17 eeuws jacht

Ha die Dirk, ik wist niet dat je een fan van Ajax was? Maar ze staan wel op de 1e plaats nu :) Ben benieuwd naar je verdere afwerking! Die kantelbare kiel is me trouwens wel iets te modern :(
Fred

thx.

ik heb niets met voedbal fred het zijn een hoop verwijvde venten die veel te veel verdienen en niets doen :evilbat:.

het zwaard en bulb zijn nu eenmaal dingen waar je niet onderuit komt bij een rc zeilschip dus die moet je er bij pakken of je kan niet gaan zeilen, gelukkig zit het onder water en zie je er niet te veel van.

de zwaarden aan de zijkant van het schip zijn gemaakt maar ben nog niet zeker of ik ze ga hangen want ze nemen een groot deel van de versiering weg :( dus daar ga ik nog eens goed over na moeten denken.

1 anker is ook klaar dus vandaag het andere maken , dan kan het geschut op het dek

thx.

ik heb niets met voedbal fred het zijn een hoop verwijvde venten die veel te veel verdienen en niets doen :evilbat:.

Ha, ha, mee eens. Omdat ze verder niets kunnen worden er vreemd genoeg zelfs tijdschriften uitgegeven van en over hun :p

Maar serieus, kan je iets meer vertellen over het wapen van Amsterdam dat jouw spiegel siert?

Fred

normaal is dit een brandenburg jacht geloof ik en had het ook een ander wapen op de spiegel.

vroeger ( 17 eeuw ) werd er dikwijls het wapenschilt van de stat waar het schip gemaakt was op de spiegel afgebeeld. zie ook de heemskerck heeft net het zelvde wapenschild op de spiegel hangen.

mijn jacht is dus in amsterdam gemaakt en vaart ook onder de holandse vlag :) en omdat mijn hele vloot hollands is kan ik nu mooilijk gaan veranderen naar de duitsers ;) en omdat ik geen naam vond wat soms ook in de spiegel verwerkt word heb ik het simpel gehouden met enkel het wapenschild van amsterdam er op te zetten

:confused:Bedankt voor de toelichting Dirk. Ken je trouwens het Utrechts statenjacht? Daar moest ik steeds aan denken toen ik jouw scratch build zag. En daar staat inderdaad ook een klein wapen op. Hier een foto van Sail Amsterdam 2010:
full

Vreemd genoeg niet het wapen van Utrecht want dat is zoals bij FC Utrecht met half rood en half wit en diagonaal gescheiden.
Jachten waren er om pleziertochten mee te maken als ik het goed heb. Dit was dus voor de rijken, en daarom vaak met fraaie ornamenten. Jouw bouw lijkt hier goed bij aan te sluiten.
File:The arrival of King Charles II of England in Rotterdam, may 24 1660 (Lieve Pietersz. Verschuier, 1665).jpg - Wikimedia Commons
Ook het jacht op dit schilderij is zo fraai gedecoreerd en was een geschenk voor de koning van Engeland.
In jouw eerste mail zeg je trouwens dat jouw model uit 1965 stamt :confused: Ik denk dat je bedoelt 1665? Dan komen alle data weer samen, he.
En dan schiet me uit mijn kleine collectie modelboten Yacht Mary van Mamoli te binnen. Allemaal fraaie boten om lekker mee te spelevaren en een lust voor het oog :)
Een laatste vraag namens al jouw fans: wil je het moment van de officiele tewaterlating svp bekend maken? We willen hier dolgraag bij aanwezig zijn :worship:
Fred

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi fred er zijn ijgelijk 2 verschillende jachten globaal gezien .
een plezier jacht en een statenjacht.

een plezierjacht had dus geen bewapening aan boord en was voor de rijken uit de tijt hoe rijker hoe groter natuurlijk dat zie je nu nog bij de auto die voor de garage staat :)

het oorlogsjacht ging wel degelijk mee naar de zeeslagen en was ook bewapend.
het voordeel van deze schepen was dat ze zeer snel waren ( tegen over de grote oorlogs schepen ) ze deden van alles / post bezorgen, drenkelingen opvissen als een boot aan het zinken was, munietie van her naar der sleuren .... en weet ik wat nog allemaal. ook als de heren 17 ergens heen wilde ging dit met een statenjacht.

en voor de vele fans :Fade-color met singsen 27 mei is er een vaardag in turnhout op zondag en daar ga ik zeker varen . neem gerust de vrouw en kinderen mee want het zijn dan parkfeesten en je kan je heel de dag wel amuzeren

heb ze juist nog eens op het water gelegt maar bij zijwind drijft ze enorm zijwaards ( zeer mooielijk bij te sturen) .

ik ga nu eerst een groter roer maken en dan hoop ik al een deel van het probleem opgelost te hebben.
moest dit dan nog niet voldoende zijn ga ik proberen de zij zwaarden er op te hangen

hopelijk kan ik morgen nog eens testen in het bad en als alles dan naar wens is kan ik eens een grotere plas gaan opzoeken :)

zo het bouwen zit er voor mij op denk ik

full

full

full

nu is het nog afstellen aan de waterkant en dat gaat waarschijnlijk voor vrijdag zijn dan zal ik proberen nog wat fotos te nemen

Dirk, even een tip voor de besturing, mogelijk kun je het roer en de zwaarden verlengen door een stuk plexiglas of iets gelijkwaardigs hieraan te maken. wel demonteerbaar indien je het model wil tentoonstellen en dan lijkt het nog of er de gewone zwaarden en roer aanzitten.
heb deze tip jaren geleden eens gekregen van iemand van MiniSail

hoi jan ik had het roer al verlengt met plexyglas maar het bleek tog niet voldoende te zijn dus heb ik maar een grotere flap gemaakt en dit lijkt goed te werken ook de zwaarden doen het goed.

voor het driften van het schip dient ijgelijk de kiel voor maar het model is op schaal en het water niet dus is de kiel ijgelijk veel te klein om zijn werk te kunnen doen

hoi, amazone , jouw boot is ook groot en mooi.

ik heb vandaag voor 140 euro triplex en balsa hout gekocht.

grt frank

eerste test rit op de vaart en ze is niet gezonken :mrgreen:

full

full

en tegen over mijn speeljacht is dit tog wel groot en ook log ik ga nog behoorlijk moeten oefenen om hier goed mee te kunnen varen want het viel wel een beetje tegen maar al bij al ben ik tog content

Back