1/35 MAS Italeri

Ik was al lang op zoek naar kleine lichte brushless motortjes met een redelijk groot koppel. Dit onder meer voor de Italeri MAS waar ik onlangs aan begonnen ben. Vanmiddag twee brushless drone motortjes getest met een relatief laag KV. Het probleem van die drone motortjes in het algemeen is dat ze meestal veel te veel toeren draaien voor scheepjes. Heb vanmiddag deze motortjes in het water getest met 22mm schroeven en de resultaten waren uiterst bemoedigend. Het lijkt erop dat je prima langzaam kunt varen en ook behoorlijk rap. Wat ik nog niet weet is in hoeverre ze erg warm worden bij langere belasting.

Ik was dermate onder de indruk van die motortjes dat ik er gelijk nog maar 4 besteld heb. Het betreft deze motortjes :

https://nl.aliexpress.com/item/1005006894372475.html

Zoals hier te zien is hebben we het met die MAS over een echt klein scheepje :

gfdOP7w.jpg

BQOLxfA.jpg

aCOzgen.jpg

FUDxQuX.jpg

4CaHPvg.jpg

7IZNAMe.jpg


Om aan te geven hoe klein die motortjes zijn, een van mijn tot nu toe kleinste brushless A2208 motortjes. Ik heb die A2208 motortjes in mijn PT-boten zitten.

OO9PV2B.jpg


Arjan
 
Laatst bewerkt:
Mooi, die kleine fietsbelletjes.

Met de props zo dicht bij de spiegel, ligt het aanzuigen van lucht op de loer. Bij mijn grotere M.A.S. heb ik de prop een stuk verder naar voren gezet (éénmotorig uitgevoerd) en zelfs daar zuigt de prop lucht in snel gevaren bochten.

Ik heb mijn twijfels over de Chinese enkele koppelingen, loopt dat een beetje geruisloos?

Een stillere oplossing is de bel van de motor rechtstreeks op de schroefas te monteren, géén koppeling en geen uitlijn gedoe.
Als je de motorspanten uitvoert in aluminium, fungeert dat als koellichaam, waar eventueel een waterkoeling op gezet zou kunnen worden.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan ik heb nog niet echt uitgebreid gevaren met deze setup omdat ik de besturing nog niet op orde had. In het echt zit er een aan de spiegel gehangen roer achter de boot met kabels aan de helmstok die naar de stuurhut lopen. Dit is natuurlijk niet een echt handig systeem voor een klein rc bootje waar ik idealiter het achterdek van los wil houden. Misschien ga ik het bootje met een mixer (op de motortjes) sturen of anders met een roerkoning die net voor de spiegel komt en ik het roer dan met een conventionele stuur servo kan bedienen. Ik heb eigenlijk al mijn boten voorzien van die Chinese universal joints en heb er qua geluid geen klagen over. Ik prefereer kruiskoppelingen omdat de motortjes en propassen bij mij nooit 100% perfect uitgelijnd zijn. In het echt zitten de schroeven ook erg ver naar achter. Uit een recensie van een (tevreden) klant begrijp ik dat het wel meevalt met het warm lopen van die motortjes op 2S.

Groet,

Arjan
 
Arjan, Voor optimale loopeigenschappen va kruiskoppelingen moet je er twee achter elkaar zetten. In een enkele zit altijd een soort "hobbel", tenzij precies recht achter elkaar. Hier de uitleg. Gr. Klaas.
 
In het echt zit er een aan de spiegel gehangen roer achter de boot met kabels aan de helmstok die naar de stuurhut lopen. Dit is natuurlijk niet een echt handig systeem voor een klein rc bootje waar ik idealiter het achterdek van los wil houden.
Het leek me wel leuk, om de roeraansturing 'origineel' te houden, iets, dat op een model van 110 cm natuurlijk gemakkelijker te realiseren valt dan wanneer het model een stuk kleiner is en elk gram telt.
Roeraansturing01.jpg


Roeraansturing02.jpg


Roeraansturing03.jpg


Roeraansturing04.jpg


Zoals je ziet, is de arm van de servo even lang als die op het roer en de hoek, die de lijn maakt, gelijk, waardoor het geheel spelingsvrij werkt.
Ik heb geen werkend stuurwiel in de stuurhut voorzien, dat is een gebbetje, dat je alleen op de wal zou kunnen zien...

