4 takt boxer Vario build

bij die vbar kun je inderdaad ook heel veel instellen
toen mijn motor op vonk liep, heb ik daar nog aardig in moeten rommelen
verder heb ik dat soort dingen bij normale motoren nooit nodig gehad
 
Heli heeft gevlogen zonder de gv1, met de 3sx op stabilisation . Vliegt zeer gemoedelijk, motor loopt mooi met die 2 uitlaten
 
Die motor is naar mijn vermoeden dusdanig koppelsterk, dat je daar ook geen governor voor nodig gaat hebben.
En ja, ze lopen echt vreselijk mooi, die Boxers.

Kan niet wachten op een filmpje!

Gefeliciteerd met de maiden! Stiekum ben ik best wel een beetje jaloers (op een positieve manier, hoor :D).
 
Ik mocht regelmatig vliegen met de boxer van Jaap Lenting die nu in het bezit is van Arie Hoogendijk, daar zat geen gouverneur op en was ook zeker niet nodig.
 
Humpfh! Dan ben ik ÓÓK jaloers op jou... (maar ook op een positieve manier... :p)
 
Wat een apart geluid.... Je hoort niet echt dat het een viertakt is, of zelfs maar een boxer.
Betekent dat de motor heel mooi "rond" loopt en de geluidsdempers hun werk uitstekend doen.

Vliegt goed, power zat zo te zien.

Mooi man!

Weet je ongeveer wat voor toerental je hier draait?
 
het echte viertakten bij stationair hoor je dan ook niet
dat komt hoofdzakelijk omdat het een tweepitter is die om en om ontsteekt. De 15 cc eenpitter waar ik mee vloog, had oorspronkelijk dezelfde demper en klonk erg duidelijk als een viertakt.
Maar het zijn inderdaad heel erg mooi stille uitlaten.

Dat is sowieso tamelijk bizar: de standaard potjes die vroeger bij de 15 cc surpass en aanverwantte zaten, op vliegtuigen heb ik nog nooit iemand horen zeggen dat die dingen luid waren. TOTDAT je zo'n uitlaatje op een heli gebruikt. Horen en zien vergaat je, en het geluid gaat op 5 meter afstand moeiteloos door de pijngrens (dat het fysiek pijn doet aan je oren, bedoel ik).
Helimotoren zijn veel lastiger te dempen dan vliegtuigmotoren. Hoe dat komt weet ik niet.
 
Het lijkt erop dat Vario deze heli leverde inclusief de motor en dempers.
Nee... toevallig heb ik de catalogus hier voor me liggen. Voor deze heli was geen aandrijfset beschikbaar, een losse motor (die overigens niet gemodificeerd was, dus je hoefde niet per sé dat ding bij Vario te kopen) en een losse uitlaatset (2 dempers, 2 slangen, 2 90 graden bochtjes, twee ophangbeugels).
 
Maar kon dus wel, deze lijkt dezelfde dempers te hebben als de heli die Arie nu in bezit heeft.
Mijn eigen Bell 47G (waar ik zelf een 15 cc OS Surpass in gezet heb, daar had aanvankelijk ik dezelfde uitlaat achter als die Rinie nu ook heeft.
Ik weet dat die uitlaat op verscheidene foto's van Vario als matzwart afgebeeld staat, maar ik heb ze nooit anders dan chroomkleurig gezien.
 
Ze staan idd in de oude catalogus van Vario ,ook de motor , parts van de motor echter niet . Kon nog wel de voering voor de clutch en geleiding stuur stang kopen voor de heli bij Vario
 
Back
Top