Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dank je Peter, ik doe mijn best alleen op de thuiswerf kom ik momenteel veel tijd te kort.Je bij bootje met attributen ligt er mooi bij Koos.![]()
Maar het prachtige weer nodigt ook weer uit tot andere zaken hee![]()
Tja zo tegen de vakanties is het net of er geen “na de vakantie” meer komt, maar ja we zien wel.... ooit word het weer herfstOok bij mij is het door drukte op een laag pitje Koos.
Staat op het lijstje om eens te bezoeken. Maar kennelijk geen aanrader?Ik kwam er twee weken geleden -'even' op de fiets naar Trintelhaven en terug- toevallig langs en ik schrok van wat ik daar aantrof:
Bekijk bijlage 377970
Koos, vitrine is eigenbouw of ergens standaard te krijgen? Nu mn Eenhoorn richting voltooiing gaat, is het tijd om een vitrine te zoeken, maken. De Batavia komt mooit tot zijn/haar recht in die vitrineEn zoals eerder beloofd aan ons zeer gewaardeerd forum lid, de Batavia bij night:
Bekijk bijlage 376274
Zo Hans, wat zeg je me daar van......
Gr Koos
De vitrine is gekocht via Marktplaats, en is een zogeheten Juweliers kast, 1 m breed, 0,4 m diep en 1,80 m hoog, twee schuifdeuren en voorzien met slotje onderinKoos, vitrine is eigenbouw of ergens standaard te krijgen?
Ik ben er zelf een keer geweest en haastig bezocht, en hoewel de Batavia er slecht bij ligt, is het toch een bezoekje waard, ik wil zelf ook nog altijd een keer rustig bezoeken. Ze hebben er trouwens ook nog een 1:10 model van de Zeven Provinciën, en een gedeelte van de spantenopbouw van de echte 7p.Staat op het lijstje om eens te bezoeken. Maar kennelijk geen aanrader?
Wat bedoelt u met een volgend model?Nadeel is dan dat er weer een volgend model op de planning komt.
Dan toch lekker niet joh!!U?....daar doen we hier niet aan, toch[emoji1787][emoji1787]
[emoji1787][emoji1787][emoji1787][emoji1787]Dan toch lekker niet joh!!
Maar daar staat inderdaad al genoeg op de planning!
Gevonden Koos! En gelijk je verslag naar pagina 1 getildDe vingerlingen dus.......
Als eerste op maat buigen, en voorzien van gaatjes voor de nagels:
Bekijk bijlage 310230 Bekijk bijlage 310229
Aansluitend op de gevormde “u” een busje solderen voor tegen de kiel en een pinnetje voor op het roer:
Bekijk bijlage 310231 Bekijk bijlage 310232 Bekijk bijlage 310233 Bekijk bijlage 310234 Bekijk bijlage 310235
Dit volgens de methode die Piet al vaker heeft laten zien in zijn verslag van o.a. De SotS
Na heel wat uurtjes heb ik er 4 van de 6 helemaal klaar, gezwart en op het roer gespijkerd.
Tussen deze vingerlingen heb ik twee latjes op elkaar gelijmd van 1,5 x 6 mm:
Bekijk bijlage 310236
Deze moeten nog gevormd en aan beide zijde afgeschuind worden, maar dat is weer voor de volgende keer.
Gr Koos.
Bedankt voor de complimenten mannen, maarruh ik ga niet naast mijn schoenen lopen hoorik blijf gewoon maar bouwen.
Ik zag dat mijn verslag weer ver weggezakt was, dus tijd voor een korte update, de rusten zijn nog eens geschuurd en voor de laatste keer gebeitst dus dat moest nog effe drogen.
Tijd om tussendoor nog wat aan de luiken te doen, als eerste met de kolomboor gaatjes erin geboord:
Bekijk bijlage 315317
En toen maar even stoeien met de luiken voor de spiegel, als eerste de scharnieren......
Maar ja waar maak je die van, de luiken zijn 10 mm breed, dus er moet nog wel wat hout overblijven....
Strookjes messing geknipt, vond ik niks, dan maar wat dunne zwarte plastic, was nog minder....
en toen viel mijn oog op:
Bekijk bijlage 315316
Yep, gewone nietjes, zou dat wat worden??
Ze werden in de patina ook nog eens zwart, een pootje eraf geknipt en op de “Pietsan manier” op de luiken geplakt:
Bekijk bijlage 315318
Is nog gemakkelijk in de lak leggen ook met dat tweede pootje zo, dit werd er later uiteraard weer afgeknipt.
Alvast een gezwart oogpennetje en een gedraaid stuk touw eraan, en zo kon de scheepstimmerman ze op de spiegel aanbrengen:
Bekijk bijlage 315319
Drupje houtlijm aan het touwtje en in het gaatje aan de spiegel bevestigd.
Ik vind de breedte nu mooi kloppen, geheel in verhouding....... en ja het linkse luik is bewust een stukje op een kier gezet, vind ik persoonlijk mooier.
Omdat ik nog wat tijd over had de eerder in elkaar gelijmde en geschilderde lantaarn nog even in de spiegel geboord en gelijmd:
Bekijk bijlage 315320
Uiteraard is het messing draadje tijdelijk....
En de volgende dag was de beits droog dus kon ik verder met de jufferblokken op de rusten.
Als eerste de fokkerust aan stuurboord, twee ringen en 9 jufferblokken:
Bekijk bijlage 315321
Om deze te maken zit er in het pakket een rol zwarte draad waarvan er per jufferblok een stuk van 45 mm afgeknipt werd, om het blok werd gedraaid, in de rust werd gestoken, om de in het berghout geplaatste nagel gedraaid en uiteindelijk zo goed als mogelijk weer naar boven toe in elkaar gedraaid werd.............. een heel gejuffer dus... zou daar de naam misschien vandaan komen????
Bekijk bijlage 315322
Maar na een tijdje krijg je hier ook weer wat handigheid in, en uiteindelijk (na toch wel enkele opnieuw gemaakt te hebben) zaten ze er in de fokke rust allemaal in en werden de koppen van de nagels nog eens gezwart.
De eerste rust is klaar......:
Bekijk bijlage 315323
Nog 5 rusten te gaan.......
En uiteindelijk realiseerde ik mij dat er vandaag eentje jarig was..........
De bouw van de Batavia is vandaag precies een jaar eerder begonnen........
Dus dat gaan we maar eens effe lekker vieren
Tot de volgende update
Gr Koos
Echt geweldig prachtig gemaakt. Nog een hele maar leuke weg te gaan voor me om zover te gaan komen.Nou mannen na een tijdje niets van mij laten horen maar vanochtend was het dan toch zover.....
Taratatataaaa, de laatste vlag werd gehesen dus is mijn Batavia klaar.......
Bekijk bijlage 375519
Hier de foto’s aan Stuurboord:
Bekijk bijlage 375520
Bekijk bijlage 375521
Bekijk bijlage 375522
Bekijk bijlage 375523
Bekijk bijlage 375521