Aansturing dubbel hoogteroer?

Ik heb hier van iemand op het forum
een mooie 1.6M span extra overgenomen van het merk: HETRC.
Gaat om dit model:
TDL Model Systems Extra 330L 1/5

Kist gaat net als vorige eigenaar electro vliegen, bij mij op 6 cell.
Deze kist heeft 2 losse hoogteroeren.
Zowel de hoogteroeren als richtingsroer= pull-pull.
Vind dat zelf een fijn systeem omdat je er zogoed als 0 speling mee kunt krijgen.

De vorige eigenaar heeft het hoogte roer aangestuurt via 1 servo.
Dan krijg je dus 2 draden van beide hoogteroeren om hem up te trekken en 2 draden van bijde hoogte roeren om down te geven.
Dat zijn dus 4 draden.

+ nog eens 2 draden van het richtingsroer.
Nu wilde ik het eerst zo laten maar denk er nu aan om dit wat te veranderen.
6 draden oogt wat veel... + twijfel ik ook over de sterkte van de draden.
Deze metaal draden zijn niet zoals je vaker ziet 3 draden inelkaar gedraaid maar slechts 1 losse draad.
Kan ongetwijfeld best wat hebben maar ik houd van hard aanduiken etc en dat met een kist die richting de 3.6 kg gaat....

Ik kan 2 servo,s nemen voor elk hoogteroer maar dat is voor deze spanwijdte onnodig.

Nu dacht ik wat als ik nu van roer 1 een kabel trek, een cm of 60 de kist in en dan weer naar roer 2.
En dan in het midden waar de lus uit komt 1 enkele kabel aanmaak die richting de servo gaat.
Zelfde voor roer 1 en 2 aan de onderkant en dan heb je maar 2 kabels bij de servo voor het hoogteroer.
En pas verder in de kist zijn er 2 kabels.

Zal kijken of er foto,s van zijn.
Andere opties?

Ik zou gewoon de draden uitwisselen tegen gevlochtene (hengelshop)

En goed is .

De foto is een systeem om 2 servo,s op het zijroer te krijgen als de servo,s niet achter elkaar passen .

Mvg Johan

Ja klopt maar dat systeem op die foto kan ik omgedraaid dan toch ook toepassen?

Zou dan alleen die rolletjes in het midden niet nodig hebben.
Persoonlijkt het mij ook beter omdat dan beide roeren op dezelfde spanning staan.

Bij 2x2 draden kan het zijn dat de ene draad toch net iets minder strak staat als de andere omdat ze apart gespannen zijn.

Dat kan niet werken omgedraait omdat de roeren los van elkaar zitten .

Alleen als de roeren aan elkaar vast zaten zou het een gelijke verdeling (kunnen) geven van de kracht , maar ook dat zou ik niet proberen . :mrgreen:

Mvg Johan

Back