Groeten, Jan.
 
Het Italeri bootje is inderdaad maar een klein scheepje Jan dus ik denk dat ik de roerkoning gewoon iets naar voren ga plaatsen en het roerblad vergroten en ook iets naar voren brengen (gele pijl geeft dan globaal de positie van de nieuwe roerkoning aan) :

6VAS5Mv.jpg


Met de motortjes sturen zou ook kunnen maar daar ben ik nooit zo'n voorstander van (veel minder nauwkeurig).

Voor mensen die weinig tot niets over de MAS weten. De dingen zijn in WOII gebruikt in de Middellandse Zee, het Ladoga Meer in Finland en de Zwarte Zee. De Duitsers hebben verder ook nog een stel MAS boten overgenomen in 1943. Een paar willekeurige plaatjes :

ITxkciM.jpg

eRmjsgf.jpg

5exHF5c.jpg


Groet,

Arjan
 
De roerwerking met het roer tussen de props in zal niet geweldig zijn, maar daar was het op het origineel niet voor ontworpen. Op de eerste foto lijkt het roer wel een wig vorm te hebben specifiek voor het sturen bij hoge snelheden; de stroming langs het roerblad breekt af. Voor krappe bochten zullen ze ongetwijfeld de beide motoren laten helpen.

Ik zou het roer niet verder onder de romp plaatsen, daar zal de roerwerking niet beter van worden.

Ik heb deze foto nog niet eerder gezien, mijn roer is een gewoon plaatroer, met een balansdeel (iets groter dan op tekening) én in de straal van de prop, want ik wil wél krap kunnen draaien.

Groeten, Jan.
 
Foto's van mijn modelletje met droog gepast (dry fit) roer :

ERQA2HA.jpg

HIjFqjr.jpg


Ik denk dat je gelijk hebt dat het roer niet optimaal effectief is. Misschien ga ik i.p.v. naar voren plaatsen een horizontale sleuf in de spiegel maken voor de
helmstok. De helmstok kan dan onder het dek draaien en verbonden worden met servo arm. Dit is feitelijk het systeem van de Vosper en heb ik ook op mijn Vosper model toegepast.

PQsY0Iv.jpg

AsJoqKa.jpg

kouQ0Vi.jpg


Nog een paar period pics van de spiegel. Eerste is van een MAS overgenomen door de Duitsers in Porto Venere Italië, andere twee Finland :

JgCNeHY.jpg

EkvLTZS.jpg

zDPsOFL.jpg


Mooi filmpje van iemand die ook een Italeri MAS heeft omgebouwd naar rc :


Erg fraai allemaal maar nodeloos gecompliceerd en daardoor erg kwetsbaar en veel te zware onderdelen zou ik denken.

Groet,

Arjan
 
Inderdaad, mooi gebouwd, maar te zwaar om gebruik te kunnen maken van het feit dat het een gestepte romp betreft.

Met één 380 op één prop en licht gebouwd krijg je deze kleine romp nog wel in plané, maar ik had deze zwaargewicht van een borstelloze aandrijving voorzien...

Groeten, Jan.
 
Op deze schaal (1:35) wordt ook dit model problematisch om op step te komen, getuige dit grotere model (of de bestuurder durft vol gas niet aan op de kleine vijver), te langzaam.

Groeten, Jan.
 
Ik heb inmiddels het roer werkend gemaakt en een stuur servo geïnstalleerd. Ik heb er toch maar voor gekozen om een sleuf in de spiegel te maken voor de helmstok. Ik heb verder zelf twee katrollen gemaakt voor de bediening hiervan.

arcMJcth.jpg

RxWuHt9h.jpg

eUQVWduh.jpg


Ik heb verder weer zoveel mogelijk overtollig plastic weggeslepen en gesneden. Een gat gemaakt in het dek onder het 20mm Besa geschut :

4UsLdEGh.jpg

16uLCjYh.jpg


Verder ook onderaan het dek slijpwerk verricht :

