Dit is idd één van de juiste manieren om zuigerveren te maken en op sites als hmem een van de meest gebruikelijke.
De manier zoals ik ze volgens de tekeningen van mijn radiaal én van mijn 60cc boxer heb gemaakt levert géén goed afsluitende veren op.
Ik heb nogal wat problemen met die boxer met die zuigerveren die overmaats gemaakt worden en dan een berekend stukje verwijderd wordt om hem passend te maken.
Dit levert namelijk geen goed verdeelde circulaire druk tegen de cilinderwand.
Krijg m niet goed aan de praat.
Heb vervolgens wat geëxperimenteerd met de trimble methode op mijn nemet lynx 15 cc 1cilinder
En dat leverde meteen een zeer mooi draaiend motortje op.
Heb de veren nu precies op maat van boring gemaakt en vervolgens gespleten en volgens de trimble formule de opening bepaald en zo in openstaande toestand een uurtje op 600 graden gehouden alvorens af te laten koelen.
Daarna de nu openstaande ringen licht gepolijst met wat 1500 schuurpapier.
Het resultaat heeft me doen besluiten om al mijn motoren met dit soort ringen uit te rusten.
Een andere goed werkende methode is de ringen od en id overmaat draaien,splijten een gedeelte verwijderen wat correspondeert met t berekende gat en vervolgens in een mal dicht drukken en binnen en buiten diameter op maat draaien.
Moet je dus een tooltje voor maken om ze weer dicht te klemmen en.op te spannen.
Lijkt mij de Trimble methode een stuk makkelijker.
Het "splijten" van de zuigerveer , doe je dat ook door ze te breken?
Ik maak de zuigerveer zonder speling in de cilinderboring en breek ze dan. het breukvlak héél lichtjes met een sleutelvijltje bijwerken zodat er bij het monteren in de cilinder een heel kleine lichtspleetje ontstaat ( bij cilinder boring 25 mm )
Dan span ik ze op een ring zodat ze de juiste spanning hebben , spleet ongeveer 2-3 mm
Vervolgens verhit ik het geheel tot kersrood maar niet meer dan 1 minuut. Daarna plots afkoelen zodat ze harden.
Even de flanken over een schuurpapier 1000 halen en klaar voor gebruik.
Heeft het een voordeel om een uur te verhitten ?
Dirk