A854 Hr. Ms. Onversaagd (scratchbuild)

Hey Luc

Wel even een proefstuk gebruiken, als je niet hetzelfde wilt krijgen als ik met mijn boeg.

Groeten Sjaak

Hoi Sjaak,

Natuurlijk al moet ik zeggen dat ik deze matte lak al veel gebruikt heb. Normaliter reageert een watergedragen evrf niet met een ondergrond op terpentinebaisis. Het kan wel zijn dat het niet goed hecht. Maar tot nu toe geen problemen mee gehad.

Luc

Hallo allemaal,

Ik zit in dubio of ik het onderwaterschip nu helemaal zwart moet spuiten of dat er alleen zwarte band moet worden gespoten ter hoogte van de waterlijn en het onderwaterschip rood.
Iemand een idee wat ze in de jaren 50 deden ?
Ik heb de eerste keer het onderwaterschip rood gespoten maar nu ik toch moet overspuiten en ondertussen wat meer schepen met een zwart onderwaterschip heb gezien doet zich wederom deze vraag voor.
Alvast bedankt en fijne dagen.

Luc

Hallo Luc,

Bruinrood onderschip met zwarte band vind ik het mooist. Het is het enigste kleurtje wat een grijze vloot heeft...;)

Groeten Paul

Hoi Luc,

Er komt een tijd dat er een paar dames het ouderlijk huis verlaten, maar toch
is het achter af even lachen. Nu even over het spuiten zou hem zwart houden, dat hadden deze schepen namelijk kijk even bi Jan Ossendorp zijn BORCULO een kust mijnenveger, dekken worden wat smoeligeg of te wel vuil, en in die tijd was het schrobben.
Onder tussen heeft Hans een spantenraam gezet van een nieuwe Amerikaan,
na,elijk de AMSTERDAM een Viginia klas wordt 1.90 cm z'n 40 spantjes staan reeds, enkel de bekleding dat wordt een nieuwe polyester mat en GEEN latjes.
De spanten staan om de 4 cm, als alles goed gaat wordt hij ein januari geholpen aan de rechter knie, en Evert loopt sinds van de week met krukken
heeft een nieuwe heup gekregen. Zo ben je weer even op de hoogte en doe de groeten aan Han
Aad

Reddingsvlotten

Een rustige en natte kerst achter de rug dus lekker doorgewerkt o.a. aan de Onversaagd.
Begonnen met de reddinsgvlotten, eerst even balsahouten latjes op maat zagen :
full

Dan de vloer uitzetten met 0,3 mm polystyreen
full

Op een papiertje de delen stuk voor stuk uitgetekend en gelijmd
full

Et voilá, reddingsvlotjes van ca 4,5 bij 3 cm.
full

Nou nog een beetje bijschuren en frames maken om ze aan vast te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
vlotten en opbouw

Ten eerste : de beste wensen en zo nog meer....:music:

En dan verder met de vlotten :
full

en op zijn plekkie :
full

Ook de kisten op het 3e dek staan er op, samen met de kapiteinsstoel. De kussens moeten er overigens nog op maar dat komt nog.

En dan weer terug naar de pelorussen. De relingen zitten er nu op.
full

De pelorus staat er nog los op. Windroos en rand voor het richtinstrument moet nog worden gemaakt. De windroos krijgt een diameter van 4 mm.

Daar weer mee verder samen met de ankerkluizen en de ankers.
Genoeg te doen dus.... :wink:
See you,
Luc

Hallo Luc,

Ik wist niet dat die dingen pelorus heten. Weer wat geleerd.:teacher:
Wordt al een fraaie opbouw al vind ik het jammer dat het brugdeel geen hoekige ramen er in heeft staan.

Groeten Paul

Hoi Jan, Bas en Jan,

Bas en Jan : dank voor de complimenten maar de details bij jullie zijn ook niet mis dus wil ik een beetje bijblijven moet ik wel. Maar het is ook veel te leuk om zo te bouwen.

Paul : De Onversaagd had in de vijftiger jaren nog deze patrijspoorten. De hoekige ramen zijn er pas in 1972 ingekomen. Dat wist ik overigens ook niet toen ik met dit model startte maar in de loop der tijd kom je steeds meer te weten.
full

En over de Pelorus. Hier een paar voorbeelden van dit instrument :
full

full

full

Aardig is dat de bovenste foto lijkt op het model dat op de Onversaagd in drievoud is geplaatst. En net als bij de Hertog van Paul doen we het dure vizier vast monteren op de pelorus maar blijft dat in een doos op de brug. En voor het model betekent dat dat je straks de windroos blijft zien en dat is wel zo aardig.

wow wat een ding hé!!!
dit is nou echt een overzichtelijkere site met meer functies!!! :P

Hallo allemaal,

Ik heb ook maar eens op de site gekeken. Is dit niet meer een onbezonnen enthousiasteling als iemand die zijn producten op de markt wil brengen ?
Als dat laatste het geval is denk ik niet dat hij/zij het lang maakt in de commercie.
En, in het geval van een enthousiasteling is een waarschuwing dan niet op zijn plaats i.p.v. een ban?

Maar misschien maak ik dit te weinig mee.
Luc

Laatst bewerkt:
sorry maar site werkt nog niet eens
alles is leeg op wat opmerkingen na dan
meestal maak je reklame als iets af is
een werkende site kan een aanvulling zijn voor de bouwers hier (denk ik )
gr henk

Hallo, zeer mooi schip.

Voor de geïnteresseerden, het "vizier" dat erop geplaatst wordt, noemt in het Nederlands een "alidade". Een duur dingetje van slordig 700 dollar of meer voor het eenvoudigste model. Ze worden inderdaad meestal binnen bewaard om ze te beschermen tegen roest en sterke temperatuurschommelingen.
Een technische bijdrage, die drievoudige pelorussen (is dat het juiste meervoud? in het Engels "Gyro Repeater") volgen enkel de beweging van de gyro, als de gyro dus 1 graad naar bakboord gaat, zal die pelorus dat ook doen. Als de stroom aan boord uitvalt blijft de gyro wel werken, maar gaat de stroom naar die pelorus uit en zijn ze dus ontregeld. Dan moet je de huidige voorligging manueel instellen en dan gaat hij wel weer volgen. Uiteraard gold dat enkel vroeger, tegenwoordig (digitaal tijdperk) volgen de pelorussen de echte voorligging van de gyro, ook na een stroomonderbreking.

Die ronde patrijspoorten hebben wel iets speciaal!

Back