1:1 electro auto

BadBert

Forum veteraan
Hallo,

ik ben ook lid van een mini club, en rijd zelf met een classic mini.

Nu is er iemand die een classic mini om kan bouwen naar electrisch. Een 0-100 tijd van onder de 4 seconden moet mogelijk zijn (mits je banden dat aan kunnen natuurlijk).

Nu vraag ik me hetvolgende af:
- watvoor motor ga je hiervoor nodig hebben?
- watvoor regelaar?
- hoeveel en welke accu's?
- kan dit met behoud van de originele versnellingsbak?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik op discovery het programma "Electric Garage" gezien heb, waarbij Gadget en zijn team voor een bekende zanger een auto ombouwde. Dit had niet echt veel voeten in de aarde... was heel simpel plug and play, enige wat ze zelf hebben gemaakt was de adaptor plaat voor de motor om hem te bevestigen op de versnellingsbak, en de accu bak voor in de motor ruimte.
Regelaar zat gewoon vast aan de gaskabel, en was dus gedeeltelijk mechanisch.

Het lijkt me dus niet moeilijk, maar de aanbieder van de classic mini ombouw, die vraagt er bijna 9000 euro voor, iets wat in mijn ogen dus veel geld lijkt. Een classic mini is ook geen dagelijks vervoer, maar een hobby auto, daar wordt voor veel mensen hooguit 2000 km per jaar mee gereden ;)

Iemand die hier iets over weet/kan vertellen?
Ter info: een mini met brandstof motor weegt 630 kg

Plug en play systemen zijn erg prijzig. Het is niet te vergelijken met ons hobby spul ;) Alles moet degelijk en duurzaam zijn.

Naja, in zoverre: plug and play, dat het iig zeer simpel was... motor met adaptor plaat op de bak, regelaar op een steuntje, genoeg accu's aan elkaar, draadjes trekken, klaar... dat noem ik al plug and play.

Er werd dus zeer weinig zelf ontworpen, omdat het systeem zo simpel is!

simpel, bouw de velgen om tot buitenlopers. dan de brandstof motor eruit en die ruimte ombouwen tot accuruimte en via een Castle Creations regelaar aansturen die hap. Castle Creations maakt ook regelaars voor de proffesionele industrie, die kunnen dit soort werk ook aan. Dit wordt dan wel een behoorlijk prijzig grapje, maar het is te doen.

ps, als je de wielen als buitenlopers uitvoert kun je kiezen of je 2 of 4 motoren gebruikt. In mijn rc testuitvoering werkte het perfect, alleen volgas was niet mogelijk omdat de wagen te snel werdt..........................
Bij mijn testuitvoering had ik de banden gewoon op de bel van de buitenlopers gelijmd. De foto's zijn nog ergens te vinden op dit forum.

Dat is ook aardig plug en play :) Je hebt voor een auto een speciale regelaar nodig (actuator?) Die iets van 300-400V en 200-300A aan kan oid? Geen idee wat voor vermogen je nodig hebt maar voor 0-100 in 4s (zelfs met 650kg) heb je aardig wat vermogen nodig :)

Dat is ook aardig plug en play :) Je hebt voor een auto een speciale regelaar nodig (actuator?) Die iets van 300-400V en 200-300A aan kan oid? Geen idee wat voor vermogen je nodig hebt maar voor 0-100 in 4s (zelfs met 650kg) heb je aardig wat vermogen nodig :)
En dat soort info is dus juist waar ik in dit topic aan wil komen :) dat dan in combinatie met een aantal richt prijzen.

Dat het niet goedkoop is weet ik, maar 9000 euro? DAT kan ik me niet voorstellen (misschien is het wel aardig in de buurt, uren komen er ook nog bij natuurlijk).

Wielen als buitenlopers is geen optie, iig niet voor mij ;) De aangeboden ombouw is ook niet op die manier, vandaar.

Misschien dat als ik genoeg info kan vinden, er zelf wat te doen is, lijkt me iig niet overdreven moeilijk.
(wordt alleen niet zo gedaan, omdat het veel mensen niet aanspreekt in deze "echte auto" hobby)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat 9000 euro helemaal zo gek niet is....... Ik weet geen prijzen maar goedkoop is het vast niet ;)

Er wordt met de auto alleen op het circuit gereden neem ik aan? Met electro is hij niet meer stree legal natuurlijk.....

Ik denk dat 9000 euro helemaal zo gek niet is....... Ik weet geen prijzen maar goedkoop is het vast niet ;)

Er wordt met de auto alleen op het circuit gereden neem ik aan? Met electro is hij niet meer stree legal natuurlijk.....
Er staat niets bij over street legal, maar dat kun je vast wel bij de rdw regelen? (motorombouw is tegenwoordig zeer simpel te keuren, brandstof aanpassing ook)

Ombouw....... er een electro monster van maken lijkt me toch iets anders? Een mini is volgensmij niet gemaakt om van 0-100 te gaan in 4sec :) Ik vraag me af of je dat legaal krijgt.

