Bedankt voor de commentaren heren.
Ondertussen wat verder gedaan, zoals gezegd, deze keer wil ik hem echt af. Het betekent wel soms dat ik wat toegevingen moet doen naar nauwkeurigheid toe, maar ik heb liever een 95% nauwkeurig schip dat af is, dan eentje dat 99% nauwkeurig is en nooit af raakt.
Ik probeer zo goed als mogelijk de leidingen uit een deel te plooien, maar dat is, zeker met de grotere diameters, niet altijd mogelijk. Uiteindelijk moeten ze allemaal op de juiste plaats aan beide zijden uitkomen, liefst zo parallel en haaks op de langsscheepse richting als mogelijk en uiteraard met de flensen op de juiste afstand van elkaar aan beide zijden.
Dit maakt het zo goed als onmogelijk om alles uit een stuk te maken. Dit gezegd zijnde, komt er ook nog een grote catwalk bovenop het leidingwerk, waardoor je dus niet zo heel veel van de leidingen zal zien.
Ik heb hier even die catwalk geprobeerd. Toen ik een tijd geleden herbegon, was dit eigenlijk het beginpunt. Ik tekende de catwalk uit, kopieerde die dan een aantal keer en tekende dan van het dek af elke horizontale laag tegenover deze catwalk (ik zat aan boord van een schip, dus ik had het model zelf niet ter beschikking om te testen met wat ik al had).
Uiteindelijk merk ik nu dat de catwalk eigenlijk beter past dan ik voorzien had. Door bepaalde dingen groter te bouwen had ik verwacht dat deze niet zo goed meer zou passen door geaccumuleerde fouten, maar dit blijkt dus niet het geval.
Zoals je ziet zijn de twee vloeistofleidingen hier al af en geplaatst. Ze moeten enkel nog de verbinding krijgen met de langsscheepse leidingen.
Hier is dan mijn methode om de flenzen in een vlak te krijgen. Aangezien ik de twee vloeistofleidingen vastgezet had, kon ik deze gebruiken als vaste punten om een plankje boven en tegen te houden.
Erboven om de volgende leidingen af te snijden, nadien ertegen om 1 kant van de flenzen gelijk te houden terwijl ik de andere kant kon aftekenen en afsnijden.
Op bovenstaande foto zijn ze ook gemarkeerd. De manifold bestaat uit twee vloeibare gas leidingen (oranje), daarnaast, naar het center toe, twee gasleidingen (geel), centraal een Inert gas leiding (zwart) en aan de achterkant zit er ook nog een enkele hoge druk leiding (donkerrood/paars).
Ik zit op dit moment te wachten op de aankomst van gele verf zodat ik de gasleidingen kan afwerken en plaatsen om daarna de inert gas leiding te maken. Als ik met te veel losse leidingen ga jongleren dan loopt dat vrij zeker fout af. De flenzen van de inert gas leiding steken dan ook nog net iets uit het vlak van de andere flenzen, dus het moet wel juist zijn.
In afwachting van de gele verf ben ik even verder aan het werk bij de hoge druk systeem, maar daar heb ik nog geen foto's van.