Electronische onsteking dle 61

Laatste foto met hoogste punt en sensor positie.
 

Bijlagen

  • Kopie.jpg
    Kopie.jpg
    217,3 KB · Weergaven: 26
Ok na complete demontage krukas is daar helemaal niets aan te zien, dus de timing van het geheel moet dan wel kloppen.
Dus nu op zoek naar waar het probleem zit.
 
hier staat de zuiger ook in bdp, het lijkt misschien veel maar vergeet niet dat de sensor de ontsteking pas het signaal voor een vonk geeft als de magneet de sensor verlaat, dus als de magneet net voorbij de sensor is..
motor is een 20cc 4takt ASP met 28 gr voorontsteking


IMG_0356.jpeg
 
Als je ziet waar de magneet zich bevind op het hoogste punt van de zuiger dan is deze ruim voorbij de censor en niet ervoor of precies erop
Dat hoort ook niet, "precies er op". Dit ziet er uit als ERG vroeg. Maar ik vroeg om afstanden en diameters, dan kan ik je precies vertellen HOE vroeg...
Ik denk dat dit wel 45 graden is, en het zou maximaal 28 graden mogen zijn.


Ik herhaal de vraag: Meet eens de diameter van het "vliegwiel", en meet eens de afstand tussen magneet en sensor met de zuiger in Bovenste Dode Punt.

Check OOK: met de krukas draaiend in de normale draairichting, wáár staat de magneet op het moment van de vonk. Meet ook DIE afstand tussen magneet en sensor.
Komt niet op de honderdste mm, maar als je die drie waardes tot op 0,25 mm nauwkeurig kan meten, dan kan ik voor je uitrekenen of de timing klopt.
 
Niet vergeten, als de magneet OP de sensor zit, zit de zuiger nog niet op BDP
er zit wat vertraging in aansturing (magneet/sensor) tot vonk, en de vonk moet nog ff de boel kunnen laten klappen
de motor heeft het meest aan een kleine verbrandingskamer als de boel klapt, hoogste druk, komt het meest van de klap richting de zuiger.

dus met 25 / 28 graden voor BDP zit de vonk op tijd.
kleine verschillen kunnen veel in loopgedrag veroorzaken..

Brutus heeft met zijn ombouwmotoren vaker te maken gehad met dit soort dingen en problemen
als je hem de gevraagde maten geeft...
zo heeft hij bij mijn methanolmotor ook de boel ooit op tijd gekregen
bleek met een timing checker (op zijn aangeven omgebouwd) spot on

ja Brutus, ik heb hem nog :yes:
 
Niet vergeten, als de magneet OP de sensor zit, zit de zuiger nog niet op BDP
Wat meer is: de bougie vonkt NIET als de sensor OP de magneet zit, maar pas als het magneetveld de sensor gepasseerd is, de vonk wordt namelijk pas getriggerd, op het afnemen van de veldsterkte.


bleek met een timing checker (op zijn aangeven omgebouwd) spot on

ja Brutus, ik heb hem nog :yes:
:D ik heb de mijne ook nog. Ik gebruik hem zelden, eigenlijk alleen bij situaties waarbij ik er zelf ook niks meer van snap.
Ik red me de laatste jaren bijna altijd met afstellen d.m.v. meten, maar een héél enkele keer, met name bij motoren waarbij de merkjes minder ideaal zitten, dan wil ik die flitser er nog wel eens bijpakken.
 
Ok duidelijk, zoals ik al schreef alles uitelkaar gehad en mankeerd niets aan dat van de magneet voorbij de censor snap ik helmaal.
Dus daar is niets mis mee, alles weer gemoonteerd geprobeerd te starten nog niet een tikje.
Nu is dus mijn vraag hoe kan ik meten of zien dat de elektronische onsteking zelf niet stuk is, dat hij vonkt is zeker alleen je hebt een vergrootglas nodig om de vonk te zien, bijgaand mijn ontsteking (zie foto)
 

Bijlagen

  • 20250725_140101.jpg
    20250725_140101.jpg
    262,9 KB · Weergaven: 4
Nu is dus mijn vraag hoe kan ik meten of zien dat de elektronische onsteking zelf niet stuk is, dat hij vonkt is zeker alleen je hebt een vergrootglas nodig om de vonk te zien, bijgaand mijn ontsteking (zie foto)
Je ontsteking KAN "half stuk" zijn: als je de motor rond gedraaid hebt met de bougiekap los van de bougie, kan de vonk moeilijk overspringen binnen die kap (grote afstand), daardoor loopt de spanning heel erg hoog op en kan de isolatie binnenin slecht worden/doorslaan.
In zo'n geval doet de boel het electronisch nog wel, hóór je de vonk, en kun je zelfs met de bougie in de kap maar buiten de motor, een vonk zien aan de bougie. Maar onder compressie (dus onder bedrijfsomstandigheden) is de weerstand tussen de electroden veel hoger, en springt de vonk vanwege die beschadigde inwendige isolatie ergens anders over, en doet hij het dus niet.
De ENIGE manier om dat te testen, is om even een bekend goede ontsteking te lenen van iemand, en kijken of je motor dáár wel mee loopt.

Het enige wat mij bij deze verklaring dwars zit, is dat het NIET klopt met de symptomen die je beschreef (in je eerste post schreef je dat de motor vóór dat hij er helemaal mee ophield, eerst vermogen verloor). en deze vorm van schade is bij lopende motor vrij zeldzaam, en gaat normaliter niet gepaard met vermogensverlies. Gebruikelijk is voor deze schade dat de motor probleemloos loopt, aan het eind van de vlucht d.m.v. de ontstekings-schakelaar afgezet wordt, en de eerstvolgende keer gewoon niets meer doet, en meestal zit er dan tussen de laatste keer goed werken en de defect-situatie iets van onderhoud of ander sleutelen aan de motor (al wordt dat er vaak niet bij vermeld).
 
Back
Top