2015 - Xplorer

Leuke analyse! Je vergelijkt twee keer dezelfde vleugel toch?
Als ik 'm goed lees roept de grafiek vooral dat het beter is te ballasten om sneller te vliegen dan met een lichte kist aanduiken....
En de puzzel lijkt juist te zijn om een licht model met ballast-kamer te bouwen met een profiel dat ook nog redelijk snel is...

En ook een 8 maal zo hoge vliegsnelheid waardoor je een belletje niet eens meer opmerkt, laat staan uitvliegt !
Euh? Dat bedoel je vast anders..... Als ze allebei met 7m/s vliegen vliegen ze allebei even hard, maar heeft de zwaardere kist een aanmerkelijk lagere daalsnelheid dan de lichtere. En hoe hoger de snelheid, hoe meer voordeel voor de zwaardere kist. Bij een vliegsnelheid van 10 m/s (36km/u) is de daalsnelheid van de lichte bijna een keer zo hoog als van de zware!
Het hoeft dus niet eens zo heel hard te waaien om met een zwaarder toestel gewoon terug te kunnen vliegen terwijl een lichtere kist dan veel harder zakt. Een paar m/s tegenwind heb je al gauw, hoe rustig het weer ook is.
Een hele lichte kist heeft dus voordeel als er geen wind en geen/bijna geen thermiek is. Op alle andere momenten zal het al snel een nadeel zijn als er afstanden moeten worden afgelegd... Spannend :)

Als ik Arno was zou ik me niet al te veel zorgen maken
emoji16.png

Zorgen maak ik mij absoluut niet. Ik denk te weten waar en wanneer de nieuwe generatie F5J's een voordeel heeft t.o.v. de "oudere" generatie ....
maar zoals ik al eerder opmerkte: ik zie de battle met die "nieuwe F5J's" vol vertrouwen tegemoet :cool:

tja.. 1100 gram, lekker inzetbaar in NL :-)

Ik heb zelf 2 Xplorers, de ene heeft me mijn eerste beker opgeleverd, de andere zou ik regelmatig het liefst plattrappen. Overigens uit 1 levering. ( F5J en X3 ) Voor mij gaat het ene beetje te snel alle kanten op met NAN.

Da's persoonlijk hè!, ik ben zo sloom met wennen aan een nieuwe kist dat later een spare bestellen een andere uitvoering oplevert :D

ballastset voor de nieuwe X3 xplorer romp
3 X 190 gram samen dus
570 gram extra dat bij winderig weer kan geplaatst worden

40 € per set +verzendkosten

Bijlagen

• ballastset.png
    ballastset.png
    793,2 KB · Weergaven: 417
Laatst bewerkt:
Ik zal hem hoogstwaarschijnlijk met de oude (nieuwe) romp hebben. Dus de tweedelige.
Zou niet weten wat nu precies de toegevoegde waarde van een 3 delige romp iso_O

Laatst bewerkt:
Zie ik daar dat het zadel dieper ligt en onder verwijzing naar het draadje EK-ploeg dat de servo's op de plaat komen te liggen.

Ik mis dan een 4e deel van de romp of betekent dit dat Nan van z'n geloof is gevallen en dus de oude midden-delen niet passen?
Vond (vind?) ik de charme van de (E)Xplorers, onderdelen van vorige series zijn onderling uit te wisselen.

Johnny

Zie ik daar dat het zadel dieper ligt en onder verwijzing naar het draadje EK-ploeg dat de servo's op de plaat komen te liggen.

Ik mis dan een 4e deel van de romp of betekent dit dat Nan van z'n geloof is gevallen en dus de oude midden-delen niet passen?
Vond (vind?) ik de charme van de (E)Xplorers, onderdelen van vorige series zijn onderling uit te wisselen.

Johnny

De Explorer BF heeft een vleugel die hol is aan de onderzijde
Ik denk dat daarom de romp is aangepast. Hij is tevens meer gebogen dan de x2 en x3 romp
Het stabilo staat ook iets onder een hoek
e85dba422297895eda0eb7b6bde43aeb.jpg
203011eb533b4126530cf704231f4395.png
32eaa4d49cd450d1639c80246b6ecf14.png

Laatst bewerkt:
Het gekke is dat ik F5JPro model heb gevraagd of er een nieuwe romp is, maar hij zei stellig dat dit niet zo is. Vreemd.o_O
Van wie is deze Explorer??

Johnny

Volgens mij past het wel, je moet alleen een gat aan de onderzijde van je vleugel maken

Back