Advies aandrijving

De meeste onderdelen zijn inmiddels binnen en ik kan eindelijk weer verder met bouwen. Waterkoeling licht klaar (nog niet gelijmd), onderzijde is geplamuurd. Motor, regelaar, accus en lader zijn binnen. Bevestigingen voor accu's en regelaar zijn ook al ingebouwd. Nu nog de motor.. maar eerst de as, dan kan ik de motor pas vast zetten.

Maar wie helpt mij deze knoop doorhakken.
Kan ik beter gaan voor een Graupner (zie onder) of Hydro Marine (zie onder) as gaan? En weet iemand of deze behalve op de hydro marine site, ook via andere sites verkrijgbaar zijn (om de prijs te vergelijken). Ik heb ze nog niet ergens anders kunnen vinden.

De originele as (welke bij de kit zat) is 225mm lang. Korter moet deze ook niet worden. De motor is een 1600kv aangesloten op 4S.

Hydro marine (240mm (in te korten) incl flens, a 51.95 euro excl verzendkosten):
Compactanlagen400_700.jpg

Graupner (225mm zonder flens a 42.60 euro)
arbre-dhelice-4mm-sur-roulement.jpg

Ik neig naar de Hydro Marine.. argumenten welkom :)

Hallo Hasselaar,

Gundert heeft ook de assen met motorflens:
http://www.gundert.de/katalog/38direktantriebstarr.jpg

Hobby Lobby alleen de versie met teflon glijlagers:
Hobby-Lobby Modellbau - Kompakt 600 , 250 mm M4 - 3,2 mm / #5001-60 5001-60

Als de motor die je aangeschaft hebt de Aeolian 3654 1600KV is, dan moet je wel een watergekoeld motorspant gebruiken, de reden heb ik al genoemd (lange vaartijd = grotere opwarming).
Overdrijf het niet met de propdiameter en stijging, deze motor heeft een gigantisch koppel en bij plotseling gasgeven zul je de romp daadwerkelijk naar rechts zien neigen; is de prop te groot, dan zet die neiging door en draait de boot om de as in plaats dat 'ie vooruit gaat...

Groeten, Jan.

Motor is inderdaad de 1600kv van Aeolian. Daar heb ik inderdaad een motorgekoeld spant voor. Tnx voor de links. Ga ze morgen eens uitzoeken.
Mijn voorkeur gaat uit naar een kogelgelagerde versie i.v.m. de reden die je eerder noemde, dat je ene teflon lager niet 'droog' mag laten draaien. Gezien de afwezigheid van een bad in mijn woning wil ik m ook wel even aanzetten op het droge :).

Wat is een overdreven propdiameter? Gezien mijn groene status zegt mij dat nog niet zoveel. Ik heb overigens wel de originele as even op zijn plaats gelegd. De maximale maat van de prop zal 42mm kunnen worden. Een grotere zal de bodem van de boot raken.

Hallo Hasselaar,

Met een 42 mm X prop (= hoge steiging) moet je al voorzichtig met het 'gas' zijn, maar qua diameter is dat geen probleem voor de motor.

Groeten, Jan.

Ik wil graag bij hydro marine een as bestellen. Maar ik begrijp niet zoveel van de verschillen tussen de assen. Anderhalve week geleden heb ik ze een mail gestuurd, maar helaas heb ik hier nog geen antwoord op. Misschien dat er hier iemand is die mij kan helpen.

Op de site staan de volgende typen assen:
-480
-400
-500
-700

verwijzen deze getallen naar type motoren? Zo ja, waarom deze getallen? Ik heb een Aeolian 3654 en hoe kan ik erachter komen welk type as op deze motor past?

Laatst bewerkt:
Soms staat bij de motoren erbij wat de afstand tussen beide gaten is (bijv. 16, 19, 25 mm, etc). Een motor met 36 mm motorcan doorsnee is vrijwel altijd 25 mm (soms 19 én 25 mm).

In dit geval heeft je genoemde 3654 Aeolian de gaten voor de motorspant op 25 mm van elkaar zitten (zelfs 4 gaten op elk 25 mm afstand van elkaar voor een goede positie t.o.v. de motordraden), dus alleen een 500 flans is dan geschikt. Als je vaker met 400, 480, 500 en 700 type motoren werkt weet je dat naar verloop van tijd wel ;).
Voor beginners kan het inderdaad even lastig zijn. Er is inmiddels zóveel verkrijgbaar op dit gebied, in alle maten en vormen.

Er zijn ook 480/500 motorflansen waar een tussenring aan kan, zodat je een een 480 type motor (28 mm motorcan) via die tussenring toch nog op een 500 flans kan zetten. Maar bij dit soort motoren met 5 mm asdikte zou ik gewoon een 500 flanstype nemen.
Mogelijk moet er nog een aluminium tussenring tussen 500 flans en motor komen om de motoras wat gunstiger te hebben zitten to.v. de koppeling in het 500 motorhuis, dat wil nog wel 's niet goed uitkomen (lange as aan de motorkant). De scheepsas inkorten is dan een oplossing.
Of je zou een stukje van de motoras af moeten zagen, maar dat is vaak gehard staal... Dat zagen zou ik alleen doen in noodgevallen. Let even op met de keuze van de 500 flans met as, want er zijn 500 flansen met as die een 2 mm as hebben met een M4 eindstuk. Ik zou bij deze Aeolian een 500 flans nemen met een 4 mm as én M4 draad.

De as met kogellagers in de as op het droge laten draaien is ook niet echt goed, hoor! Probeer draaien op het droge zoveel mogelijk te vermijden, zowel bij teflon als kogellagers.

Groeten, BJ

Thx voor de info. As-je is besteld en betaald.. nu weer wachten...

Maar ik heb een wat minder technische vraag.
Omdat ik vermoed dat mijn modelboot niet heel geschikt zal zijn om op zijn kop te drijven wil ik voorkomen dat de boot zinkt wanneer deze om slaat of om wat voor een reden dan ook water maakt.
Dat wil ik gaan doen door enkele ruimten op te vullen met een beetje schuim (niet alles uiteraard). Heeft iemand hier ervaring mee? PU-schuim en piepschuim lijken me hier wel geschikt voor omdat dit zich makkelijk laat bewerken. Van PU schuim heb ik gevoelsmatig geen idee of dit goed zal bijven drijven. Waarschijnlijk wel.. maar ik hoor het liever van iemand die ervaring heeft dan een gok te wagen...

Poolnoodles is het materiaal dat je hiervoor wilt hebben.
PU schuim uit een spuitbus is 'dodelijk' voor een romp, het blijft expanderen en drukt de boel uit z'n voegen...

Groeten, Jan.

Back