En als dat wel zo is: HEEEEEEEL leuk idee :)

Nou, met de nieuwe regels is er geen enkele beperking meer van vermogen (wat vroeger wel zo was).

Zolang het maar DEUGDELIJK gebeurt, dat beoordeelt de rdw keurder.

maar het is dus toegestaan om in een lelijke eend, een dikke v8 te leggen, en dat krijg je dan echt wel op kenteken
(mini met een 1.6 honda vtec turbo motor kan ook, omkeuren kost je 50 euro :P dank je RDW voor de sinds mei veranderde regels ;))
Ook worden mini's al voorzien van bijv hyabusa (evt met turbo) motorfiets motoren, en die gaan toch al onder de 5 sec naar de honderd :) en ja, ook die zijn er op kenteken. (ook met R1 motoren) en die motorfiets motoren liggen achterin, maar ook voorin is mogelijk.

Misschien een rare vraag maar...waarom zou je de versnellingsbak behouden? Volgens mij is het grote voordeel van een elektromotor dat je die niet nodig hebt. Treinen hebben geen versnellingsbakken. En de elektrische 1:1 auto's die ik ken doen het voorzover ik weet ook zonder. Correct me if I'm wrong :-)

Klopt ook, reden dat ik het aangaf is dat ik dat zo bij het programma op discovery zo gezien heb, electro motor werd daar op de koppeling "aangesloten" echt ter vervanging van de originele motor.
Voordeel is dat tellers in de auto het blijven doen (op de toeren na).

Kelly controller.
Dit bedrijft leverd brushless controller en motoren om auto om te bouwen.
Deze kunnen hoge voltages aan ( 144v ) . Op die manier kan het verbruik laag houden en met goedkopere accu's werken.

Ik zo ook eens aan het rondneuzen geweest of zoiets een leuk hobby projectje kan zou kunnen worden. (ja maar later mss )
In ieder geval kan het jezelf er vanaf maken met een paar 1000 eur. Maar de problemen beginnen pas als je gaat rekenen wat het zou kosten om op lipo's te rijden of A123.

Ik dacht dat ik vertrokken was van het idee 1h aan 25Pk (halfgas bij vw polo 1000cc ) te rijden...Ik kwam in ieder geval uit op 9000€ voor de A123 cellen.

Maar je kan in test opstelling zakken naar 60v met auto accu's. Dat drukt de kosten aanzienlijk.
9000€ is dus veel geld maar als je daarvoor deftige batterijen krijgt zit het wel snor.
Oh ja haast je met de bouw ervan want als iedereen op electro gaat rijden gaat de fiskus je een creatieve accijnzen loer draaien :(

edit :
Oh het behoud van de versnellings bak kan handig zijn. Als je met passagiers rijd zet je hem in 2de ipv 3de.
Daarna hoef je er niet meer aan te komen. hangt ook af van het toerental dat je gekozen motor aan kan.

Laatst bewerkt:
edit :
Oh het behoud van de versnellings bak kan handig zijn. Als je met passagiers rijd zet je hem in 2de ipv 3de.
Daarna hoef je er niet meer aan te komen. hangt ook af van het toerental dat je gekozen motor aan kan.

Plus dat als ik het goed heb, je dan een laagtoerige motor kunt gebruiken, een mini draait 8k rpm max (ongeveer). Dat zal een goedkopere electro motor aan kunnen als 1 die in 1 versnelling een topsnelheid van (bijv) 170 haalt (wat een normale mini motor in zijn 4 bij max toerental doet ongeveer).
Een motor met lagere toeren, is dacht ik ook sterker, maar goedkopere modellen zijn dan net iets sterker of net zo sterk, zo dacht ik dat je wel met kosten kunt schuiven.

De accu's is iets waar ik bij de aangeboden ombouw wel benieuwd naar ben, evenals de actiradius.

He Pietje

als je dat tch van plan om te doen, ikke wil kome zien eh :d hoe dat da ineen zit eh ;)

hmmm... eerst je nieuwe buurt onveilig maken hahaha :d (you know) :p

nog even ter info: ik denk niet echt dat de bak is berekent op zoveel koppel in 1 keer.
dus ik zou een cup bak zien te vinden of je moet rustig wegrijden.

Is het inbouwen van een zware accu ook makkelijk te keuren? Een accu die los komt bij een aanrijding is een projectiel, daar zijn vast wel sterkteberekeningen voor nodig en misschien ook wel botsproeven. Ga dan alvast maar sparen..

Back