7 cilinder 120 cc radiaal motor

Vanavond de schuur maar weer eens in geweest,
Verleden week wilde mijn duim even uitproberen of hij sterker was dan een 20 mm frees op 2000 RPM , Frees won, met een flinke jaap als gevolg.
Maar goed , met de hoofddrijfstang verder dus. De rand lijkt zo wat dun maar is alleen maar als geleiding , drijfstang word op meerdere punten vastgezet op schijf van de hulpdrijfstangen.
ster15.jpg
ster16.jpg
 
Ziet er goed uit Remco,hoe ga je drijfstangen lageren op.de moederdrijfstang?
Bij mijn drijfstang vallen de hulpdrijfstangen in een sleuf in de moederdrijfstang schijf maar bij jou komen ze er zo te zien op te liggen?

Ik heb ook nog wat gedaan en zal vanavond wat plaatjes posten.
Er gaat bij zo'n radiaal motor zo verschrikkelijk veel tijd zitten in op het eerste gezicht simpele bewerkingen.
 
Kennis werkt bij motoren revisie bedrijf, hij heeft wat piston pennen in dezelfde maat bij elkaar gezocht. Lagering denk heel eenvoudig met alubrons busjes met een kraagje eraan .
Wat bedoel je met een sleuf in de moederdrijfstang?
 
Ik zie roest, veel roest
op precisie gereedschap.......

Aan het gereedschap erkent men de vakman, schreef Frits Philips ooit.
 
Gelukkig ziet het er op de foto veel erger uit, Maar je hebt wel gelijk zonde is het wel.
Werkelijk alles druipt hier van de ballistol, Maar in een houten schuurtje blijft het een gevecht .

Ook ik heb een houten schuurtje voor mijn hobby, op dit moment heb ik een luchtontvochtiger aan staan die de relatieve vochtigheid op zo'n 50% houdt. Verder alles blanke delen als standaard in de olie, ik soms ook als hij ijs- en ijskoud is.

Greetz,
Paul
 
Ik ben nog wat bezig geweest afgelopen week.
Ook nog wat dingen fout gegaan dus dat vertraagde de zaak ook nog.
Ik ben begonnen aan voorste carter gedeelte wat ook meteen het voorste lagerhuis is.
Het is dus zaak om de zaak exact concentrisch te krijgen met het midden carter lager.
Dus maar begonnen met een plakje af te zagen.
20171125_114141.jpg
dit deel wordt een soort van conisch deksel van binnen en van buiten dus ben ik eerst maar begonnen met de binnenkant
20171125_131653.jpg
boren en vlakken
20171125_141913.jpg
topslide op 52 graden
20171125_141918.jpg
20171125_151906.jpg
pasrand voor het middencarter erin.
Deze pasrand is ook nodig om de buitenkant exact concentrisch op te spannen.
Ik heb hiervoor weer een dun plakje 120 rond afgezaagd en een borst er op gedraaid die in de pasrand valt.
20171127_203857.jpg
20171127_210000.jpg
het laatste stukje ronde overgang heb ik ala houtdraaien met een schraapijzer met de hand gedaan.Bekijk bijlage 263960
Daarna de bout verwijderd en met loctite vastgeplakt om de lagerzitting uit te draaien
20171129_222934.jpg

En 2 avonden bezig geweest om de bevestiging gaten op de goede plek te boren en tappen waarbij ook nog een m4 tap in het carter afbrak(echt een K..momentje)
Die zit er nog in maar ik heb alles wat in de weg zat weg kunnen dremelen en je ziet er gelukkig niks meer van.
20171130_222712.jpg
20171130_222747.jpg

Morgen begin ik met 14 gaten voor de nokvolggeleiders te boren,tappen en frezen.
Waarschijnlijk maak ik dan ook maar de 14 nokvolggeleiders voordat ik aan de kruk as begin,dat wordt ook nog een dingetje
 
Laatst bewerkt:
Aan de andere kant verstoort wat je niet doet, wél de balans die de ontwerper in gedachten had....
 
Ik heb deze week de gaten voor de nokvolger geleiders geboord getapt en gefreesd,best wel weer wat werk om ze op precies de goede plaats te krijgen.
7,5 graden voor en na het hart van de cilinder boring op respectievelijk 11,50 en 16,50 mm van de pasrand keer 7 dus nogal een gewissel met graden handwiel en verdeel schijven.
Anderhalve avond mee bezig geweest.
20171204_211106.jpg


Daarna maar meteen doorgezet naar de nokvolggeleiders zelf.

14 stuks(er gaan nog behoorlijk wat dingen keer 14 komen).
Op zich een simpel onderdeeltje maar door het aantal best tijdrovend.
Het kleine radiusje op de kop heb ik weer met met de hand met een klein schraapijzertje gedaan.
20171207_212030.jpg

Het stukje zonder schroefdraad is nodig omdat mijn snijplaatjes niet tot de kop komen en de busjes anders niet goed aan komen zitten.


20171209_124810.jpg


Ik ben ook aan de krukas begonnen,deze maak ik in delen van C45 en ga die in elkaar persen/krimpen.
Volgens het ontwerp moet ie eigenlijk uit 1 stuk gemaakt worden maar 90 rond 170 lang C45 excentrisch opspannen en afdraaien trekt mijn draaibank niet,rond 50 voor mijn 2 cilinder boxer was eigenlijk al te veel.
Mocht dit te zwak blijken dan maak ik m op mijn werk daar heb ik een groter exemplaar in mijn werkplaats staan.

En mischien gaat dit project wel ff on hold,ik heb tekeningen van een V8 liggen die erg lonken.
 
En mischien gaat dit project wel ff on hold,ik heb tekeningen van een V8 liggen die erg lonken.

Kom nou! :rolleyes: Een V-8... iedereen doet dat al... :D een radial is zo ontzettend veel gaver (en klinkt ook beter) !
 
Het oppervlak spiegelt behoorlijk, hoe heb je het behandeld na het draaien?

Ik heb er van grof naar fijn een schuurpapiertje op gehouden,eerste was 400 en de laatste 2500 korrel.
het ziet er uit alsof het gepolijst is maar dat is het dus niet.
Ik probeer deze motor ook mooi te maken(en te houden)dat was absoluut geen prioriteit bij mijn vorige motoren.
Ik denk maar zo,als ik 'm niet aan de praat krijg dan is ie iig nog mooi om in de kast te zetten:)
 
Laatst bewerkt:
Kom nou! :rolleyes: Een V-8... iedereen doet dat al... :D een radial is zo ontzettend veel gaver (en klinkt ook beter) !

Ja het is idd wel erg burgerlijk om zo'n standaard v8tje in mekaar te flansen,mischien als deze af is dan.
Ik heb er eigenlijk toch maar een hekel aan om iets niet af te maken.
(maar stiekum is het toch ook wel echt vet zo'n vloeistof gekoelde v8 met dubbele bovenliggende nokkenassen)
 
Ziet er puik uit.
Die V8 is dat een auto motor of een vliegtuigmotor ?

Een automotor,beetje model ford V8.
Ik was vorige week bij iemand die had er een stuk of 5 staan,ook nog een 6 cilinder boxer ala porsche.
Deze meneer ging ze commercieel bouwen en verkopen,hij had voor 200 motoren onderdelen laten maken,ik ben daar een beetje besmet met V8 virus denk ik.
deze gaat in productie..
20171202_154945.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top