JPDMT6Dh.jpg

baYArETh.jpg


De vloer en wanden van de stuurhut heb ik ook dunner geslepen maar ga waarschijnlijk die hele "kuip" eraf slijpen want ik ga elke gram besparing nodig hebben. Wel zonde van het detail maar dat is later eigenlijk toch ook nauwelijks zichtbaar.

hBZw9Byh.jpg

xNrhUQ3h.jpg


Heb ook al een deel van de huid aan de binnenkant weggeslepen en heb 3mm neodymium magneetjes in zowel dek als romp geïnstalleerd waardoor ik hoop dat het dek redelijk spatwater dicht zal zijn :

3QdROoMh.jpg

f4YFAvmh.jpg


Zo ziet het roer eruit met het dek erop :

QxP692Dh.jpg


Arjan
 
Wat gebruik je als regelaars voor die kleine outrunners Arjan. Heb ook een paar van die kleintjes, maar die willen op mijn regelaars niet langzaam lopen. Gr. Klaas.
 
Hallo Klaas ik gebruik die 10 A dingetjes van Hobby King die jij ook hebt. Waarschijnlijk heb jij niet precies dezelfde motortjes want bij mij kunnen ze behoorlijk langzaam lopen ?

Groet,

Arjan
 
Bedankt voor de info Reinaart. Zal het nog eens met zo'n Hobbyking dingetje proberen. Er ligt nog één als reserve. Gr. Klaas.
 
Hoe spelingsvrij werkt die roeraansturing, als ik vragen mag?
De aansturing is verre van parallel, zoals de mijne...

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan, er zit nul speling op want die draad staat behoorlijk strak. Ik heb eerst visdraad geprobeerd maar dat beviel slecht. Dat was te stug, lastig te knopen en moeilijk mooi strak te krijgen zonder ook weer niet te overdrijven (dat het te strak staat).

Groet,

Arjan
 
Om de draad strak te houden zou je er ook een veertje in kunnen zetten. Gr. Klaas.
 
Je kunt ook gebruik maken van een kwiklink. Absolute speling tover je weg met een drup secondenlijm.
Getest op een F5B vlieger die in een volle duik de 280 kmh wel haalt. Enige speling die er dan nog overblijft is die van de gear in de Graupner DES MG digi-servo…
Met een Z-bender tang kan je ook mooie haakjes zetten.
In het geval van een set snaren, moeten deze volledig parallel staan en geen tapse vervorming hebben.

Hoe dichter je op de spindel van de servo zit, des te geringer de speling op een roer.
 
Die 10 A brushless esc's van Hobby King zijn bij Hobby King niet meer verkrijgbaar maar wel gewoon hier :

https://nl.aliexpress.com/item/1005001795399917.html

Ze zijn vind ik aan de prijzige kant zeker als daar nog verzendkosten bovenop komen. Voordeel is wel dat deze esc's geprogrammeerd kunnen worden met zo'n programmeer card. In mijn PT boats heb ik deze 12 A dingen van Ali liggen die nogal wat goedkoper zijn :

https://nl.aliexpress.com/item/1005005968628851.html

Heb weer wat verder gebouwd zoals de helmstok en andere plastic onderdelen.

1jBX5Jrh.jpg

Yb0GdXah.jpg


Maar het meeste tijd gaat zitten in het grote aantal pe onderdelen. Ik ben daar bepaald geen liefhebber van en sommige constructies zoals de munitie rekken van het 20mm Breda geschut zijn bepaald lastig te noemen.

GZEUJ3Oh.jpg


Alsof het construeren van die rekjes nog niet lastig genoeg is moeten de twee verticale strips ook nog eens op de juiste hoogte en diameter worden gebogen totdat ze passend zijn om over de verschansing te hangen.

WsUO6eQh.jpg

fwZJ1xUh.jpg


Op de voorruiten moeten later nog van die schijven komen die in werkelijkheid roterende ruitenwissers zijn (rechts onder op het pe fretje). Om dat zonder lijmsporen voor elkaar te krijgen zal niet eenvoudig zijn.

g8lgD2Yh.jpg


Arjan
 
Laatst bewerkt:
Back
Top