Hallo mede turbine bouwers

machtig mooi man

He Martin, machtig he, dan zo'n stukkie huisvlijt begint te leven, door jou eigenhandig gemaakt, leuk man effe lekker bijbeppen met Jacques, en uiteraard lekker diep ingaan op de turbine materie, zijn F18 nog gezien, hoe is tie geworden?
En dan gaat jou 44er eens gekieteld worden als tie omhoog gaat met Jacques zijn kist.
Ben heeeeel benieuwd namelijk.

Ger.
 
Hallo Ger.

Ik vond het vandaag fantastisch , en heb inderdaad de f18 gezien ,wat is die mooi geworden zeg.

Ik, en een heleboel mensen meer zijn benieuwd wat het gaat doen, maar in ieder geval power genoeg.

Hoe is met jou gegaan ,ook nog de nodige litertjes verstookt?

Ik dacht eigenlijk dat je ook bij de Goudse vloog , anders moet je maar eens een keer langs komen ,of ik kom naar jou, kan ook natuurlijk ,dan geef ik wel een demo met het kleintje.

Ja die loopt op de search na ,als een fabrieks motortje, is veel stiller dan de 44er.

Hij gebruikt bijna niets ,en met lagers geen probleem .
Gisteren Limme nog opgebeld hoe het bij hem gegaan was ,en toen kwam het over die search .

Je moet je diffussor meer open maken ,die lucht moet er door, zei die

Z,n raad opgevolgd ,en tot ongeveer 23:30 bezig geweest , en vanmorgen snel even laten draaien ,want ik had beloofd dat ik naar Gouda zou komen ,om gezellig met Jacques Limme ,en Ronald , Peter ,een leuk dagje ervan te maken.
Tot mijn grote verbazing kwam de temperatuur niet meer aan de 700 graden tijdens opstarten ,en dook bij 200k zelfs onder de 600 graden.

Hier onder wat foto's die Jacques gemaakt heeft tijdens een run.

Werkelijk schitterend , bedankt Jacques voor de mooie foto's.

40RS_RUNNING_IDLE.JPG


40RS_RUNNING.JPG


40RS_FRONT.JPG


Ik hoor wel van je Ger .

En succes met de spitfires.

Groetjes,

Martin.
 
Hallo Martin.

mocht je nog ooit een andere brandkamer willen gaan maken/proberen.
Misschien is het dan iets, om van die klepjes toe te voegen aan het design zoals op onderstaande foto.
Het voordeel wat ermee is, is dat je ze open kunt buigen voor toevoegen van lucht in je primair of secondaire zone. Is het resultaat alleen maar slechter, dan buig je het klepje weer in verlengde met de brandkamer, en dan is de opening weer dicht. Zo hoef je niet iedere keer een nieuwe brandkamer te maken.

Het systeem met de klepjes werkt heel goed, de brandkamer verkleurt niet meer blauw. Het wordt hoogstens licht bruin. En dan is het niet omdat de kamer niet goed werkt. Maar de klepjes hebben een koelende werking op de brandkamer.
Het enigste wat verbrand zijn je sticks, en als deze van inconel zijn, dan is dat ook nihiel

hutzenbrennkammer.jpg

Haha, ik waan me helemaal in de motorshop! Bij de grote jongens gebeurt dit ook. Lucht die rechtstreeks van de compressor komt, wordt langs de combustor door kleine gaatjes ingeblazen, en vormt daardoor een koelende luchtfilm. Nou zit er ook nog een Thermal Barrier Coating (TBC) op de binnenzijde die het materiaal moet beschermen. Misschien de volgende stap?!

Maar zonder dollen, ik geniet van dit soort stukjes techniek. Keep up the good work!
 
Hallo allemaal.

Vanavond de diffussor meer open gemaakt ,en als alles goed gaat kan ik morgen weer proefdraaien.

Ongeloofelijk hoeveel lucht dat kleine compressor wieltje geeft.

De compressor ging steeds in search ,dwz dat de diffusor te veel lucht tegen houd,en daardoor gaat de motor vanaf 175.000tpm een raar brommend geluid geven .

het komt allemaal goed ,en we gaan naar de 2kg toe.

