Polikarpov I-16 Ishak | Rubber Power

Precies! :thumbsup:
En anders gewoon iets kleiner bouwen.
Maar eerst zondag maar eens kijken hoe het gaat.

Groeten, Ramses
 
Maar eerst zondag maar eens kijken hoe het gaat.

Een vervoer doos aangepast voor de drie Polikarpov I-16s:

1750525680249.png


Tafeltje opgebouwd en de spullen klaar gelegd, ik vond het enigzins spannend (kleinere zaal en veel tafelpoten) maar had er ook zin in:

1750525757298.png


Ik had (flink) wat pech met m`n motoren..
Eerst knalt na het vol opwinden de motor van de haak in de romp... dat is een gewelds explosie in een fragiel omhulsel...
Toch geen schade, ongelooflijk, geluk gehad!
Daarna gebeurde dit nog 3x (!!), opmerkelijk omdat ik dit nog nooit eerder heb meegemaakt.
Ook knapte een motor tijdens het opwinden,... het zat even niet mee.
Inmiddels had de Polikarpov wel schade aan de tissue van de romp maar was nog goed vliegbaar.

Henk heeft mij een blast tube gegeven welke we daarna steeds gebruikt hebben, nogmaals dank Henk!
Ook heeft Henk me geholpen met het buigen van de propas haak steeds na het rubber eroverheen geschoven te hebben.
Daarna geen problemen met de motoren meer gehad en gelukkig nog wat trimvluchten kunnen maken.
Een actie foto gemaakt door Henk:

1750525772480.png


Aangezien de zaal in verhouding voor de kist vrij klein is, ben ik heel voorzzichtig begonnen.
Aan de andere zijde van de hal om de tafelpoten bij het opstijgen te vermijden.
Geheel in de hoek omdat ik van Richard wist dat de kist eerst vrij lang rechtdoor gaat.
Dat was ook het geval en het is me uiteindelijk gelukt de Polikarpov na een rechte start linksom te laten draaien in deze hal.
Heel laag boven de grond, met af en toe de linker vleugeltip slepend over de grond.

Ik was begonnen met een vrij lange motor op de eerste peg, dat bleek niet verstandig.
Zeker in verband met het knallen van de motor meerdere malen adviseerde Henk mij een kortere motor.
Daarna ging het steeds beter, en nu de trim begint te komen mag de motor langer voor langere en hogere vluchten.

De schade aan de Polikarpov door het meerdere malen 'exploderende' rubber in de romp.
Onder- en achter de cockpit, hier tissue schade en een stukje stringer kapot geslagen:

1750525786854.png


Hier vooral bij het cijfer 21 tissue schade:

1750525795498.png


En het staartwieltje is afgebroken:

1750525806498.png


Inmiddels is de Polikarpov alweer gerepareerd, snel weer een update

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Eerst het beschadigde tissue weggesneden:

1750527731143.png


1750527741516.png


Randen licht geschuurd en nieuw tissue erop gemaakt, hier in de spanlak:

1750528220868.png


1750527778577.png


Nieuwe decals uigesneden:

1750527800890.png


Met de airbrush het nieuwe tissue bijgekleurd:

1750527822995.png


Na drogen kunnen de decals erop.

Groeten, Ramses
 
Ik heb heel licht het nieuwe tissue bijgewerkt met de airbrush.
Een deel van de oude decals is nog zichtbaar, een mooie referentie voor het plaatsen van de nieuwe decals:

1750528468646.png


MicroSol over de decals:

1750528481892.png


Na drogen een lichte nevel transparant matt over de gerepareerde delen:

1750528492117.png


Een opwind stang gemaakt en deze in de blast tube van Henk gepast in de Polikarpov:

1750528505150.png


1750528516620.png


De Polikarpov I-16 is er weer klaar voor!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Voor een open schaal model is een korte motor een beter idee. Je hoeft immers maar 15 seconden te vliegen. De blast tube is iets dat je moet aanwennen te gebruiken naar mijn mening.

Door je vluchten bij te houden in een schriftje oid kun je zien hoe vaak een motor is gebruikt en hoe erg deze mishandeld is. Vaak na 10 of 15 keer goed hard opdraaien is t rubber wel op. Kijk ook bij t knappen even goed waar dit gebeurd is.
 
Super strak hersteld.
Schade zou ook kunnen zijn ontstaan tijdens een battle:)

Dank je André!
En inderdaad, gewoon extra weathering ;)

Voor een open schaal model is een korte motor een beter idee. Je hoeft immers maar 15 seconden te vliegen.

Klopt! Maar ik heb nog wel een iets langere motor nodig om hogere en langere vluchten te maken met de Polikarpov.

De blast tube is iets dat je moet aanwennen te gebruiken naar mijn mening.

Klopt ook helemaal!
En dat had je me al eens eerder voorgesteld, in mijn Veron Tiger Moth verslag...
Ik ga daar vanaf nu ook echt gebruik van maken :thumbsup:

Door je vluchten bij te houden in een schriftje oid kun je zien hoe vaak een motor is gebruikt en hoe erg deze mishandeld is. Vaak na 10 of 15 keer goed hard opdraaien is t rubber wel op. Kijk ook bij t knappen even goed waar dit gebeurd is.

