1/5 brushless?

Ik vroeg me gewoon af waarom het zo'n enorm probleem zou zijn met 4s als je de juiste vertanding zou gebruiken en aangezien de persoon het in het filmpje zo doet...
Einde discussie?

Het lijkt onmogelijk omdat je een regelaar en motor nodig hebt die beide 300a aankunnen. Je zult toch minimaal 4500watt nodig hebben voor zo'n baja? 4500/14,8=300a.

Vehicle Weight (lbs): 11
Vehicle Width (in): 16.5
Vehicle Height (in): 7
Pinion Tooth Count: 14
Spur Tooth Count: 64
Transmission Ratio: 1.8333333333333335
Differential Ratio: 2.8461538461538463
Other Ratio: 1
Tire Diameter (inches): 5.51
Tire Ballooning (in): 0
Drag Coefficient: 0.35
Total Voltage: 11.4
Electrical Efficiency: 85
Target Top Speed (mph): 30
Time to Get to Top Speed: 3
Usable Output Power: 337.64 watts (0.45 HP)
Input Power Required: 529.63 watts (0.71 HP)

Input Current Required: 46.46 amps
Motor Torque: 0.09 ft-lbs
Axle Torque: 2.04 ft-lbs
Average Acceleration: 4.47 inches/sec
Acceleration Force: 22.3 meters/sec^2
Acceleration Gs: 0.46 G
Required Motor RPM: 43655 rpm
Required Motor KV: 3829
KT constant: 0.35 oz-in/A

Dit is wat er gebeurt met een 5800kv motortje in de e-maxx met die vertanding. Ik heb zo twee keer zonder problemen gereden (in afwating van een 5mm pinion). Met 46A belasting zie ik ook niet in wat hier een probleem is.

De goedkope setup die ik als voorbeeld gas rijdt op 9s :rolleyes:
Ik vroeg me gewoon af waarom het zo'n enorm probleem zou zijn met 4s als je de juiste vertanding zou gebruiken en aangezien de persoon het in het filmpje zo doet...

Einde discussie?

In de rode qoutes staan een aantal dingen die al niet overeenkomen met jouw verhaal....

Je usable output in watt is stukken lager als de required input die nodig is voor wat je wil met die set-up...

Die 46A is een continu stroom die je trekt met die set-up , niet de pieken van optrekken ...

En het RPM haalt hier de 44.000 nog niets eens , laat staan de bijna 65.000 waar je het eerder over had ....

Je zit nu gewoon een hele hoop uit je duim te zuigen om je gelijk maar te halen.

In de rode qoutes staan een aantal dingen die al niet overeenkomen met jouw verhaal....

Je usable output in watt is stukken lager als de required input die nodig is voor wat je wil met die set-up...

Die 46A is een continu stroom die je trekt met die set-up , niet de pieken van optrekken ...

En het RPM haalt hier de 44.000 nog niets eens , laat staan de bijna 65.000 waar je het eerder over had ....

Je zit nu gewoon een hele hoop uit je duim te zuigen om je gelijk maar te halen.
Voer dan de gegevens zelf in in de speed vs amp calculator van rc calculations. 30mph in 3seconden met die vertanding en de specs van een e-maxx, dan kom je net hetzelfde uit.
dat toerental is niet wat ik invoer, dat is het toerental dat de motor heeft bij de snelheid die ik opgeef.

R/C Calculations

http://yfrog.com/i3calcwvj

Laatst bewerkt:
Dan nog klopt je bewering over dat 3s verhaal niet......

Je wilt je gelijk nu gewoon op een manier halen die keihard door de mand valt .......

laten we het iig hier bij houden: je moet al een erg flinke setup er in zetten wil je gelijk op gaan met de benzine modellen. (met een redelijk vergelijkbare rijtijd al helemaal.)
de Neu 1515 2200kv motor welke ik in m'n Muggy had gezet moest ik al erg licht vertanden (11/48) om ervoor te zorgen dat het zaakje koel blijft.
dus een 1515 zal zeker weten niet werken, gezien m'n Baja toch wel 2x zoveel weegt als de Muggy. ik durf zelfs nog te beweren dat een 1717 serie Neu motor nog niet genoeg zal zijn om leuke resultaten te behalen.
dan kom je toch al echt in het bereik van de Plettenberg Bolido, op 10S lipo. waarvoor je dus een (erg dure) shulze regelaar nodig hebt. (ik weet zo niet of er nog meer regelaars zijn die die motor aan kunnen.)
iig kom je in totaal op een erg prijzige setup uit.

