7 cilinder 120 cc radiaal motor

Dit is idd één van de juiste manieren om zuigerveren te maken en op sites als hmem een van de meest gebruikelijke.

De manier zoals ik ze volgens de tekeningen van mijn radiaal én van mijn 60cc boxer heb gemaakt levert géén goed afsluitende veren op.

Ik heb nogal wat problemen met die boxer met die zuigerveren die overmaats gemaakt worden en dan een berekend stukje verwijderd wordt om hem passend te maken.
Dit levert namelijk geen goed verdeelde circulaire druk tegen de cilinderwand.

Krijg m niet goed aan de praat.

Heb vervolgens wat geëxperimenteerd met de trimble methode op mijn nemet lynx 15 cc 1cilinder
En dat leverde meteen een zeer mooi draaiend motortje op.

Heb de veren nu precies op maat van boring gemaakt en vervolgens gespleten en volgens de trimble formule de opening bepaald en zo in openstaande toestand een uurtje op 600 graden gehouden alvorens af te laten koelen.
Daarna de nu openstaande ringen licht gepolijst met wat 1500 schuurpapier.

Het resultaat heeft me doen besluiten om al mijn motoren met dit soort ringen uit te rusten.

Een andere goed werkende methode is de ringen od en id overmaat draaien,splijten een gedeelte verwijderen wat correspondeert met t berekende gat en vervolgens in een mal dicht drukken en binnen en buiten diameter op maat draaien.
Moet je dus een tooltje voor maken om ze weer dicht te klemmen en.op te spannen.

Lijkt mij de Trimble methode een stuk makkelijker.

Het "splijten" van de zuigerveer , doe je dat ook door ze te breken?
Ik maak de zuigerveer zonder speling in de cilinderboring en breek ze dan. het breukvlak héél lichtjes met een sleutelvijltje bijwerken zodat er bij het monteren in de cilinder een heel kleine lichtspleetje ontstaat ( bij cilinder boring 25 mm )
Dan span ik ze op een ring zodat ze de juiste spanning hebben , spleet ongeveer 2-3 mm
Vervolgens verhit ik het geheel tot kersrood maar niet meer dan 1 minuut. Daarna plots afkoelen zodat ze harden.
Even de flanken over een schuurpapier 1000 halen en klaar voor gebruik.
Heeft het een voordeel om een uur te verhitten ?

Dirk
 
Hallo Dirk,
De motor die Pat1311 bouwt is van een tekening van V. Jung, van www.cad-modelltechnik-jung.de zo te zien aan de foto bij de start van dit draadje.
Die gebruikt cilinderbussen van gietijzer,"GGG" (staat voor grauwguss), grijs gietijzer, en maken de zuigerveren van C45 staal.
Ik maak de cilinderbussen van zilverstaal (omdat ik daar veel van had, maar ben bijna door mijn voorraad heel) en de zuigerveren van GGG.
Dit gietijzer haal ik van een ijzergieterij hier in de buurt die putdeksels, pomphuizen e.d maakt. dit zijn de zgn. opkomers, en zijn ongeveer 30 mm dik, die worden gebruikt om het materiaal te testen, en worden dan gewoon weer in de smeltoven gegooid, via de schroothoop,
(of ik krijg er een paar van, gratis:thumbsup:).
Zoals jij beschrijft doe ik het ook, m.d.v. dat ik ze niet meer dan tot ca. 500 graden verhit voor een kwartier of zoiets, en laat ze dan in de oven afkoelen.
Het breken doe ik in een kleine machineklem met gladde bekken, klem ze in tot de breekplaats, waarna ik met een stukje aluminium er tegenaan,
tik met de hamer,:hammer: (voorzichtig met gietijzer;)) en dan met een sleutelvijltje......
Cilinderbussen worden ook niet gehard, er zijn mensen die ze maken van ARNE e.d. (gereedschapstaal).
Robert Standar gebruikt boorbussen, (duur) die zo hard zijn als kogellager ringen.
Persoonlijk denk ik, de zuigers slijten harder dan de bussen, en een nieuwe maken is een fluitje van een cent.
En, zeer belangrijk, mijn producten zijn niet voor de handel.
Succes,
Rieks
 
Dirk,

De methode die jij beschrijft is gelijk aan de trimble methode en zal zeker goedsluitende veren op leveren.
Heeft het een voordeel om een uur te verhitten
Ik heb ergens gelezen dat bij gietijzer je beter wat langer en op lagere temperatuur kunt verhitten.
Ook minder kans op scaling(oxidatie) van de ringen alhoewel sommige dit oplossen door de ringen in papier te wikkelen om op deze manier de verbranding van het papier de aanwezige zuurstof op te laten nemen.

Edit,

Dirk,
Hoe splijt jij de veren zonder ze helemaal te breken?
 
Laatst bewerkt:
Die gebruikt cilinderbussen van gietijzer,"GGG" (staat voor grauwguss), grijs gietijzer, en maken de zuigerveren van C45 staal.

