Na een korte Kerst/Nieuwjaars vakantie op mijn scheepswerf ben ik begin deze week begonnen de laatste onderdelen aan te brengen rondom de buitenkant van het Boord.
Om te beginnen aan de boeg: Als eerste heb ik het Anker(120) en de bijbehorende Ankerlier geplaats en daarna de beide Boeg-betingen(56). Daarna was het tijd om de Tjalk een naam te geven, dit deed me aan mijn hele vroege jeugd denken toen ik nog in de plastic Revell modelbouw zat (voornamelijk Legervoertuigen/Tanks). De beide naamstickers (BB en SB) en de registratie gegevens van de Tjalk (zien we straks bij het Roer) zitten op een velletje papier die je eerst in wat lauwwarm water moet weken, doe dit niet te lang en blijf er even bij want na ± 30 sec. laten de stickers los en beginnen te drijven en plakken ruggelings aan elkaar en dan is het einde verhaal!!
Midscheeps worden de beide Zwaarden(105) precies in het midden van de inkeping van het Boord geplaatst.
De beide Zwaarden zitten in de voor gestanste 2 mm Triplexplaat, maar vanwege de wafel-structuur heb ik deze onmiddellijk vervangen door beiden uit een 2 mm hardhouten plankje te maken. Door ‘Constructo’ worden de Triplex zwaarden in de bouwbeschrijving bekleed met stroken parallelle fineerstroken 0,5x4 mm, en deze, voor mij, onnatuurlijke constructie (zie link- en rechtsonder) heb ik vervangen door een meer natuurlijke ‘look’ door de onderlinge planken een waaiervorm te geven. Via het blok (54) loopt er een zwaardval door een ovaal gat in het Boord naar de Zwaardlier.
Daarna was het tijd om het Roer te plaatsen en dat heeft me wel de nodige tijd gekost. Mijn advies is om de 2x 3 Vingerlingen eerst in zijn geheel Dry-Fit aan te passen naar je eigen model en de positie (hiermee dus ook de lengte) van alle drie zeker NIET van de tekening over te nemen. De reden hiervoor is dat de Hek-kromming van de romp altijd iets afwijkt dan van de ideale kromming op de tekening. De meegeleverde vingerlingen zijn standaard van lengte en ook depositie van de bevestigings-gaten, dus je komt er niet onderuit om vooral bij de twee bovensten nieuwe gaten te boren. Links en Rechts komen er nog twee reddingsboeien, breng deze logischerwijs aan nadat je eerst de beide registratie stickers L+R hebt aangebracht.
Nog even een tip die zeker de moeite waard is om te proberen, over het plaatsen van de 0,8 mm 2 mm lange spijkertjes:
Het Roer wordt standaard geleverd uit een 4 mm gelaserde hardhouten uitvoering. Omdat de vingerlingen een standaard uitvoering is, zitten vreemd genoeg de bevestigingsgaten op iedere poot >> recht tegenover elkaar!!!!! De kans dat ze elkaar in het midden van de dikte van het Roer (4mm) zullen treffen is dus erg groot. Je bent m.i. genoodzaakt om de spijkertjes op kleiner dan de helft hiervan (≤ 2 mm) in te korten. Ik weet niet hoe het jullie vergaat maar als ik deze probeer ‘onder de kop’ in mijn pincet te klemmen, vliegen ze bij mij aan alle kanten door de kamer, terwijl als mij het al gelukt dan zitten de pincet-einden mij ook nog in de weg bij het plaatsen. Ik gebruik al een geruime tijd de volgende methode: In ieder Precisie-schroevendraaiersdoosje zit ook een magnetische stift om de kleine schroefjes op te pakken, Ik benader het 2 mm afgekorte spijketje met deze magneetstift en zie >> omdat 9 v/d 10 messingkleurige spijkertjes een metalen kern heeft blijven ze mooi rechtop op je magneetje staan en super gemakkelijk te plaatsen (soms is de spijkerkop vervormt en dan lukt het niet, dus kijk hier even naar voordat je hem afkort). De geplaatste afgekorte spijkertjes fixeer ik na het plaatsen met ultra miniem drupje 50/50-houtlijm/water papje op de punt van een satéstokje net onder de kop van het spijkertje.
Dan nog even probleempje waar ik mee worstel:
Op de foto zien we dat aan de bovenkant van het Roer een voor mij lelijk wereldvreemd onderdeel 52 wordt geplaatst die ik niet geheel kon thuisbrengen. Ik denk dat later, na het aanpassen van een stuurinrichting d.m.v. een stuurwiel, men de Helmstok gewoonweg bij het Roer heeft afgezaagd en dat dit onderdeel daar nog een restant van is. Vermoedelijk is dit deel door de Spaanse tekenaar van ‘Constructo’ klakkeloos overgenomen en ik vraag mij af in hoeverre dit onderdeel zich daar nog momenteel bevindt. Omdat de Tjalk ‘Silhouet’ nog steeds in de (plezier)vaart zit en als thuishaven Makkum (Friesland) heeft, ga ik bij mijn volgende bezoek aan mijn schoonmoeder er persoonlijk even kijken hoe dit nu er precies uit ziet. Ik heb hem voorlopig nog niet geplaatst en kom er t.z.t op terug.
Mocht iemand een goede oplossing hiervoor hebben, ik hou me aanbevolen

ik vind het echt geen mooi gezicht zo'n geamputeerde Helmstok
Alle onderdelen zitten nu op en rond het dek dus nu ga ik “de Masten” in om te beginnen met de boegspriet, de zeilen liggen al helemaal klaar.