Ook dat ga ik vanaf nu doen, ik heb jouw word document daarvoor in veelvoud geprint!
Ik was bij de indoor trimdagen tot nu toe vooral te druk, teveel tegelijk willen doen en teveel verschillende dingen willen proberen in korte tijd.
Het is een stijle leercurve dit schaal (indoor) vrije vlucht vliegen!
Maar wel zeer uitdagend en geweldig leuk!! :yes:

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Een logboek is altijd een goed idee! De tussentijden tussen de vliegmiddagen zijn dusdanig lang dat het vrijwel onmogelijk is om details te onthouden. Ik gebruik gewoon een schrift en een potlood.... Overigens merk ik bij een motor die ik vrij ver opdraai (1200 toeren op een motor van 4 strengen 1x mm) zoals in mijn Piper J5, dat er na 8 of 9 vluchten de meeste kracht al uit is. Ik heb een dergelijke motor nog nooit tot hij stuk was opgedraaid, dus ik weet niet waar de uiterste grens is.
 
Een logboek is altijd een goed idee! De tussentijden tussen de vliegmiddagen zijn dusdanig lang dat het vrijwel onmogelijk is om details te onthouden. Ik gebruik gewoon een schrift en een potlood....

Helemaal waar!
Ik ga er vanaf nu ook echt mee aan de slag :thumbsup:

Groeten, Ramses
 
Van indoor duurvliegen in F1M herinner ik me dat vooral vlucht vijf en zes van een motor het beste waren.
En terugdraaien voor een soepel motorverloop is ook goed voor een geleidelijke vlucht.
Bv. 1200 toeren opwinden en dan 100 terug. De motor gaat zeker langer mee als je met de 1200 toeren nog niet in de buurt van het maximum bent... Een Wakefield motor draaien we maar één keer op....
 
En terugdraaien voor een soepel motorverloop is ook goed voor een geleidelijke vlucht.

Klopt!
Ik neig er soms naar, als ik wil vliegen maar even wacht op een ander, de prop met de hand nog even door op te winden...
Dat is net als het duwtje tijdens een grondstart iets dat ik af moet leren ;)

Groeten, Ramses
 
Je draait terug voor een soepel verloop en de piek torsie kwijt te zijn. Als je met de hand dan vervolgens toeren bijdraaid is dat 100% torsie en niets anders. Daarmee kun je nog zo netjes opdraaien, noteren e.d maar dat helpt wel de voorspelbaarheid om zeep.
 
Van indoor duurvliegen in F1M herinner ik me dat vooral vlucht vijf en zes van een motor het beste waren.
En terugdraaien voor een soepel motorverloop is ook goed voor een geleidelijke vlucht.
Bv. 1200 toeren opwinden en dan 100 terug. De motor gaat zeker langer mee als je met de 1200 toeren nog niet in de buurt van het maximum bent... Een Wakefield motor draaien we maar één keer op....
Wakefield motoren draai je ook sneller stuk dan een indoor model. Soms lastig na de zomer van rubber geweld weer indoor te vliegen..
 
Je draait terug voor een soepel verloop en de piek torsie kwijt te zijn. Als je met de hand dan vervolgens toeren bijdraaid is dat 100% torsie en niets anders. Daarmee kun je nog zo netjes opdraaien, noteren e.d maar dat helpt wel de voorspelbaarheid om zeep.

Ja, daarom schreef ik daarbij ook:

Dat is net als het duwtje tijdens een grondstart iets dat ik af moet leren


Voor het buiten vliegen met de Polikarpov ben ik opzoek naar een 9" propeller.
Bij The Vintage Model Company is deze momenteel niet leverbaar helaas.
Weet iemand een ander adresje of heeft er eentje werkloos liggen?

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze liggen.
20250701_102651.jpg

Van boven naar beneden:
Carbon 177 mm 1.7 gram, zelf nog een naaf maken
Grote Günther 178 mm 4.6 gram
Modela? 179 mm 4.8 gram
Onbekend. 171 mm 3.7 gram. instelbare spoed.
Als je snel bent kan ik er een of meerdere opsturen. Morgen lukt het niet meer.
 
Hoi Rick, super attent, bedankt!

Maar ik heb zelf nog 7" (17,78) en 8" (20,32mm) propellers liggen voor rubber power.
Ik zoek echt een 9" (22,86mm) rubber power prop voor de Polikarpov.

Toch bedankt!!
Groeten, Ramses
 
Hoi Rick, super attent, bedankt!

Maar ik heb zelf nog 7" (17,78) en 8" (20,32mm) propellers liggen voor rubber power.
Ik zoek echt een 9" (22,86mm) rubber power prop voor de Polikarpov.

Toch bedankt!!
Groeten, Ramses
Ik zal eens kijken

Heb gekeken. Helaas...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top