370km/uur met buitenloper

http://www.rc-network.de/forum/showpost.php?p=816148&postcount=61

der motor ist ein speedcroco.
hier ganz konkret ein 18N20P 4010 mit 5x1,18YY
den gibt es nicht zu kaufen.
siehe dazu:
http://www.powercroco.de/crocospeed.html
dort der vorletzte isses.

die luftschraube ist 6,5x13 - auch nicht von der stange.

lediglich die 5s kokam3200 kann man so kaufen, wie sie verwendet worden sind.

http://www.rc-network.de/forum/showpost.php?p=803585&postcount=51
4s lipo ergibt maximal 13,5V bei einer last von 125A.
bei 200A werden es höchstens etwa noch 13V sein.

die motorwicklung besteht aus 2x1,18mm durchmesser in parallel.
das sind 2,18mm".
da der steller direkt hinter dem motor liegt gibt es im prinzip nur die leitungen zwischen akku und steller.
die müssten minimal das 1,5fache des querschnittes der motorwicklung haben.
also reichen da minimal 4mm".
es gaht ja nicht um dauerlast. je länger die last anliegen soll, desto fetter müssen die querschnitte werden.
die wiegen aber dann auch mehr......
denn das betrifft ja nicht nur die leitungen, sondern auch die motorwicklung selber.

btw: beim speedcup wurde ein motor mit single strand wicklung d=1,18mm mit 145A für 5sec belastet, ohne schaden zu nehmen.

wichtig sind kurze wege und gute stecker.
zwischen steller und motor sollte man besser sogar verlöten, wenn das mechanisch zu managen ist.
 
Vraagje, wat is een "buitenloper"?
Bestaat er ook een "binnenloper"?
Ik ben in de korte tijd dat ik er nu mee bezig ben die term al vaker tegengekomen maar nog geen verklaring gezien.
Alvast bedankt :-)
 
Ook al hoort deze vraag niet echt in dit draadje, toch maar een antwoord:
Er zijn 2 typen borstelloze motoren.
Bij zowel binnenloper als buitenloper is de rotor(dus het draaiende deel van de motor) voorzien van magneetpolen. De stator(het stilstaande deel van een motor) is voorzien van de spoelen.
Bij een binnenloper is de rotor in het midden van de motor. De stator zit eromheen. Deze motoren zien er ook vrij "normaal" uit: ze lijken op speed motoren die we vroeger gebruikten....
Bij een buitenloper is de stator in het midden. De rotor zit er als een draaiende cilinder eromheen. Dus bij een buitenloper draait een deel van het huis.
Er zijn ook nog buitenlopers met een extra huis over de rotor heen. Deze lijken dus weer op binnenlopers...
Voor specificaties hoeft het niet echt uit te maken. Beide typen kunnen in principe evenveel vermogen leveren.

Voor een uitgebreid antwoord liever een nieuw draadje.
 
Laatst bewerkt:
Verschil is wel dat buitenlopers langzamer draaien dan binnenlopers.


Hoezo?
ligt aan het KV. je kan buitenlopertjes van 5000KV kopen en binnenlopers van 700kv ofzo. dus wat draait dan sneller?
Ligt er gewoon aan watvoor voltage je erop gooit.
 
@ Sietse, Ik had zo'n reactie wel verwacht.:2gunfire:
Natuurlijk ligt het aan het kv, maar kijk maar eens op de site van b.v. rctechnics, dan weet je wat ik bedoel.

binnenlopers draaien van ca 2000 tot 6000kv (kv = rpm /volt).
buitenlopers van ca 200 tot 3000 kv

let vooral even op dat "ca", dat betekend dat het nog wel kan verschillen.;)

buitenlopers en binnenlopers kunnen het zelfde vermogen leveren, alleen zullen de buitenlopers dat over het algemeen doen bij een lager toerental.
 
Laatst bewerkt:
@Wubbo
Motoren draaien geen Kv, ze draaien een bepaald toerental en daar gaat het hier om. Daarin is Sietse correct. Dat buitenlopers meer koppel (per Ampère) kunnen produceren bij een laag toerental, betekent nog niet dat ze geen toeren kunnen draaien.

Ik citeer mezelf even van RCGroups, te lui om te vertalen en in te tikken:
"Outrunners can produce both torque and speed. The controllers used to be the bottleneck for high rpm (not enough calculations per second available). Not anymore since some time. Read this discussion between/with Steve Neu (www.neumotors.com), several F5B pilots, Christian Lucas (father of outrunners), Ralph Okon (www.powercroco.de):
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=787391 "

Over de controllers: een 14magneetpolige motor die 20.000 toeren draait, is voor een regelaar niets anders dan een 2-polige motor die 140.000 toeren draait. Dit omdat een 2-polige motor één volledige commutatie-cyclus per omwenteling doorloopt en een N-polige motor N/2 volledige cycli.

@Thieu
Animaties en simulaties:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=5195&highlight=inrunner+outrunner

Tekst informatie:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=25985&highlight=binnenloper+buitenloper
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=50199&highlight=inrunner+outrunner
 
Ik zeg ook niet dat ze geen toeren kunnen draaien, maar over het algemeen doen ze dat niet.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Ik vind het zo flauw om met uitzonderingen te gaan strooien.
 
Met uitzondering bedoel je toch niet mijn "140.000 toeren" voorbeeld? Want dat is slechts illustratie/rekensommetje, ik kan er ook niets aan doen dat de regelaar dan 140.000 tpm 'ziet' hoewel de motor maar 20.000tpm doet.
 
