(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Koos, vitrine is eigenbouw of ergens standaard te krijgen?
De vitrine is gekocht via Marktplaats, en is een zogeheten Juweliers kast, 1 m breed, 0,4 m diep en 1,80 m hoog, twee schuifdeuren en voorzien met slotje onderin
ff googelen en heel snel reageren want als je ze tweedehands ziet staan zijn ze zo ook weer weg.
Uiteraard kun je ze ook nieuw kopen maar dan betaal je tussen de 1000 en 1500 euri, en tja hoe leg je dat thuis uit...…
Zelf maken is uiteraard ook een optie, maar dat lijkt me meer iets voor modelbouwers of zo...….:p:p

Succes met je zoektocht

Staat op het lijstje om eens te bezoeken. Maar kennelijk geen aanrader?
Ik ben er zelf een keer geweest en haastig bezocht, en hoewel de Batavia er slecht bij ligt, is het toch een bezoekje waard, ik wil zelf ook nog altijd een keer rustig bezoeken. Ze hebben er trouwens ook nog een 1:10 model van de Zeven Provinciën, en een gedeelte van de spantenopbouw van de echte 7p.

U?....daar doen we hier niet aan, toch[emoji1787][emoji1787]
Ik heb als eerste La Pinta van Artesania gebouwd. Als een soort proef project om te kijken hoe het bevalt. Nu bezig met de Eenhoorn hachette van Kuifje. Zie mijn bouwvorderingen ondet "eenhoorn verslag". Hierna moeten er fff 3 autos worden gebouwd. Volgend schip op de werf wordt de Black Pearl van ZHL. De wensenlijst bestaat vervolgens uit: Flying Dutchman (scratch), vasa, zeven provinciën, silent Mary, walrus, urca de lima. Er is nog veel zoekwerk te verrichten. de planning voor ooit was de Flying Dutchman met RC, maar vermoelijkijk vind ik het bouwen leuker dan het uiteindelijke varen ermee. Ideeën en plannen liggen wel al op de plank.

De vingerlingen dus.......
Als eerste op maat buigen, en voorzien van gaatjes voor de nagels:
Bekijk bijlage 310230 Bekijk bijlage 310229
Aansluitend op de gevormde “u” een busje solderen voor tegen de kiel en een pinnetje voor op het roer:
Bekijk bijlage 310231 Bekijk bijlage 310232 Bekijk bijlage 310233 Bekijk bijlage 310234 Bekijk bijlage 310235
Dit volgens de methode die Piet al vaker heeft laten zien in zijn verslag van o.a. De SotS

Na heel wat uurtjes heb ik er 4 van de 6 helemaal klaar, gezwart en op het roer gespijkerd.

Tussen deze vingerlingen heb ik twee latjes op elkaar gelijmd van 1,5 x 6 mm:
Bekijk bijlage 310236
Deze moeten nog gevormd en aan beide zijde afgeschuind worden, maar dat is weer voor de volgende keer.
Gr Koos.
Gevonden Koos! En gelijk je verslag naar pagina 1 getild:rolleyes:

Bedankt voor de complimenten mannen, maarruh ik ga niet naast mijn schoenen lopen hoor:rofl::rofl: ik blijf gewoon maar bouwen.

Ik zag dat mijn verslag weer ver weggezakt was, dus tijd voor een korte update, de rusten zijn nog eens geschuurd en voor de laatste keer gebeitst dus dat moest nog effe drogen.

Tijd om tussendoor nog wat aan de luiken te doen, als eerste met de kolomboor gaatjes erin geboord:
Bekijk bijlage 315317
En toen maar even stoeien met de luiken voor de spiegel, als eerste de scharnieren......

Maar ja waar maak je die van, de luiken zijn 10 mm breed, dus er moet nog wel wat hout overblijven....

Strookjes messing geknipt, vond ik niks, dan maar wat dunne zwarte plastic, was nog minder....

en toen viel mijn oog op:
Bekijk bijlage 315316
Yep, gewone nietjes, zou dat wat worden??

Ze werden in de patina ook nog eens zwart, een pootje eraf geknipt en op de “Pietsan manier” op de luiken geplakt:
Bekijk bijlage 315318
Is nog gemakkelijk in de lak leggen ook met dat tweede pootje zo, dit werd er later uiteraard weer afgeknipt.

Alvast een gezwart oogpennetje en een gedraaid stuk touw eraan, en zo kon de scheepstimmerman ze op de spiegel aanbrengen:
Bekijk bijlage 315319
Drupje houtlijm aan het touwtje en in het gaatje aan de spiegel bevestigd.

Ik vind de breedte nu mooi kloppen, geheel in verhouding....... en ja het linkse luik is bewust een stukje op een kier gezet, vind ik persoonlijk mooier.

Omdat ik nog wat tijd over had de eerder in elkaar gelijmde en geschilderde lantaarn nog even in de spiegel geboord en gelijmd:
Bekijk bijlage 315320
Uiteraard is het messing draadje tijdelijk....:D:D

En de volgende dag was de beits droog dus kon ik verder met de jufferblokken op de rusten.

Als eerste de fokkerust aan stuurboord, twee ringen en 9 jufferblokken:
Bekijk bijlage 315321
Om deze te maken zit er in het pakket een rol zwarte draad waarvan er per jufferblok een stuk van 45 mm afgeknipt werd, om het blok werd gedraaid, in de rust werd gestoken, om de in het berghout geplaatste nagel gedraaid en uiteindelijk zo goed als mogelijk weer naar boven toe in elkaar gedraaid werd.............. een heel gejuffer dus... zou daar de naam misschien vandaan komen????

Bekijk bijlage 315322
Maar na een tijdje krijg je hier ook weer wat handigheid in, en uiteindelijk (na toch wel enkele opnieuw gemaakt te hebben) zaten ze er in de fokke rust allemaal in en werden de koppen van de nagels nog eens gezwart.

De eerste rust is klaar......:
Bekijk bijlage 315323
Nog 5 rusten te gaan.......

En uiteindelijk realiseerde ik mij dat er vandaag eentje jarig was..........

:feli:

De bouw van de Batavia is vandaag precies een jaar eerder begonnen........
Dus dat gaan we maar eens effe lekker vieren

Tot de volgende update
Gr Koos

Dank je Koos voor de tip. Ik heb ondertussen die van Hans uitgeprobeerd en dat werkt goed. Ik kan weer lekker verder bouwen.
Groetjes Pieter

Deze dagen nog eens rustig door je forum gebladerd. Schat aan informatie en inspiratie vooral voor het deel waar ik nu langzaam aankom. Echt gaaf wat je gemaakt hebt.

Gelukkig nieuwjaar nog

Laatst bewerkt:
Back