Ik heb gisteren de decals aangebracht voor MAS 568 hoewel deze boot waarschijnlijk nooit de rood-witte lucht identificatie strepen had . Ik vond die strepen aantrekkelijk en heb me daarom voor de verandering eens niet gestoord aan historische correctheid.
.Italeri levert decals voor twee boten, MAS 563 and MAS 568. Volgens Italeri had eerstgenoemde de identificatie strepen en behoorde tot de vroegere derde productieserie MAS boten. De laatstgenoemde opereerde in de Zwarte Zee and behoorde tot de vierde serie. Ervaring met de Italeri Schnellboot kits heeft me evenwel geleerd dat het research van Italeri niet betrouwbaar is en dat de voorgestelde afwerking voorbeelden vaak niet kloppen. In dit geval betwijfel ik ook of MAS 563 wel de door Italeri voorgestelde strepen had. Ik schat dat deze strepen gewoon door Italeri bedacht zijn als een marketing truc om de kit aantrekkelijker te maken. Ik ken in ieder geval maar twee foto's van 563 en daarop zijn geen strepen te zien :
MAS 534 evenwel had wel strepen die verdacht veel lijken op de door Italeri voorgestelde strepen. Italeri heeft waarschijnlijk niet gekozen voor decals van MAS 534 omdat dit een boot was uit een vroegere serie die nog de Besa mg had i.p.v. de 20mm Breda :
Er is maar 1 foto van MAS 568 en het is geen bijzonder bruikbare :
De beste foto's van MAS boten zijn die van de vaartuigen die naar Finland werden gezonden. Het probleem van deze vaartuigen (MAS 526, 527, 528 and 529) is dat ze een ander torpedo lanceer systeem hadden. Ook hadden ze een verstevigd roerophanging systeem en hogere masten.
Eigenlijk zitten er in de bouwdoos alleen maar de onderdelen die nodig zijn voor de Zwarte Zee MAS boten (MAS 566-575). Deze hadden de korte masten (in ieder geval op enig moment) die in de doos zitten. MAS 572 hier in Yalta met de korte mast en andere kenmerken :
Tenslotte wil ik nog MAS 562 noemen die buit gemaakt is door de bemanning van PT-309 en naar Corsica gesleept is. PT-309 is overigens de enige nog bestaande Higgins PT Boat die ook nog werkelijk tijdens WOII is ingezet. . Een van de foto's van MAS 562 :
Arjan