen later een plek als ik hem uitgewogen heb. Dat kan vlak achter het motor schot zijn of meer achterin dus daar ga ik nu geen rekening mee houden nog.

PXL_20250331_181802033.jpg

Even een afdek plaat gemaakt voor om de motor inlaat. Deze heeft alleen openingen voor de kabel en de brandstof toevoer en valt net om de voorkant van de motor. Deze is gemaakt van PETG-CF en zal hopelijk niet te warm worden. Zou alleen mooi zijn als er nog iets van lucht stroming rond de uitlaat edg was.... maar daar is geen oplossing voor eigenlijk.

PXL_20250401_090313731.jpg

Afgelopen weekend lekker bezig geweest en er is een hoop klaar. De motorkap is aan de bovenkant geïsoleerd met 0.5mm balsa en alu tape. Meer past niet omdat de kap heel dicht op de gearbox zit. Dit moet nog steeds een hoop schelen qua kap temperatuur. Daarna is de borging van het stabilo aangepast. Dit was met een simpel schroefje gedaan welke in een houten plug in de buis ging. Dat is voor de lange duur geen goede manier dus ik heb een messing M3 "plug" in de buis gemonteerd. Dit blijft langer goed. De kop van de bout valt mooi verzonken in het stabilo.

PXL_20250407_055524750.jpg

De motor zit ook op z'n plek en de passing is heel netjes met 1 ringetje erachter. De prop staat super al hoort op de T-27 geen 5 blads. Aangezien de A-29 dat wel heeft is het geen gek idee dat er later een motor gewisseld is ;)

PXL_20250407_060252906.jpg

Daarna de vleugels aangepast. Dit had de voorganger gedaan met 4 stekkers maar daar maak ik 1 van. Om het wat simpeler te houden heb ik een decoder per vleugel en deze werken super, nadat je de handleiding leest. Kanalen hoger den 16 kan je wel configureren maar werken niet zoals je verwacht.... Mooie compacte oplossing zo. De voeding naar de decoder ingang is met dikkere kabel en aangezien deze 15A aan kunnen zie ik daar geen problemen in.

PXL_20250405_153133228.jpg

Daarna de verlichting eruit gebroken. Juniaer levert een set welke op het eerste gezicht prima lijkt maar veel licht opbrengst hebben deze niet. Daarnaast is hebben ze niet overal weerstanden ingebouwd waardoor bij het testen enkele led's al defect raakte. Dus alles eruit gebruiken en goede 5W led's ingebouwd. Voor de tippen heb ik een alu profiel aangepast als koellichaam. Deze hebben 2 flits lichten en 1 continu licht in kleur. Onder in de voorlijst zit een warm wit landingslicht en in de staart een koud wit licht. Dit is qua licht heel wat beter en werkt op 2s lipo terwijl het origineel 12V nodig had. Gek aangezien er geen vermogen in zat......

PXL_20250407_060136314.jpg

PXL_20250407_060153691.jpg

PXL_20250407_060212198.jpg

Straks komen de stekkers voor de vleugels dus hopelijk passen die zoals gepland. Daarna nog even een tank maken en vast zetten en we kunnen testen :)

Laatst bewerkt:
De radioplaat is ingedeeld en de antennes heb ik daar ook op gemonteerd. Ze zitten mooi naar buiten. Veel opties zijn er ook niet want er zit een alu vleugelbuis vlak bij en erboven komt een brandstof tank dus naar de zijkant lijkt me dan de beste keus. Is zo ook wel praktisch. Qua bedrading en vleugel verbindingen is het niet helemaal mooi maar het kan niet heel veel anders. Veel verloopjes voor de verlichting en naar de vleugels heb ik zoveel mogelijk een bestaand gat gebruikt.