Nee hoor Tim , volgens GDV is dat allemaal onzin .... ;)

Het moet makkelijk kunnen met een goedkope Hobbywing/KD regelaar en KD motor...

Zowel Thomas hier op het forum als de Fransman van MCF (een big-scale merk) weten gewoon helemaal niet waar ze mee bezig geweest zijn ...

GDV weet het allemaal veeeeel beter als ons allemaal :rolling:

Nee hoor Tim , volgens GDV is dat allemaal onzin .... ;)

Het moet makkelijk kunnen met een goedkope Hobbywing/KD regelaar en KD motor...

Zowel Thomas hier op het forum als de Fransman van MCF (een big-scale merk) weten gewoon helemaal niet waar ze mee bezig geweest zijn ...

GDV weet het allemaal veeeeel beter als ons allemaal :rolling:

1. Dan zou ik graag quoteringen willen zien van waar ik dat gezegd heb dat ik het beter weet, zeg dat die er niks van kennen,... Al wat ik vroeg was of het met een lage vertanding niet mogelijk is om te doen WAT DE MAN IN DE VIDEO WEL DEGELIJK DOET...

2. Waarom verkoopt KD dan die dingen? Ik heb al heel wat dingen bij kd gekocht zonder enig probleem en Dan heeft me al vaak goeie raad gegeven...

3. Tegen vanavond komt er een filpje op youtube van de e-maxx met de alienpower warp 2.0 6.5t sensored motor met weergave van de temperaturen. Ik vecht voor dit punt alleen voor mijn gelijk omdat ik het zelf al getest heb en weet dat het gaat. :rolleyes:

2. Waarom verkoopt KD dan die dingen?

omdat ze er geld voor krijgen.
Ik zeg niet dat het niet kan.. Ik durf alleen wel te beweren dat als je op 4s Lipo zou rijden (die geen 300A kan leveren), het resultaat zeker tegen gaat vallen.
Je kunt een bigscale zelfs op een 380 motortje laten rijden, moet je er wel een wormwiel overbrenging op zetten. maar 't zal wel vooruit gaan.

Als je financieel een project zoals dit aankunt zou ik het proberen. Je weet pas wie er gelijk heeft als het echt bewezen is.. En die filmpjes zijn gemaakt gewoon voor reclame voor wat anders. Wie weet hoeveel scene's zijn er tussen uit geknipt ? Dat weet niemand hier..

Wie niet waagt , niet weet of wint ? ofzoiets zeker..:)

Maar ik zeg wel zelf dat zo een Baja wel een ontzettend zware wagen is. Maar met verstand kom je al ver. Daarom geraak ik ni verder dan mijne zetel:p En waag ik me niet aan zulke projecten

Geef je wel een linkje van je filmpje van yoetoebe ?

Als je financieel een project zoals dit aankunt zou ik het proberen. Je weet pas wie er gelijk heeft als het echt bewezen is.. En die filmpjes zijn gemaakt gewoon voor reclame voor wat anders. Wie weet hoeveel scene's zijn er tussen uit geknipt ? Dat weet niemand hier..

Wie niet waagt , niet weet of wint ? ofzoiets zeker..:)

Maar ik zeg wel zelf dat zo een Baja wel een ontzettend zware wagen is. Maar met verstand kom je al ver. Daarom geraak ik ni verder dan mijne zetel:p En waag ik me niet aan zulke projecten

Geef je wel een linkje van je filmpje van yoetoebe ?

Speciaal voor nard cox en savage .26 picco:

[URL="
- ‪E-maxx 5800kv 3s temperature test.‬‎[/URL]

Ja deze video duurt maar iets meer dan een minuut, en nee dit is niet "koud".
Maar de vorige keer dat ik het gedaan heb was het buiten aan het vriezen en dan is alles uiteraard ook een pak koeler.

Ik wil ook nog even benadrukken dat ik hier niemand heb tegengesproken over het aantal lipo cellen behalve dat er 4000 euro voor nodig zou zijn.
Het is perfect mogelijk dat die goedkope setup van KD het snel begeeft, maar daar heb je evenmin bewijs van...