Laatst bewerkt:
nee, maar wubbo, bij de heli's zie je juist steeds meer buitenlopers met KV van boven de 4000. dus niet echt uitzondering zegmaar.

4500 http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=44&products_id=4637
4400 http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=44&products_id=432
4850 https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6261
4000 https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6316

ff 2 shops gescand...

en verder alle info die Ron geeft is natuurlijk de complete uitleg. Vroeger zag je meer snelle binnenlopers dus en meer langzame buitenlopers. handig voor direct drive shocky met grote prop enzo. Nu met snelle regelaars is een buitenloper dus zo snel te maken als je wil (binnen de grenzen van het ontwerp/materiaal).

Wel een leuke "uitzondering": https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5158
700kv binnenloper. maarja, als je dan 12S lipo erop gooit, kom je toch nog aan aardig wat toeren :)
 
Nu met snelle regelaars is een buitenloper dus zo snel te maken als je wil (binnen de grenzen van het ontwerp/materiaal).

De regelaars zijn niet zozeer sneller geworden. In de hoog-toerige buitenlopers zitten gewoon weinig rotorpolen(magneten), dus de commutatie hoeft niet sneller te worden.
En, als ik me niet vergis, door het afnemen van rotorpolen zal het kt (koppel-per-Ampère) ook afnemen.
 
heb je gelijk in idd. de snellere hebben vaak gewoon minder magneetpolen. dan pas kan je echt een stap sneller. of zoals deze van Ralph met 2 statorhelften als een soort paralel schakeling toch?

Ik heb trouwens al wel eens gelezen dat met die hacker binnenlopers die ze tot het uiterste drijven, het op het gegeven moment een probleem word dat bij de kleinste onbalans de boel uit elkaar klettert.. ook het vasthouden van de magneten schijnt dan een probleem te worden omdat die op een as zitten (met kevlar er omheen). Voordeel van een buitenloper zou dan structureel zijn dat de magneten niet naar buiten kunnen breken omdat ze in een stalen ring zitten. Je hebt echter wel iets meer kans op onbalans gok ik, omdat het draaiende gewicht verder van het center zit....
zit ook maar wat gedachtes hier te dumpen, vind het wel interessant. zo komen we steeds een stapje verder :)
 
Anders een versnellings bak erop? (ipv vertraging)? 4:1 moet met 10.000 ingaand al 40.000 op de uitgang leveren..... doen ze met Methanol DF ook......
 
De regelaars zijn niet zozeer sneller geworden. In de hoog-toerige buitenlopers zitten gewoon weinig rotorpolen(magneten), dus de commutatie hoeft niet sneller te worden. En, als ik me niet vergis, door het afnemen van rotorpolen zal het kt (koppel-per-Ampère) ook afnemen.
Correct. Maar je wilt dat zowel toerental als koppel omhooggaan om uiteindelijk meer vermogen te krijgen.
 
Ik heb in mijn Hot-linner een Mega 6 pool zitten en met 10 cellen Nimh en een Hacker 125A F5F regelaar van een jaartje of 4 oud.
Ik kan met deze combinatie alleen verticaal vliegen, horizontaal begint de motor te hikken, bij zo'n 60000 toeren.
Is er een snellere regelaar die wat meer toeren aan kan, dan kan ik overschakelen op lipo.
 
Vandaag naar de Speedcup geweest in Osnabruck.
Was leuk om te zien maar de snelheden vielen wat tegen, net als het aantal deelnemers.
Zaterdag vlogen er meer mensen maar er is ook heel wat stuk gegaan die dag.

Conclusie:
brandstof vliegen is waardeloos.
Snelheden zijn niet enorm hoog.
Onbetrouwbaar, er was er 1 (Dr. F3D) die van de 6 pogingen het niet tot 1 meting gebracht heeft.
Eerste run ging ie hard, en stuk.
de volgende runs, met nieuwe motor, werden de vluchten steeds korter en de laatse vlucht was 10 meter.

Electro ging als de duivel.
Startsein werd gegeven, en meteen de lucht in.
De langzaamste electrokist ging 270 km/u, de snelste 394 km/u
Allemaal met zelfbouw powercroco motoren.

Even nog wat opmerkingen over de snelheden die hier wel eens op het forum genoemd worden:

Al die snelheden neem ik nu zeker met een korreltje zout!
Ik heb in een Funjet topic ooit mijn ervaringen met mijn Funjet geschreven (2,7 kw setup).
Nou.. de allersnelste Funjet met een hele dikke uitgebalanceerde aandrijving liep daar 225 km/u.
Echt gemeten door een lichtsluis.
Dus als je met een Funjet ooit 175 zou halen is dat erg hard.

Een Laser Arrow met een enorm getunede OPS 15cc, met open pijp.
206 km/u maximaal.

Een F3D kist, 15CC, aangedoken vanuit de zichtgrens.... 350 km/u
Een F3D kist met 6,5 CC MB motor, 228 km/u

En dit zijn echt de aller aller snelste setups die de gewone man nooit kan krijgen.

Misschien voor een hele hoop mensen een des-illusie maar toen wij onze kisten met de radargun gingen meten vielen de snelheden ook vies tegen.

Dus ik heb nu 2 powercroco's besteld.....

GJ
 
Was het wel een echte F3D kist?
De F3D kisten die ik ken (met MB), vliegen in de bocht vaak dik 330.

Die 15cc kist was in iedergeval geen F3D, want F3D is max 6,5 cc

Reken maar uit 10 rondjes in 55 sec. (rondje is 400m).

En met een quikie heb ik ooit 246 gevlogen (met gps gemeten).
 
Laatst bewerkt:
Back
Top