De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap niet dat men zo kritisch is over diodes.
Dat gaat niet stuk, kan ook eigenlijk niet stuk.
Maar men gaat wel tegen alle adviezen in (van de fabrikant en technische dienst) en laat LV servo's werken op een te hoge spanning.
Onverantwoord naar mijn mening.
Of men koopt een hele goedkope bec en vertrouwt daarop.
Mijn modellen moet ik ten alle tijden kunnen besturen, dus daarom gebruikt ik vrijwel altijd een losse ontvangeraccu en als ik retracts gebruik loopt de retract op een aparte accu of is ie afgezekerd.
Een onbestuurbaar model is een wapen, zelfs een schuimpie kan enorme schade aanrichten.
Veiligheid staat voorop.

GJ
 
ik vermoed dat je wel ff moet toevoegen dat jouw toepassing werkt voor wat jij doet..

ik ga geen helicopter aan een paar diodes hangen.
Die servo's trekken gemeten richting de 2 ampere per stuk.
piek, tuurlijk.
maar ik heb daar liever een passende ubec zitten.
of zoals ik het nu doe, HV , en de accu recht op de ontvanger (3x)

zo heb ik mijn 2 grote kisten ook ingericht.

werkt ook.
en geen gepiel met bec's of diodes..
ik heb ook geen onderbouwing nodig of dit werkt of niet :D
 
ik vermoed dat je wel ff moet toevoegen dat jouw toepassing werkt voor wat jij doet..

ik ga geen helicopter aan een paar diodes hangen.
Die servo's trekken gemeten richting de 2 ampere per stuk.
piek, tuurlijk.
maar ik heb daar liever een passende ubec zitten.
of zoals ik het nu doe, HV , en de accu recht op de ontvanger (3x)

zo heb ik mijn 2 grote kisten ook ingericht.

werkt ook.
en geen gepiel met bec's of diodes..
ik heb ook geen onderbouwing nodig of dit werkt of niet :D
Exact logica en technisch inzicht . Meer is niet nodig .
 
Exact logica en technisch inzicht . Meer is niet nodig .

Maar bij velen ontbreekt dat.
Ook als je LV servos op een hogere spanning dan 6 Volt gaat zetten.
Dan ontbreekt je technisch inzicht omdat de fabrikant zegt dat het niet kan.
De logica waarom iemand dat dan doet ontbreekt dan ook.

De diodes zet ik in elk normaal vleugelmodel maar als ik ruimte genoeg heb dan gaat er een goede bec in of liever, een 4s nimh pakket.

GJ
 
Ik heb trouwens een nieuwe kist.

Iets van 2 meter lang, 60cm breed met goudkleurige handvatten?
Aan de binnenkant gevoerd met zijde?

Maxima-hoogglans-eiken-3-800x533.jpg
 
Maar bij velen ontbreekt dat.
Ook als je LV servos op een hogere spanning dan 6 Volt gaat zetten.
Dan ontbreekt je technisch inzicht omdat de fabrikant zegt dat het niet kan.
De logica waarom iemand dat dan doet ontbreekt dan ook.

De diodes zet ik in elk normaal vleugelmodel maar als ik ruimte genoeg heb dan gaat er een goede bec in of liever, een 4s nimh pakket.

GJ
Doodsimpel een 5 cel NiMH was toen normaal en leverde volgeladen ook 7 volt en ging ook prima .

Maar je kunt smijten met wat fabrikanten beweren zonder iets aantoonbaar te noemen en met de radio technieken in het verleden blijven hangen .
Alle servos heden ten dage kunnen 6 volt met gemak aan .
Kom eens van dat voetstuk af en gedraag je eens wat vriendelijker .
Ik mag je graag ,maar soms ben je echt zo eigenwijs stijfkoppig .
 
Doodsimpel een 5 cel NiMH was toen normaal en leverde volgeladen ook 7 volt en ging ook prima .

Maar je kunt smijten met wat fabrikanten beweren zonder iets aantoonbaar te noemen en met de radio technieken in het verleden blijven hangen .
Alle servos heden ten dage kunnen 6 volt met gemak aan .
Kom eens van dat voetstuk af en gedraag je eens wat vriendelijker .
Ik mag je graag ,maar soms ben je echt zo eigenwijs stijfkoppig .

Ik zeg alleen wat fabrikanten ook nu nog zeggen, max 6 Volt.
In het verleden heb ik defecte servo's van klanten naar Jan van Mouwerik gestuurd en die kreeg ik terug met een rekening.
Reden.. doorgebrand.
En dat waren soms ook de servos die men nu nog gebruikt van Robbe en Graupner.
De 507 van Graupner, 148 en 3001 van Robbe.
Ik heb toen Jan gebeld en gevraagd waarom het geen garantie was en toen zei hij, waarschijnlijk een 5 cellerpakket gebruikt.
Navraag bij de klant wat hij als ontvangeraccu gebruikte en dan was het, 5 cellen pakje.
De LV servos zijn nu technisch niet anders dan tien dus dat geldt nog steeds.
Een volle Nimh cel kan nooit hoger worden dan 1,29 Volt, dat is technisch niet mogelijk, een Nicad kan tot 1,39 Volt gepushed worden maar zakt dan meteen weer terug tot max 1,27 Volt.
Dat weet ik omdat ik daarvoor geleerd heb bij Saft.
Een 5 cellen pak kan dus nooit 7 Volt leveren.
Dus of een hele goedkope waardeloze meter of onzinpraat.
De nieuwere digitale servos kunnen misschien iets meer aan maar zolang er in de specs max 6 Volt staat zorg ik ervoor dat ie niet meer dan die 6 Volt krijgt.
Sommige MKS servos gaan al stuk bij spanningen hoger dan 5,8 Volt, dat heb ik ook bevestigd gekregen uit de MKS fabriek.
Dus ik vind het onverantwoord als men dan zonder iets wat de spanning terugbrengt naar <6 Volt toch gaat vliegen.
Als ik zo'n model zou moeten keuren en ik zou het zien zou ik hem afkeuren.
Dat het goed gaat wil niet zeggen dat het veilig is.
Sommige autobanden mogen maar tot 200km/u.
Je zal daar best een tijdje 240 mee kunnen rijden maar op een gegeven moment klapt ie.
Dat heeft dan direct impact op jou.
Zou je dan dat risico nemen?
Denk het niet.
Waarom dan wel met een modelvliegtuigje...