Ja dat klopt met het verschil dat ik geen C45 maar ook grauguss, gg 25 gebruik voor de bussen én voor de veren.
Of dit nog enige negatieve consequenties heeft weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Hallo pat1311,
Bij de eerste auto motoren werden ook vaak gietijzeren cilinders en zuigerveren van brons gebruikt.
In die tijd leerden de aankomende automonteurs nog hoe je een nieuwe cilinderbus enz. moest maken.
Toen gingen die bussen dan ook niet zo vreselijk lang mee.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de levensduur van gietijzer op gietijzer zal zijn.
De stoom modelbouwers gebruiken nog steeds wel brons zuigerveren, maar meestal, voor zover ik weet,
gietijzer, en wel perlitisch gietijzer.
Dit gietijzer heeft een ander koolstof gehalte dan GGG of GG25 en ook een warmte behandeling.(google).
Rieks
 
Dirk,

De methode die jij beschrijft is gelijk aan de trimble methode en zal zeker goedsluitende veren op leveren.

Ik heb ergens gelezen dat bij gietijzer je beter wat langer en op lagere temperatuur kunt verhitten.
Ook minder kans op scaling(oxidatie) van de ringen alhoewel sommige dit oplossen door de ringen in papier te wikkelen om op deze manier de verbranding van het papier de aanwezige zuurstof op te laten nemen.

Edit,

Hoe splijt jij de veren zonder ze helemaal te breken?

Ik klem op de zuigerveer twee ketelklemmetjes kort bij elkaar ( 2 -3 mm tussen ) en breek daar voorzichtig door , is tot nu toe nog nooit mis gegaan.
Dirk
 
Hallo pat1311,
Bij de eerste auto motoren werden ook vaak gietijzeren cilinders en zuigerveren van brons gebruikt.
In die tijd leerden de aankomende automonteurs nog hoe je een nieuwe cilinderbus enz. moest maken.
Toen gingen die bussen dan ook niet zo vreselijk lang mee.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de levensduur van gietijzer op gietijzer zal zijn.
De stoom modelbouwers gebruiken nog steeds wel brons zuigerveren, maar meestal, voor zover ik weet,
gietijzer, en wel perlitisch gietijzer.
Dit gietijzer heeft een ander koolstof gehalte dan GGG of GG25 en ook een warmte behandeling.(google).
Rieks

Over materiaal keuzes,
Bij mijn motortjes is t doel een lopende motor te krijgen en vooral met plezier te bouwen.
Ze gaan bij mij uiteindelijk niet lang en hoog belast worden.
Daarom kies ik voor materiaal wat beschikbaar is en nog enigzins makkelijk te bewerken op mijn machines.
Standaard voor al het alu 2007 omdat dat geweldig verspaant behalve voor zuigers en drijfstangen 7075 alu.
Loopbussen en zuigerveren gg25 en verder C45 voor krukas(ongehard) en voor nokken,tuimelaars en dergelijke (gehard)
Brons(rotguss) voor lagers en klepgeleiders en 304 rvs voor de kleppen.
Voor de rest automatenstaal waar ik kan.
Dit spul kan ik makkelijk verkrijgen en heb ik behoorlijk wat van.liggen.

Ik denk dat iedereen zo zijn eigen keuzes maakt
Er lopen meer wegen naar Rome.
 
AISI 304, Werkstoff 1.4301.
Je kiest uitgerekend de rvs soort, die geschikt is tot 600°C.
Verder, C45, staal met hoog koolstof gehalte, goed hardbaar.
Mooie materiaal keuzes.
Je hebt een volger.
Groet, Henk.
 
AISI 304, Werkstoff 1.4301.
Je kiest uitgerekend de rvs soort, die geschikt is tot 600°C.
Verder, C45, staal met hoog koolstof gehalte, goed hardbaar.
Mooie materiaal keuzes.
Je hebt een volger.
Groet, Henk.
Dank je,

Dat 304 rvs gebruik ik omdat dat het mooiste verspaant van wat ik tegen ben gekomen en C45 is een all time favoriet.
Lekker sterk,redelijk te verspanen en natuurlijk het belangrijkste,makkelijk te harden.

Het wordt tijd om de bouw in dit topic weer op te pakken en misschien ga ik t wel afwisselen met de V8.
Ik ben ook nog bezig met wat vorige projecten weer aan t lopen te krijgen.
Heb de lynx 15 cc één cilinder viertakt alweer aan de gang met een nieuwe zuiger en zuigerveren.
Momenteel bezig met de 60cc boxer waar nieuwe drijfstangen zuigers en zuigerveren in moeten en natuurlijk de V8 en de radiaal die lonkt.

Zin heb ik wel,nou nog tijd
20210314_150956.jpg
 
Met bewondering volgde ik het bouwen van de 7- cilinder stermotor, maar de berichten bleven uit. Ligt de bouw helemaal stil ?
 
Back
Top