P1080243.JPG


Groetjes,

Martin.
 
Ja Gerald ,en het gaat echt als een speer nu.

Ik denk dat ik hem morgen wel weer aan het draaien krijg.

Het mooiste van dit motortje is de brandkamer ,die werkt zo mooi met die 12 sticks.

Ik vind het perfect dat de compressor in search gaat ,weet ik tenminste dat er nog veel meer uit kan komen aan vermogen, want het was een pure gok toen ik die turbo's kocht.

Groetjes,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
Ja Gerald ,en het gaat echt als een speer nu.

Ik denk dat ik hem morgen wel weer aan het draaien krijg.

Het mooiste van dit motortje is de brandkamer ,die werkt zo mooi met die 12 sticks.

Ik vind het perfect dat de compressor in search gaat ,weet ik tenminste dat er nog veel meer uit kan komen aan vermogen, want het was een pure gok toen ik die turbo's kocht.

Groetjes,

Martin.

komt je surge niet van dat beschadigde compressortje?
de surge kan ook komen omdat je spatie tussen compressor en huis nog wat groot is..
en wat kan is dat je op het einde zit van je compressor en de lucht er niet meer door gaat..
de diffusor lijkt me sterk , je kunt wel nog wat meer afronden op de hoeken mischien.
ik weet dat er uit de Kolibri 3 kilo te halen is ;-)..
 
Vorderingen 40RS

Hallo allemaal.

Vanavond even gedraait met de 40RS ,maar er zat iets te veel onbalans in ,dus niet hoger gegaan dan stationair (90.000)
Wat me direct opviel bij het starten ,was dat de motor zeer snel op idle was ,ik schat 5 seconden ,van gasbus open draaien tot 90.000.

Ook was de egt maarliefst 110 graden lager dan de laatste keer.

Dus hij draait nu 520 graden stationair.

Volgas zal hij nog wel kouder worden ,en ik moet ook nog even kijken of the surge er nu uit is .

Je wil niet weten hoe groot de openingen zijn van de diffussor, tussen de wiggen .

Ja jongens ,die vortex techniek werkt echt.

Het hele probleem zit hem in de lucht snelheid.
Als die te hoog word ,dan kun je een goede verbranding vergeten.

Wat ik ook even moet melden ,is dat er nu nog steeds rvs sticks in zitten ,en die houden het prima vol.

Je ziet ,als je elke keer de lucht stroom snelheid lager maakt door de diffusor , de vlam in de kamer steeds verder na voren trekken .

Ik ben begonnen met een dichte diffusor ,en toen brande de kamer helemaal achter in.

Hoe meer ik de snelheid van de diffusor lucht liet zakken ,des te verder kwam de vlam naar voren , werkelijk prachtig om te zien .

Wren had toen ze de mw44 gemaakt hebben ,het zelfde probleem.

Zij hadden ook flame outs bij snel optoeren ,en terug naar idle.
Ze hebben er toen een ringetje ingezet ,wat op de binnenkamer zat (later hebben ze de binnenkamer uit twee stukken gemaakt met aan beide zijden een flens die aan elkaar gepuntlast werd)

Maar die ring heb ik nu niet meer nodig .
De combinatie 12 sticks ,en een diffusor met een lage uittrede snelheid is volgens mij een must voor een klein turbine motortje.

Dus als deze ontwikkeling voorbij is ,dan begin ik aan de kolibri.

Groetjes,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
Jetpower, laat je t even weten hier wanneer je weer gaat vliegen bij de Goudse op de hogeveenseweg met de boomerang xl, of je andere turbine model? Ben zeer benieuwd hoe dit vliegt!
 
Jetpower, laat je t even weten hier wanneer je weer gaat vliegen bij de Goudse op de hogeveenseweg met de boomerang xl, of je andere turbine model? Ben zeer benieuwd hoe dit vliegt!


morgen dus zaterdag
 
Je wil niet weten hoe groot de openingen zijn van de diffussor, tussen de wiggen .

