1/35 MAS Italeri

Bedankt Jan, het enige dat tegenvalt is het sturen. De draaicirkel is erg groot en dat ligt ongetwijfeld aan het feit dat het roer in het midden tussen de props zit en niet in het verlengde ervan. Je vraagt je af waarom ze destijds voor zo'n ontwerp gekozen hebben.

Groet,

Arjan

Arjan, Wil de boot niet rond door de motoren tegen elkaar in te laten draaien? In wezen waren deze boten gemaakt om snel te varen en niet om kort te kunnen draaien. Denk dat ze bij het in de haven manoeuvreren meer met de schroeven werkten dan met het roer. Gewoon lekker oefenen om de boot naar jou te laten "luisteren". Wens je veel vaarplezier en zie je nog kans om een video te (laten) maken? Gr. Klaas.

Zoals Klaas al schrijft, was de M.A.S. ontworpen voor hoge rechte lijn snelheid op open water, daar 'hoort' een klein roer bij.
Dat is ook de reden dat ik de mijn éénmotorig heb uitgevoerd, het roer zit nu in het schroefwater en de boot laat zich, op de vaak smalle wateren in de stad, prima sturen.

Groeten, Jan.

Bedankt voor de uitleg heren. Ik zal me samen met een clubgenoot eens buigen over de besturing middels schroeven.

Ik heb vandaag overigens een 1/35 kit binnengekregen van de Zweedse Combat 90 assault boat. Een paar dagen geleden aangeschaft in een moment van verstandsverbijstering (alsof ik nog niet genoeg projecten heb ....). Zal wel Kerstvakantie worden denk ik. Er zitten borstelmotortjes bij de straalpijpen die ik waarschijnlijk ga vervangen door de brushless drone motortjes die ik nu al vaker gebruikt heb.

Groet,

Arjan

Wilde zo'n 2.700 KV motortje proberen in mijn avatar. Met de ZMR regelaar geen succes. Had nog zo'n HK regelaartje en daarmee ging het beter. Wel de uitsturing met DualRate moeten reduceren naar 45%. Anders stopt de motor bij vol gas na een paar seconden. De accu is 7,2 Volt en diameter schroef 30 mm. Motortje wordt niet heet. Gr. Klaas.

Arjan, ik heb mijn PT-boat voorzien van twee motoren* en twee regelaars en 'tankbesturing'.
Als je een zender hebt met V-tail mixer gaat dit prima. Op mijn Futaba T7C kan dat prima.
Stick naar voren: beide motoren vooruit.
Stick naar links: Bakboordmotor vooruit, stuurboord achteruit
Stick naar rechts: stuurboormotor vooruit, bakboord achteruit
Stick naar achteren: beide motoren achteruit
Stick naar linksvoor: Bakboordmotor vooruit, stuurboord stop
Stick naar rechtsvoor: Stuurboordmotor vooruit, bakboord stop.
En alle variaties er tussen in.
In de haven erg prettig...

Ik heb dit gekoppeld aan de roerfunctie, maar die koppeling kan ik met een schakelaar aan of uit zetten.
En als ik snel vaar, kan ik met de andere stick ook het roer bedienen, zonder dat dit van invloed is op de motoren.

* Ja, ik weet dat een PT-boat 3 motoren heeft, maar uiteindelijk gaf die 3e motor nauwelijks meer snelheid...

Ik heb alleen een vrij simpele 4 kanaal zender waarvan 1 stick niet uit zichzelf terugveert. Het zal dus een vliegtuig zender zijn denk ik. Ik zal em eens open maken om te zien of ik een veertje kan monteren. Het wordt evenwel sowieso hoog tijd om een betere zender aan te schaffen denk ik. Iemand een tip voor een goede niet te dure zender met sticks die uit zichzelf terugveren ?

Groet,

Arjan

Definieer 'niet te duur'...

Ik heb destijds een radiomaster TX16S aangeschaft en daar kun je zowat alles in programmeren wat je wilt.
Die heeft ook één stick, die centreert, zoals de meeste zenders, ik zie niet waarom je de gas stick van een veer wilt voorzien, dat is bij de programmering, die Roel voorstelt ook niet nodig...

