1:100 LPG Chaconia

Bedankt heren. Leuk te zien dat je nog steeds volgt Arthur. Chaconia was op dek best in orde, ze had toen vooral veel ammoniak vervoerd en weinig van lading gewisseld. In de machinekamer werd ze wel geplaagd door een generator die maar niet hersteld geraakte. Daar scheelde altijd iets aan, wat dikwijls resulteerde in a mobiele generator en brandstoftank bovenop het zwembad.
Bij Courcheville waren er dan weer minder problemen in de machinekamer, maar op dek waren daar een stuk meer problemen door het frequente veranderen van lading en algemeen een slechtere toestand van het schip.
Ondertussen terug een stukje verdergedaan, maar de lichtgrijze verf raakt op en ik moet even van onderwerp gaan veranderen. Ik wacht nog even voor ik nieuwe verf ga mengen.
C225.jpg

Hier is dan die gekke bunkermanifold leiding. Je ziet ook een stuk van de verlenging van de steunen van de catwalk. Het stof is van een snijsessie met het proxxon boortje op de leidingen. Ik heb daar bij het openen en sluiten van het deksel toch nog iets te veel raakpunten. Met het plastic gaat dat wel even goed aangezien het flexibel is, maar dat blijft vast niet duren, dus ben voor de zekerheid toch wat meer ruimte aan het creëren.
Verder nog aan de dektank gewerkt. Door de verhoging van de steunen moest ik ook de vloeistof en gasleiding aanpassen. Dit is nu gebeurd, samen met de niveaumeting van de dektank. Deze is nu klaar om stuk catwalk bovenop te krijgen.
C226.jpg

Zoals gezegd, de grijze verf was op, dus even veranderen van onderwerp. Tijd voor de installatie van de pompen. Deze zijn wel hoog, maar staan centraal en zullen dus niet echt meer hinderen in de verdere afwerking.
De canvasjes zijn afgewerkt met draad, dus de pompen kunnen erop. Eerst even tank 1 getest en ziet er goed uit. De rest volgt.
C227.jpg

En nog een foto van het echte ding, zoveel jaar geleden. De platformen voor de blusinstallatie zijn aangeduid met een rode pijl. In de eerste foto zie je hier al een begin van staan. Ze zijn ondertussen allebei gebouwd, maar ik zal ze pas tegen het eind installeren.
C228.jpg

Langzaam maar zeker komen we er wel. Niet zo heel veel vooruitgang nu, maar wel belangrijke vooruitgang. Ik ben even begonnen aan de kluizen etc. die rondom het schip geplaatst zijn. Door het grote aantal zag ik er wat tegen op, maar uiteindelijk zijn ze ondertussen allemaal klaar.
Eerst een foto van de echte kluizen aan boord.
C235.jpg

Dan even wat malletjes gemaakt voor de model versie. Ik ben eerst begonnen met alle rolletjes. De mal hiervoor (Nummer 3 in de foto) was gewoon een groter buisje waar het eigenlijke rolletje (1.5mm styreen) in past. Dan sneed ik het af op de lengte van het grotere buisje. Zo kreeg ik dus heel veel rolletjes van dezelfde lengte. Voor de basisplaatjes en zijplaatjes gebruikte ik een stuk met voorgeboorde gaten (Nummer 1). Zo stonden ze allemaal op dezelfde afstand. Ik sneed dan een lange strip, waar ik met die mal de gaatjes in boorde (Nummer 2, zijplaatjes op de foto, basisplaatjes (Nummer 5 met mal Nummer 4) was op een gelijkaardige manier).
C229.jpg

Dan maakte ik het puzzeltje, waarbij ik bewust koos om de bovenkant open te houden. Dit open eind liet toe om de variatie in lengte van de rollen op te vangen door het daar vlak te vijlen alvorens de top plaat erop te plaatsen. Op de zijkant kon ik ook de rolletjes afvijlen omdat ze door de zijplaatjes komen.
C230.jpg

En hier dan de volledige productielijn met de gesloten kluizen erbij. Er zijn dus enkele rollers, enkele kluizen en gecombineerde rollers met kluis erbij.
C236.jpg

En tot slot even een overzicht. Het is de eerste keer dat ik de bovenbouw erop zet sinds ik opnieuw begon met de bouw. Begint al aardig vorm te krijgen. De enige grote items die nog ontbreken zijn de gangways aan de zijkant en uiteraard de catwalk zelf bovenop de leidingen. Er staan uiteraard nog een hele hoop onderdelen los (waaronder de rollers en kluizen aangezien ik die zeker zou omstoten bij het verderwerken aan het centrale deel).
C237.jpg

