Advies gevraagd restauratie motorkap YAK 54

Hallo allemaal,

Ik heb al een jaar een behoorlijk beschadigde Yak 54 van een onbekend Chinees merk op zolder liggen. .Hij heeft een spanwijdte van 2.2m en er heeft een DA 50 opgestaan.
Deze kist heb ik gekregen (kaal) na een onbedoelde manoeuvre richting moeder aarde bij het opstijgen. De oorzaak bleek een losse stuurstang van de linker elevator.

Omdat ik niet weet welk merk het betreft ben ik genoodzaakt de motorkap weer te herstellen. (ik zie hier wel tegen op) mijn vragen zij:

Heeft iemand ervaring met het restaureren van een uiterst plastische motorkap?
Met een minimale gewichtstoename?
Ik ga ervan uit dat het een reparatie wordt met gebruik van koolstofband, toch?
Kent iemand een goedkoop adres voor koolstofband?
Iemand ervaring met Peel Ply weefsel ? (Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service.)

Maatvoering motorkap
Diameter: 27 cm, hoogte: 30 cm, gewicht 275 gram

Tevens ben ik op zoek naar een koolstof vleugelpijp
Diameter: 25 mm, lengte 90 cm

Alvast bedankt voor jullie reacties

De motorkap:
De foto's lukt mij 123 niet zo snel om te plaatsen
http://yfrog.com/7fpb100100j

Laatst bewerkt:
De motorkap:
De foto's lukt mij 123 niet zo snel om te plaatsen

pb100100.jpg

Mvg Johan

Alex,

dit is hem ook niet maar de motorkap van deze kist is als spare te koop voor 40 USD
ik zal eens informeren of de maatvoering overeen komt.

Dan nog de carbon vleugelbuis
Diameter: 25 mm, lengte 90 cm

gr

glas gebruik je als huls in de vleugel, carbon of alu als bevestigings pijp. glas is niet geschikt als bevestigings pijp, dit breekt te snel..

je schuift de carbon dus in de glaspijp.

glas gebruik je als huls in de vleugel, carbon of alu als bevestigings pijp. glas is niet geschikt als bevestigings pijp, dit breekt te snel..

je schuift de carbon dus in de glaspijp.

Bedankt voor de tip. Ik zit ook met een kapotte 25mm -alu- vleugelbuis en dacht idd. aan de glasbuis ter vervanging.

Wat zou de wanddikte van een carbon buis moeten zijn voor stevig gebruik?

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe kapot de buis is? Ik heb in het verleden wel vaker een buis verstevigd door er een passende binnenbuis met veel epoxy in te lijmen. Is wellicht ook een optie.

Ik weet niet hoe kapot de buis is? Ik heb in het verleden wel vaker een buis verstevigd door er een passende binnenbuis met veel epoxy in te lijmen. Is wellicht ook een optie.

Hij is geknikt dus het zal altijd lastig worden om deze weer goed in de vleugel te schuiven.

Zou een 25mm alu helistaart iets zijn?

Dag Teus,

Bedankt voor je link naar Strongal!

Ik heb (ook op advies van Strongal) zojuist een Alu pijp van 25 mm en de bijpassende buis voor in de vleugels/romp. Nu weet ik zeker dat ik met de passing geen problemen zal krijgen.

Deze set kost 40 euro incl. transport naar NL.

De motorkap ga ik toch zelf maar repareren want een nieuwe incl. verzending kost mij:
Unit Price Qty. Cost
(Fiber Glass Cowl) Red $40.00
Subtotal: $40.00
Shipping: $72.00
Tax: $0.00
Total: $112.00

Dag Teus,

Bedankt voor je link naar Strongal!

Ik heb (ook op advies van Strongal) zojuist een Alu pijp van 25 mm en de bijpassende buis voor in de vleugels/romp. Nu weet ik zeker dat ik met de passing geen problemen zal krijgen.

Deze set kost 40 euro incl. transport naar NL.

De motorkap ga ik toch zelf maar repareren want een nieuwe incl. verzending kost mij:
Unit Price Qty. Cost
(Fiber Glass Cowl) Red $40.00
Subtotal: $40.00
Shipping: $72.00
Tax: $0.00
Total: $112.00

Ook namens mij. Ik heb nog in nederland gezocht maar niets gevonden. Ik zal dus ook eens gaan bestellen.

Regular price: $799.95
Sale price: $329.00
Quantity: Temporarily Sold Out!

Hier zat ik ook naar te kijken maar volgens NitroPlanes is er geen backorder dus data van evt. beschikbaarheid kunnen ze niet geven. Dan nog een probleem ze versturen dit formaat paket niet oversea's alleen voor de VS en Canada?!
Of heb jij connecties in de VS? Dan hoor ik dat graag. Ik schat redelijkewijs in dat transport ca. 75 USD en Douane/courier NL ca. 60 EUR zal bedragen
Bij benadering komt er dus 120 EUR boven op de salesprijs.

Je bent dus iets voordeliger uit maar het is geen Mega bedrag.

Zie ook:
Note for International Buyers - If you are located outside of the United States/Canada, and wish to order one of our Nitro Planes, please note that any size 40 or above ARF Planes are unable to ship outside of the United States and Canada. Please consider 15 to 25 size model planes or other smaller size goods. We value your business! You may consider ordering electric planes or helicopters!

Wat mag een Yak 54 met een span. van 2.2m wegen?

Even gras weg maaien:
Ik weet dat dit erg afhangkelijk is waarvoor je de kist wilt gaan gebruiken (behalve vliegen).
Maar ik doel op een redelijk gewicht t.o.v. het vleugel oppervlak zodat hij niet als een baksteen uit de lucht valt bij stationair lopen van de motor of alleen maar stabiel vliegt
met een zeer hoge snelheid wanneer de motor tegen mijn zin afslaat.

Groet,

Back