Groeten, Jan.

Momenteel kun je 'voor weinig' prima computerzenders kopen.
Ik heb al jáááren een Futaba T7C, maar die zal ondertussen wel als redelijk 'ouderwetsch' gezien worden.
Ik kan er echter mee lezen er schrijven. 7-kanaals, sticks veren terug, je kunt de mate van 'terugveren' prima instellen, het ding heeft de wereld aan mixers (wel geënt op vliegtuigen en heli's, maar die kun je in een schip met meerdere motoren ook gebruiken), dual-rate, 3 schakelkanalen, 3 vrije mixers... You name it.

Verder ook nog een Graupner MX-16 Hott. Ook al een jaar of 10 oud.
8-kanaals, iets meer mogelijkheden om te programmeren qua mixers.
4 schakelkanalen, voorgeprogrammeerde mixers, 3 vrije mixers, V-tail... enz enz enz.
Destijds best wel 'dure' zenders. Nu zie je ze regelmatig te koop staan in de 'te koop' sectie hier.

Edit: even gezocht en kijk...:
Exact dezelfde zender als ik hierboven beschreef...

Bedankt heren voor de suggesties. Rond de €100 is inderdaad wat ik in gedachten heb. Mijn enige reserve is dat ik niet echt handig ben in het programmeren van "ingewikkelde" apparaten . Ik zal nog eens overleggen met een clubgenoot.

Groet,

Arjan

Geen dank Arjan! Denk dat je er met manoeuvreren een hoop plezier van hebt. Heb ook zoiets gebruikt op mijn Smit Finland. Als ik me goed herinner had ik een Y-kabeltje om het signaal naar het roer te splitsen en ook naar de V-mixer te sturen. Welk merk en type zender heb je eigenlijk? Gr. Klaas

Laatst bewerkt:
Klaas, ik heb een jaar of 2 geleden een Hot rc 6 kanaal zender op Ali Express gekocht. Er zit een mixer op maar ik kreeg het toch niet voor elkaar om het ding goed te laten werken. Best mogelijk dat dat aan mij lag. Ik em sindsdien niet meer gebruikt en gebruik altijd een hele simpele 2 kanaal Hobby King zender.

Mijn Hot RC zender, tegenwoordig heb je ze ook met 8 en 10 kanalen voor een paar tientjes. Ze zijn vooral onder invloed van Trump's capriolen alleen maar goedkoper geworden.

QBPRz1J.jpg

eCUrZMr.jpg

Een clubgenoot heeft dezelfde 6 kanaal zender en is er zeer tevreden over. Ik gebruik dus altijd deze 2 kanaal zender (al een jaar of 10 inmiddels) :

6m6Z2Gx.jpg

Arjan

Bedankt voor de info Arjan! Ook ik had, ondanks hulp van Roel, problemen om de mixer in mijn MPX Profi 3010 te programmeren en heb toen een los mixertje gekocht. Dat werkte prima om met de losse boot te varen, maar slepend verloor je bij het sturen teveel kracht. Heb het later wel voor elkaar gekregen om met de mixerfunctie in de zender twee motoren op één stick te zetten. Achteraf bezien allemaal niet zo moeilijk, maar je moet er even voor gaan zitten. Ook was het mogelijk de "lamme" stick met een heveltje en een veertje centrerend te maken. Dat vind ikzelf het prettigst. Valt alles stil als je de sticks los laat.
Wat gebeurt er als je het V-tail knopje op elevon zet, de motoren op kanaal 1 en 2 en het roer op kanaal 4. Werkt dan het roer nog? En reageren de motoren als je links of rechts stuurt. Misschien dat je de draairichting aan moet passen, maar dat kan op de zender. In wezen koppelt jouw V-tail mixer de rolroeren aan het hoogteroer en met die combinatie laat een vliegtuig zich ook sturen. Probeer maar eens. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Back