Ja jongens ,die vortex techniek werkt echt


Da's mooi, kan niet wachten om de mijne de sporen te geven. Blijkbaar is de vortex manier(Wie heefd die naam eigenlijk verzonnen...?) heel erg tolerant en kun je nogal wat sleutelen aan het ontwerp. Ben ik erg benieuwd tot hoever je dan kan gaan totdat het resultaat weer slechter word.....misschien wel de moeite waard om te proberen.....weet niet hoelang je nodig hebt om een nieuwe te maken? Heb jij trouwens de uitlaat kanalen van de diffuser nog steeds parallel lopen, of heb je deze ook uitlopend gevijld?

Groetjes,
Gerald
 
Hallo Gerald.

De naam vortex .heb ik ooit ergens horen vallen ,en toen ging het ook over diffussors ,dus heb ik de benaming overgenomen ,klinkt wel goed toch?

In Engeland hebben ze het over een radiaal diffussor ,daar gebruiken ze de naam vortex niet eens.


Maar even terug naar vandaag.

Ik heb twee dagen vrij ,dus lekker bezig geweest met de 40RS.

Dat valt nog niet mee ,om dat gebrom eruit te krijgen ,maar ik weet nu wel waar het inzit.

Het hele test programma van vandaag:

Komtie: ik had eerst de brom bij ongeveer 170.000 tpm, en dat ging er niet uit,maar super koud he ,520 graden volgas ,en 560 stationair.
Niet gek toch ,maar die brom bleef er in.

Wat heb ik toen gedaan ,toen heb ik 2 m2,5 boutjes achter uit het huis gedraaid ,en met als resultaat ,dat er in 1 keer 300 gram meer stuwdruk uitkwam ,en geen temp verhoging.

De motor starte wel iets moeilijker op ,maar dat is logisch want je hebt een lek.

Ok , toen het volgende geprobeerd : zonder stuwconus ,want dat brommen deed ie eerst niet zonder conus.

Dus conus er af ,en ja het is werkelijk en lachertje als je naar de opstarttemp kijkt ,en de temp volgas , 400 graden volgas , en 480 graden stationair, maar die brom bleef.

Dus weer maar uitgedaan ,natuurlijk eerst nog even genoten van die lage temperatuur ,maarja je moet verder he.

Het volgend gebrobeerd, de achterste gaten in de verbrandingskamer 0.25 mm perstuk( 12)
groter geboord.

En toen de hele handel weer in elkaar ,en weer proefdraaien , en toen gebeurde er iets

Wat ik wou zien , de temperatuur knalde in 1 keer naar 480 graden volgas ,met stuwcone he, maar de brom begon eerder.

Dus conclusie ... de ngv.

Open gehaald ,en de ngv uitgeveild ,en weer in elkaar ,en draaien ,en weer kouder he ,nu 470 graden volgas ,maar de brom die bleef.

Dus het zelfde weer ,openmaken ,en weer veilen,en toen een behoorlijk stukje er uit gehaald.
Met als resultaat ... de brom krijgt nu een hogere frequentie ,en de temp weer naar beneden he .. 460 graden op 200.000 tpm ongeloofelijk toch van zo,n klein ding,en 400 gram stuwdruk erbij dus hij word kouder ,maar toch eventjes meer stuw.

Het is werkelijk schitterend om hier mee bezig te zijn ,en ik ga vanavond weer meer uit de ngv veilen tot hij warmer word ,en slechter op gaat starten ,en dan zal het wel heel anders zijn.


Groetjes,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
brom

hoi martin,

kan het niet zo zijn dat de brom vanuit de verbranding komt?
bij ventilator ketels treed namelijk ook een soortgelijk fenomeen op als de gas/lucht verhouding niet helemaal ok is.
de vlam begint dan te resoneren wat een brom of soms een fluittoon veroorzaakt.
sucses, ik blijf het volgen.
groeten Gertjan
 
Hallo GertJan.

Ja, het kan zijn hoor ,maar ik denk toch dat ik een foutje gemaakt heb met de ngv, te kleine doorlaat.

Ik ga morgen opnieuw testen ,en dan ga ik een huisdruk meter monteren zodat ik weet wat de druk is in de motor.

Vanavond nog een keer proefgedraaid , en wat denk je ,446 graden op vol vermogen ,ongeloofelijk.