Maar... Ik wacht nog steeds op foto's van Wil zijn nieuwe kist..

GJ
 
Laatst bewerkt:
Toe maar.. een windmeter als standaardgereedschap.
Waarom in vredesnaam?
Er zijn jaren, decennia, dat ik het nooit nodig gehad heb.
Mijn insteek was altijd, alleen het hoognodige meenemen.
Enige gereedschap dat ik meenam was een schroevedraaier en een tangetje.
Bij brandstof een gloeiplugsleutel met reserveplug, gloeiaccu, handpompje, startvinger en brandstof.
Bij electro, accu's, laadkabel en lader.
En de schroevedraaier en tangetje.
Meer dingen zijn niet nodig.

Bij wedstrijden in Europa had ik ook een Dremel en soldeerbout mee en reservestekkers.

GJ
GJ
 
Wacht even, even opschrijven! :)

Dus, volgende keer meenemen:
- accu's
- laadkabel
- lader
- schroevedraaier
- tangetje.

:thumbsup:

Die Dremel, bedoel je de figuurzaagmachine, de schuurmachine of zo'n tool waar je een flexibele as op kunt zetten?


jan.
 
Laatst bewerkt:
Grappig, Jan sponsorde mij destijds toen ik heli wedstrijden vloog. Hij verzekerde mij dat ik gewoon op 5 cellen kon vliegen en dat de meeste problemen waren bij de rc auto,s.
 
Grappig, Jan sponsorde mij destijds toen ik heli wedstrijden vloog. Hij verzekerde mij dat ik gewoon op 5 cellen kon vliegen en dat de meeste problemen waren bij de rc auto,s.
De servos die ik terugkreeg waren uit modelvliegtuigen.
De 5S pakketten maakten we zelf bij Muco en wij kregen de rekening van Jan.
Dat geld gebuikte hij waarschijnlijk om jou te sponsoren.
Prima maar ik schrijf wat hij verteld heeft.

Lekker he …. Steeds maar weer anderen bekritiseren :D
Die fles zonnebrand is trouwens iets wat ik ook maar eens in mn zender koffer moet doen :thumbsup:

Ik geef mijn mening, daar kan men mee doen wat men wil.
Ik ben heel lang afhankelijk geweest van openbaar vervoer, dus met de bus naar het veld of soms met de fiets.
Ik heb pas op mijn 27e mijn rijbewijs gehaald, auto is niet nidig in de stad en een speedboot vond ik belangrijker san een auto.
Dus ik kon niet veel meenemen en dan ga je minimalistich inpakken.
Vandaar de rugzak met zo min mogelijk troep.

GJ
 
Ziet er chique uit.
Volgende aanschaf een steekwagentje of bolderkar, je woont zo dicht bij het veld, dat kan makkelijk te voet.
Kun je de windmeter ook meteen thuis laten, immers als het thuis hard waait, waait het op het veld ook een stevige woei, ja toch?

Het is een opberg systeem, dat uit te breiden is. Je klikt er eenvoudigweg nog een koffertje aan vast.
Er is ook een deel waar een magnetron in past en een visserstoeltje.
 
Ik ben ook nog steeds fan van 4 NiMh pakketten, probleem is dat ze steeds slechter te vinden zijn (goede dan)

grappige is..
Mijn vliegtuig instructeur was daar ook heel erg van.
dus heb er een tijd mee gevlogen. de omgang met nimh heeft me nooit echt kunnen pakken, op de een of andere manier

ik kom vanaf heli, was zodoende gewend aan lipo's
in de zender zat een nimh, waar ik ook wel eens ruzie mee had

de nimh in mijn vliegtuig toen gaf dezelfde uitdaging..
volgeladen van de lader, in het apparaat, en na korte tijd leeg.
2 of 3 keer leeg-vol, en het ding pakte opeens weer een volle lading (en ging daarna ook weer een goede tijd goed)
en de volgende keer zat ik dan toch constant te spieken of het accupakket nu wel of niet onderuit ging
heb ook al te vroeg afslaan uitdagingen gehad op de lader, dan moet je in de lader gaan klooien met automatische afslag waardes

dan vind ik lipo beter te voorspellen, laden is gewoon laden en vol is ook vol
dus ik gooi nu overal lipo in, met een dikke bec erachter (of hv)
Lipo heeft ook zo zijn uitdagingen, maar ze geven het wel beter aan wanneer ze op/versleten zijn
en op de ontvanger zal een lipo ook niet zomaar onderuit gaan

maar, zo heeft iedereen zijn voorkeuren..
en soms maakt onbekend ook onbemind
 
Ik heb hekel aan 1 type NiMH namelijk Eneloops.
Dat zijn cellen die ik nooit goed kreeg en heb toen alles van eneloop vervangen door wat grotere sub C cellen.
En die voldoen prima.
Nicads vind ik nog fijner maar die worden steeds zeldzamer.
In mijn grote modellen gebruikte ik meestal 2 LiFePo4 pakketten met een Powerbox.
Die dingen zijn echt superbetrouwbaar.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top