Geweldig mooi, net echt.
In mijn werkzaam leven aan een aantal chemicalien tankers mee geholpen tijdens de bouw.
Het was altijd een heel gepuzzel om de lading installatie te installeren.
Indrukwekend , zo mooi dit is nagebouwd.

gr. Menne

Bedankt voor de reacties.
Ondertussen terug aan het werk. Aangezien ik nog op een levering zat te wachten ben ik met de laatste grote items begonnen. Dit zijn de gangways. Een werkje waar ik wat tegenop zag, maar even doorbijten dan maar.
C238.jpg

C239.jpg

En hier even op z'n plaats. Ondertussen ook gelijk de 2de gemaakt aangezien ik anders vergeet hoe ik het gedaan heb en dan zou dat wel eens een knelpuntje kunnen worden in de toekomst.

C240.jpg

Ik ga ze nog allebei in de verf zetten, maar dan ga ik ze wel even op een veilige plek bergen tot ik aan de railing rondom het schip toekom.

Daarna had ik nog tijd om te starten met de railing op het voorschip. Aangezien dat gebied zo goed als af is en ik daar dus weinig aan het werk ben, dacht ik dat de tijd rijp was om de railing daar te gaan testen.
C242.jpg

Gaat langzaam, maar we komen er wel. De meeste tijd verlies ik uiteraard door de integratie van de kluizen. Verder op het schip zijn dat er een stuk minder, dus zal ik een stuk sneller vooruit kunnen (maar dat zal nog even duren voor ik zover ben).
C246.jpg

En toen was de levering er. 1mm messing draad voor de bovenste "laag" leidingen. Dit zijn de verbindingsleidingen van de dektank naar het gewone ladingssysteem.
C241.jpg

C244.jpg

C245.jpg

Deze leidingen zijn even op steunen geplaatst om de juiste hoogte te bepalen. Daarna maak ik de echte steunen op de juiste hoogte.
Ik werk dan de leidingen wel eerst af naar het manifold gebied en dan kan ik (eindelijk) beginnen aan de catwalk (en dan is het eind toch min of meer in zicht).

Weer al even geleden. Tijd voor een update.

Na die laatste leidingen eindelijk afgewerkt te hebben was het dan eindelijk tijd om de eerste steunen voor de catwalk te bevestigen.
C249.jpg

Even uitlijnen om alles recht en vlak te leggen. Aangezien de steunen L- vormig zijn, heb ik wat speling op de verticale steunen om de hoogte te corrigeren.
Ik begon met een ligger aan bakboord aangezien daar het hoogste punt van de leidingen zit. Eens die geplaatst was gebruikte ik die om de rest uit te lijnen.
C250.jpg

C251.jpg

C252.jpg

Hoewel het idee was van er maar enkele te plaatsen en dan de catwalk zelf te gebruiken als bevestigingspunt voor de volgende, ben ik nu van plan veranderd en ga ik toch eerst alle steunen op hun plaats zetten. Ik zou anders te veel problemen hebben met het schilderen van de steunen.
Dan even een papieren versie gemaakt om alle zijplatformpjes van de catwalk op de juiste plek te krijgen. Deze platformen leiden naar trappen die ofwel op de tanks ofwel op dek uitkomen.
C253.jpg

Dan nog een laatste ronde details die onder de catwalk moeten geplaatst worden. Het grootste object was een soort brug met rollers aan beide zijden om het meertouw van de lier aan bakboord aan stuurboord te kunnen gebruiken.
Ik besloot ook om verdere details reeds te plaatsen aangezien ik nu toch minder op het model zelf zal steunen. Een paar van die details zie je rechts op onderstaande foto. Hoofdzakelijk luiken en ventielen voor ballast en brandstoftanks.

I
C258.jpg

En hier is dan de (onafgewerkte) catwalk zelf. Er moet dan ook nog een stukje op de dektank zelf geplaatst worden, iets waar ik niet echt naar uitkijk.
C260.jpg

C261.jpg

Je hebt wel engelengeduld nodig voor zoiets, maar het levert een schitterend resultaat! Gr. Klaas.