Groetjes,

Martin.
 
Vandaag nog even getest met de 40RS.

Ik heb nu een druk meter aangesloten vlak achter de diffussor, hiermee meet ik de huisdruk.

Ik kom toch nog tot 1.2 bar op 200.000 ,dat vind ik niet tegen vallen

Ik weet nog dat mijn kj66 op 110.000 tpm 1.4 bar gaf ,dus dat is helemaal zo gek nog niet voor zo,n klein compressor wiel.
Wat ik nog meer gedaan heb ,is de slang van de drukmeter afhalen ,zodat de motor een forse lekkage heeft.

Je zou zeggen dat je het dan bij het opstarten zou moeten merken, maar in tegendeel ,de motor start zonder problemen op ,en hij loopt nu zelfs op 80.000 tpm ipv 90.000 ,en is net zo koud.

Ik heb de motor volgas laten draaien , en dan gevoeld hoeveel lucht er uit de aansluiting kwam , en dat is niet normaal, m,n haar waaide bijna van m,n hoofd,en dat voor een gaatje van 3mm diameter.

Het vreemde is ,dat als je de motor een lekkage geeft , dat er meer stuwdruk vanachter uitkomt, en de temperatuur nagenoeg het zelfde blijft.

Maar wat ik ook probeer ,die brom blijft erin.

Nog iets wat ik gezien heb ,is dat de wijzer op de meter niet gaat schommelen ,als de brom begint, dus er vind geen pulsatie plaats ,dus ik denk dat ik het gewoon zo laat ,want ik denk niet dat dit brommen ,ook al is het en raar geluid, erge gevolgen heeft voor de motor.
Ik heb vanmiddag nog even gekeken , de motor heeft onder deze condities ,al 34 maal 5 minuten op 200.000 tpm gelopen ,en er is nog steeds niets van binnen te zien.

Wat ik nu ga doen is ,de lekkage weer dicht maken ,dus de meter weer aansluiten ,en dan een zeer dichte stuwcone monteren ,en dan kijken of de druk naar boven gaat ,en de temperatuur ,en kijken of de motor sterk is .

Groetjes,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
lagers en smering

Hallo Martin .
Ik ben erg benieuwd wat voor lagers je gebruikt en hoe je die van smering voor ziet.

Met vriendelijke groet Gerrit JAN
 
Hallo GerritJan.

Ik heb de 688 lagers van grw,en die zijn 16mm buiten , 8 mm asgat ,en 6mmbreed dacht ik.

Ik heb voor het voorste lager en klein naaldje zitten ,en daar komt de kero plus olie door.

ik heb ook nog twee kleine gaatjes geboord in de astunnel vlak voor het lager ,waar de koel lucht doorheen komt.

Heel simpel hoor, zo heeft Gerald Rutten ook zijn 60 turbine gebouwd ,kijk maar even op z,n draadje .

Groetjes,

Martin.
 
Sorry GerritJan ,maar ik kan zo gauw die foto's niet vinden van Gerald z,n 60 turbine.

Moet ergens op een draadje staan.

Op de gtba site staan ze wel.

Anders moet je Gerald maar even mailen.

Groetjes,

Martin
 
@Martin,

Wat voor aluminium soort gebruik jij voor het maken van je onderdelen?

Ik wil gaan beginnen met de bouw van de Wren MW54. Nu schrijft Wren aluminium HE15 of HE30 voor. Maar deze krijg ik nergens in de regio gevonden. Wel kan ik makkelijk aan aluminium ST-51 komen. Maar weet iemand of dit ook geschikt is? (gezien de warmte en sterkte)

groeten Paul
 
Hallo Paul

Ik gebruik aluminium met een blauwe codering ,meer weet ik niet,het belangrijkste is dat het lekker verspaand in de draai en freesbank , voor de rest geeft het helemaal niets ,wat voor soort aluminium je gebruikt,tenminste dat is mijn ervaring.

Wren heeft dit in de tekening gezet ,omdat ze er toch iets in moeten zetten ,maar het maakt absoluut niets uit.

Groetjes,

Martin.
 
Back
Top