En doe nu eens wat minder aanvallend...
Ik weet zelf ook wel dat wat ik in dit filmpje doe alles behalve ideaal is net zoals 4s in een baja, maar dat betekent nog niet dat het onmogelijk is, of dat alles binnen de 5 min moet gaan roken. Zeker als de vertanding laag genoeg is en deze factor wordt constant genegeerd...

Conclusie: het is te vroeg om een perfecte conversie te doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
1 minuutje rijden en dan al 53 graden.... Nee dan ben je idd lekker bezig ... :nooo:

Laat maar ook ....

Plaats het filmpje van je Baja met de eerste keer rijden maar , wel vanaf de eerste secondes filmen graag .....

57 graden :mrgreen: Alleen als het KEI warm is haal ik met uitzondering 57 graden in een van mn wagens, en dat niet na 1 minuut maar na 20+ minuten! :p

Ach jah ..... En maar vol blijven houden dat wij niet weten waar we het over hebben ;)

Ik wil die Baja op 4s zien ..... Vooral het uitfikken ervan :rolling:

Ach jah ..... En maar vol blijven houden dat wij niet weten waar we het over hebben ;)

Ik wil die Baja op 4s zien ..... Vooral het uitfikken ervan :rolling:

Ik ken nog iemand anders die iets perse vol hield terwijl hij gewoon vreselijk fout zat. Iets met schaal 1/5 enzo hahah :mrgreen: ;)

Een Baja op 4S is idd IDIOOT, dan zeker ook nog remmen via de motor en je hebt een geweldig feest :D Minimaal 6S imo voor een Baja.

Nahh daar zat ik niet fout mee .... Zolang het geen purpose build voertuig is vanaf de eerste tekening is het geen 1/5 of wat dan ook.. Het is een aangepaste versie van het origineel. Daarom ook het voorbeeld van de Xray :mrgreen: ;)

Maar goed dat is nog iets waar over te discusieren is....

Iedereen die een beetje verstand of ervaring heeft met dingen die deze richting op gaan weet dat zo'n lompe grote zware bak op 4s gewoon niet (lang) goed gaat...

Die filmpjes op youtube kennen we allemaal wel , de beelden dat de boel uitfikt zie je nooit... Die kom je pas tegen zodra mensen zo gek zijn om het na te gaan doen...

Iedereen die een beetje verstand of ervaring heeft met dingen die deze richting op gaan weet dat zo'n lompe grote zware bak op 4s gewoon niet (lang) goed gaat...

Die filmpjes op youtube kennen we allemaal wel , de beelden dat de boel uitfikt zie je nooit... Die kom je pas tegen zodra mensen zo gek zijn om het na te gaan doen...

Inderdaad :!:

Minder dan 1 minuut rijden, op laag gras, met lage snelheid en je motor tikt 58 graden aan... ''nuff said'' denk ik.

Conclusie : je gaat nog geen 1/5 bouwen dus deze discussie kan imo dicht. Als er interesse is zou iemand eens een algemeen 1/5 topic moeten aanmaken met de huidige opties, prijzen, tips etc.

Conclusie : je gaat nog geen 1/5 bouwen dus deze discussie kan imo dicht. Als er interesse is zou iemand eens een algemeen 1/5 topic moeten aanmaken met de huidige opties, prijzen, tips etc.

Ok, moderator nard heeft weer eens gesproken.:confused: ( t is wel weer vermakelijk om te lezen )

Zolang hij van plan is om er 1 te maken is dat zijn keuze.
Dat hij niet naar jullie luistert is ook zijn keuze.
Dat jullie jezelf zo gek laten maken en er zover op ingaan dat t een topic is geworden waar niemand meer wat aan heeft is jullie keuze.

Als hij nou een 1/5 bigscale wil maken moet hij dat lekker zelf weten, zijn het jouw centen? We kunnen tips geven, adviezen etc, maar hij is toch degene met het id om er 1 te maken, hij bepaalt wat er gebruikt wordt.
Dan is het toch klaar? Ik vind het wel een leuk id ( vind wel dat een bigscale naar benzine moet ruiken maargoed )

Conclusie: Lekker laten gaan, jullie hebben je best gedaan om de beste adviezen te geven :ontopic:

( oja, @ topicstarter : Zoek ff op google naar soortgelijke projecten, in NL en B zijn er nog niet zoveel die dat aangedurft hebben
Dan zul je vast wel meer info kunnen vinden.)

Back