17e eeuws speeljacht - Kolderstok mijn eerste boot

Zo de eerste knoopjes zijn gelegd en zachtjes heb ik er ook een gezegd. Wat is dit allemaal klein. Op de foto is het allemaal uitvergroot. Maar ik ben tevreden hoe het er nu uitziet.
Speeljacht 83.jpg

Speeljacht 84.jpg

Bij de zwaarden had ik wel een probleem. Het 4-1 blok vastgeknoopt en toen wilde ik er met de bijgeleverde draad doorheen. Maar dit lukt niet ondanks dat ik de punt van de draad met secondelijm had ingesmeerd. Wat doe ik verkeerd? Toen ik een draad van moeder de vrouw had gearresteerd die dunner was lukte het wel.
Ik heb nog even verder gekeken naar de dikte van de draden in verhouding tot de schaal van het jacht. De bijgeleverde draad is 0,5 mm dit zou in werkelijkheid 2,5 cm zijn. Is dit niet wat te fors?
De draad van moeder de vrouw heeft een dikte van 0,3 mm dit is dan 1,5 cm in werkelijkheid. Wat denken jullie?
Onderstaand is van het zwaard tot het blok de oorspronkelijke draad en de rest is de dunnere draad.
Voor mij is dit acceptabel en ga het niet veranderen.
Speeljacht 85.jpg

Zo ligt het jacht er op dit moment bij
Speeljacht 86.jpg

Het 4-1 blok vastgeknoopt en toen wilde ik er met de bijgeleverde draad doorheen. Maar dit lukt niet ondanks dat ik de punt van de draad met secondelijm had ingesmeerd. Wat doe ik verkeerd?
De gaatjes van de blokken met een 0,6 of 0,8mm boortje opboren helpt ook altijd, en als de uiteinden met sec lijm zijn ingesmeerd deze schuin aansnijden.

Als je dit doet dan gaan ze er probleemloos doorheen
Succes verder, het ziet er allemaal knap uit hoor :worship:

De gaatjes van de blokken met een 0,6 of 0,8mm boortje opboren helpt ook altijd, en als de uiteinden met sec lijm zijn ingesmeerd deze schuin aansnijden.

Als je dit doet dan gaan ze er probleemloos doorheen
Succes verder, het ziet er allemaal knap uit hoor :worship:

Kijk dit is het voordeel van een forum. Als je iets niet weet dan krijg je meestal ondersteuning. Met jou tip ga ik aan de slag en dan moet het wel lukken, bedankt

Hier ben ik weer na lange tijd afwezig te zijn geweest. Zware operatie gehad. Maar het lukt alweer. Ik was halverwege gestopt met de 7 P
maar daarna toch weer doorgegaan. De 7 Provincien staat nu mooi te wezen in mijn kamer. Bij wijze van op adem komen ben ik begonnen
aan het speeljacht. Dit jaar zal ik 80 worden dus ik wil maar zeggen, Het is een hobby die je nog lang kunt doen. Verder veel plezier!!Boot 7 P 2.png

Hier ben ik weer na lange tijd afwezig te zijn geweest. Zware operatie gehad. Maar het lukt alweer. Ik was halverwege gestopt met de 7 P
maar daarna toch weer doorgegaan. De 7 Provincien staat nu mooi te wezen in mijn kamer. Bij wijze van op adem komen ben ik begonnen
aan het speeljacht. Dit jaar zal ik 80 worden dus ik wil maar zeggen, Het is een hobby die je nog lang kunt doen. Verder veel plezier!!Bekijk bijlage 480663
Als ik je 7 Provincien zie staan dan gaat het je zeker wel lukken. Ik had nog nooit een boot gebouwd en nu komt het Speel jacht in de eindfase. Ik ben meer dan tevreden. Het volgende project voor mij wordt het Statenjacht.

Back