PXL_20250408_184406858.jpg

PXL_20250408_184454642.jpg

Qua koeling heb ik een kleine opening bovenin open gemaakt. Dat doet niet heel veel maar is beter dan niets. Aan de zijkant zit een rooster erg lelijk in het model dus daar heb ik een werkende betere voor geprint. Deze komt er nog in al zit deze deels lang het motorschot dus werkt maar voor 60% straks. Ook weer een beetje extra en alle beetjes helpen...

PXL_20250408_185054741.jpg

PXL_20250408_185030254.jpg

Daarna eens opgebouwd en gewogen. Dat was nu 11.19kg en dat valt mee. Daar moet nog een accu steun, tank installatie en spinner bij. Nu was ook te zien dat het zwaartepunt redelijk uitkomt als ik de accu maximaal naar voren een plek geef dus daarvoor is een plaat gemaakt tegen het motorshot aan. Daar kan je eenvoudig bij al heb ik nog geen plek voor de connector gevonden. Misschien blijft dat los....

PXL_20250408_184417056.jpg

Morgen eerst maar eens tank maken en die monteren en dan nog eens op de weegschaal. Met de vingers balanceren leek prima maar de weegschaal gaf nog 6mm teveel naar achteren aan. Opgaven qua bereik is totaal maar 6mm dus voor de maiden misschien nog iets lood ergens voorin plaatsen. Na de maiden komen er nog meer wieldeuren voor dus dat helpt qua gewicht weer iets en ook de spinner is weer gewicht in de neus..

Vandaag even een tank gemaakt en ik mikte op 1.5L. Deze is iets groter geworden met 1.8L maar dat is niet heel erg. Past net met de cockpit en zit exact in het zwaartepunt. Vliegtijd van 10 minuten is haalbaar al weet ik niet hoe slecht het rendement van deze 5 blads prop is. Komen we zaterdag wel achter :)

PXL_20250409_183617289.jpg

Aan de buitenkant zit een klep en daar heb ik de tank aansluiting in gemaakt. Dit is een heel dun laagje glasvezel dus ik heb deze steviger gemaakt omdat ik de koppeling stevig in moet drukken en dat voelde niet goed.

PXL_20250409_183558547.jpg

PXL_20250409_183609752.jpg

Toestel buiten eens opgebouwd om alles te controleren en de motor te testen. Die draait prima en de temperaturen lijken ook zeer goed. Met meer toeren zakt de gearbox temperatuur dus dat betekend dat de koeling wel werkt. Na de test was de kap voor ook maar lichtjes warm dus de isolatie werkt ook zoals verwacht.

PXL_20250410_164422595.MP.jpg

PXL_20250410_182251469.jpg

Daarna op de weegschaal en die gaf aan dat er nog wat in de neus moest. Uit de schuur 2 stukken lood gehaal en dat was exact wat hij nodig had dus dit voorin de kap geplaatst. Kan er makkelijk uit als hij wel neuslastig aanvoelt.

PXL_20250410_175600217.jpg

Zaterdag maar eens invliegen. Uitslagen op rol zijn wat aan de kleine kant (ik haal net de low rates) maar dat is niet erg. De neuspoot uitslag is ook erg klein en kan ook niet veel anders door de constructie voor. Zolang hij de bocht maar om kan is het prima. Remmen werken zeer goed dus afremmen voor het einde van het veld lukt wel.

Een spinner die goed op een 5 blad prop past is nog niet zo makkelijk te vinden. Dus waarom niet zelf maken? Leuke oefening. De achter plaat wordt uit alu gefreesd en krijgt koel openingen zodat er nog lucht naar de gearbox kan. Dat zal niet veel zijn maar het is beter dan een dichte plaat. De kegel zelf kan ik van verschillende materialen proberen waarbij PETG-CF mij het makkelijkst lijkt. Als dat niet stijf genoeg is ga ik PAHT-CF proberen maar door de krimp is dat minder makkelijk precies te printen.
Schermafbeelding%202025-04-10%20210701.png

Laatst bewerkt:
Vandaag de Tucano ingevlogen. Ik had nog snel even een spinner getekend en geprint uit PAHT-CF als test en deze past wonder boven wonder dus maar gebruikt voor de maiden. Toch beter dan niets. Er zitten nog wat foutjes in dus ik maak een 2e die ook geschilderd gaat worden. Deze voelt erg stijf en sterk en na een test run en taxi test draaide deze nog steeds zuiver zonder problemen.

