Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Mooi Dirk, echt een statig gezicht zo.
Je vaart hier bijna voor de wind, kan je dan de schoten van kluiver en het fokkestagzeil (??) dan ook vieren? Hier staan ze wel erg strak, toch?
thx ad
de schoten van kluiver en het fokkestagzeil kan ik niet bedienen maar ga er nog wat aan veranderen . ik had ze eerst wel op de winch aangesloten ( werkend ) maar als het touw kwam los hangen kwam het in de ankers terecht en met een winch van 11 kg trekkracht trek je alles naar de vaantjes als het ergens achter blijft hangen.
hier ga ik dus nog een oplossing voor moeten vinden maar dat gaat wel lukken denk ik. daarom de test ritjes op het water dan zie ik wat er nog aan veranderd moet worden om ze beter handelbaar te krijgen.
er zullen dus nog wat testen aan komen voor het helemaal goed staat maar dat is dan ook weer leuk om het uit te vissen hoe je dit het best kan oplossen
nog even een tip voor je fok en kluiver, aangezien je deze niet kunt bedienen, is het verstandig deze zo in te stellen dat ze voor "halve" wind staan. dwz zover gevierd dat ze ca 30/45 graden vanaf het hart kunnen komen. als je overstag gaat gaan deze zeilen dan vanzelf mee.
let er wel op dat de schoten absoluut nergens achter kunnen blijven steken anders kun je vreemde situaties krijgen.
ik heb indertijd op een zelfde manier gezeild met een tjalkjachtje