Nogmaals dank heren,

Nog een kleine update. Aangezien ik nu toch bezig was met de catwalk achteraan en dit uiteindelijk een van hoogste punten (en dus laatste) stukken werd in dit gebied, besloot ik om gewoon het achterste deel zo goed als volledig af te werken. Ik moest het dek niet meer vrijhouden om eventueel mijn hand te plaatsen bij het afmeten of opbouwen van andere stukken, dus konden de details eindelijk vastgezet worden op het dek.

C262.jpg

C263.jpg

C264.jpg

C266.jpg

C268.jpg

Steeds afhankelijk van de beschikbare tijd natuurlijk, maar door mijn recente vooruitgang denk ik nog ongeveer een jaartje nodig te hebben om haar af te krijgen. Er is nog wat klein, maar tijdrovend, leidingwerk te doen, de overige delen catwalk, de buitenrailing en uiteraard een hele bool (zeer tijdrovende) trappen te maken. Ik ben op zijn minst toch op een punt gekomen waar ik ongeveer een overzicht kan maken en dat had ik een jaar geleden eigenlijk nooit gedacht.

En ik de hele tijd maar denken dat je in de buurt van een haven woont en aldoor de moeite neemt om foto's van je model te maken voor het plimsollmerk van een schip.
Blijkt er een deurkruk in de huid van het schip te zitten!
(Vond het al zo vreemd dat het aldoor hetzelfde schip was)

Uitermate nautisch verantwoord werkkamertje!

Poe wat een gepriegel! Of heb je hele grote flessen kunnen organiseren?
Neen, is toch gewoon een kleine fles... Hier staat hij op een gommetje, naast een 5-cent stuk. Het model bestaat uit aparte stukken, wat ik uiteraard zoveel mogelijk probeer te verbergen.
S60.jpg

Maar verder met Chaconia dus.
Ik moest even nadenken waar ik verder zou gaan, aangezien er nu een stuk catwalk ligt, ging ik maar verder boven de manifold. Dat is een vrij complex stukje catwalk.
Eerst een voorbeeld uit papier gemaakt om te passen. Na wat aanpassingen, dan een kartonnen voorbeeld gemaakt en eens dat een beetje paste op alle steunen, ben ik dan begonnen aan de "echte" versie.
C279.jpg

C280.jpg

en hier is het uiteindelijke stuk, met de kleinere toegangsplatformen (waar uiteindelijk trappen aankomen) erop gemonteerd. De moeilijkheid lag uiteraard in het rechthouden en parallel houden van alle onderdelen.

C281.jpg

Uiteindelijk ging ik dan ook verder met de catwalk vooraan omdat deze de hoogte van het stuk naast het dekhuis bepaalt. Er zit namelijk een trapje tussen dat stuk en het manifold stuk.
C284.jpg

C285.jpg

Aangezien ik niet echt de benodigde vrije tijd had om de railing op de catwalk verder af te werken, ben ik ook langzaamaan met de railing vooraan verder gegaan, aangezien dit kleine behapbare stukjes zijn.

C282.jpg

C283.jpg

Het model heeft door de jaren heen wel hier en daar een klap moeten incasseren, ik heb dus wel wat herstelwerk hier en daar.

Heb net je hele bouwverslag in één adem uitgelezen. Echt fe-no-me-naal Neptunus! Al die kleine details, echt ontzettend knap gemaakt! :worship:

Bedankt!

ondertussen nog wat verder gewerkt. Vooral aan de catwalks. Eerst even verder vooraan omdat die de hoogte bepaalt voor het stuk langs het dekhuis. Eens dat gedaan is, kan ik het stuk boven de manifold op maat maken en plaatsen. Er is een hoogteverschil tussen het manifold stuk en het dekhuis stuk. Dit is ergens wel makkelijk omdat afwijkingen dan wat gelimiteerd worden.
Eerst wat railing op de manifold catwalk
20250616_140340_copy_1200x675.jpg

20250624_130624_copy_1200x675.jpg

20250613_101825_copy_1200x675.jpg

en alles in droogopstelling om de steunen in hoogte aan te passen waar nodig.

20250626_131805_copy_1200x675.jpg

20250626_131842_copy_1200x675.jpg

20250626_131831_copy_1200x675.jpg

20250626_131813_copy_1200x675.jpg
20250626_131736_copy_1200x675.jpg

20250626_131754_copy_380x675.jpg

Handig die duplo blokken om alles recht en haaks te maken!

Ohnee, dat is legoo_O

Echt waanzinnig hoe klein alles is en hoe strak het er uit blijft zien.

Back