PXL_20250412_104830685.jpg

Dus getankt en gestart. Vloog direct mooi stabiel en voelde heel vertrouwd op 1 ding na: Er was erg veel down trim nodig. Op de kop dook hij nog steeds omlaag dus het zwaartepunt leek prima. Gas dicht of volg as maakte geen verschil dus het is ook niet de motor hoek. Flap compensatie was ook perfect dus meteen met vol flaps geland en dat ging ook erg makkelijk. Remmen werken zeer goed. Taxien op de grond gaat prima en de draaihoek is niet te weinig gelukkig.

Hij schommelde wel ietsje dus de 2e vlucht de gyro aangezet en dat dempt heel erg mooi. Vliegt dan veel lekkerder dus die gaan we finetunen.3e vlucht is ook gefilmd en was wat minder fijn. Vrij snel vloog er iets af en het was me niet direct duidelijk wat het was. Na wat overshoots was het geen wieldeur oid dus maar doorgevlogen. Clubgenoten hadden het deel snel gevonden: De deur aan de zijkant was eraf gevlogen. Slecht gelijmd.... In de landing was er een nieuwe verrassing: 1 poot hing los onder het toestel. Dus mooi langzaam gemaakt en hij lande prima op 2 poten. Dit was bijna 1 poot geweest want de bouwer had geen locktite gebruikt bij de poten :( De 2e hoofdpoot hing alleen nog op zijn plek door de wieldeur. Alleen 1 deur scharnier stuk en iets lakschade aan de flap maar dat is zo opgelost. De deur aan de zijkant is ook opnieuw verlijmd en nu ook verschroefd op het scharnier dus die blijft nu zitten.

PXL_20250412_103420407.jpg

Vliegtijd is prima met 10 minuten stevig vliegen. De prop doet het ook niet gek en staat heel erg mooi. Toerental is ruim 7100 vol gas in vlucht dus dat lijkt ook niet verkeerd. Koeling werkt heel goed en de gearbox bleef koeler dan verwacht net als de turbine. Kap edg werd ook net warm dus dat is geen probleem. Stroomverbruik is 500mAh per vlucht en dat is ook prima. Verlichting is heel goed te zien met de volle zon, zelfs het licht op de neuspoot zie je nog al is deze wel minder fel dan die in de vleugels. Dat zien we later wel. Voor nu alles goed nalopen (had ik eerder moeten doen) en een nieuwe spinner maken en hij kan weer mee. Ik heb ook wat schroefjes geverfd want dan vallen ze minder op.

Nieuwe spinner geprint en dit keer niet geschuurd oid. Deze afwerking staat niet verkeerd en blijft zo. Ik kan hem altijd nog een keer schuren en lakken.

PXL_20250413_061259609.jpg

Deurtje aan de zijkant nu verschroefd en deze kopjes ook maar zwart gemaakt. Net als op wat andere plekken. Staat toch net even beter.

PXL_20250413_061345103.jpg

PXL_20250413_061337358.jpg

PXL_20250413_061355421.MP.jpg

Vandaag regen dus de freesmachine en draaibank maar eens aangezet en een aluminium backplate gemaakt voor de spinner. De geprinte versie was te slap en je kon de spinner niet echt goed aandraaien. Deze begon tegen de kap aan te lopen als je hem te strak aandraaide. De alu backplate heeft daar geen last van. Deze is exact hetzelfde met 4mm dikte in het midden en 6mm aan de rand. Wel weer zwaarder maar dat maakt niet veel uit. Er kan altijd nog lood uit de neus.

PXL_20250421_161250644.jpg

Back