Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Overigens:
Bij een aangesloten oplossing verlies je geen vet.
Vanwege details in hoe de motor ontworpen is rondom het vliegwiel, is een afgesloten gearbox bevestiging niet mogelijk, die zál om redenen van "maakbaarheid" openingen bevatten. Eventueel vet wordt dan door het vliegwiel met grote kracht/snelheid door de hele boot geslingerd.

Maar de gearbox zou geen vet mogen verliezen om reden van centrifugaalkracht: om te kunnen ontsnappen moet het smeermiddel éérst richting het midden van het planeetstelsel moeten, en die kant wil het met een klein beetje mazzel niet uit.

Èèèèèèènnnnn.....

We zijn weer thuis! Pfhew! Warme week, gelukkig niet erg druk in de Rotterdamse haven, helaas wél bijna de hele week buiten de roosteruren gevaren, dus het slaappatroon was niet jé van hét...

Maar thuis is thuis, er staat dit weekend weer wat te varen, en dus wil ik proberen Woutertje weer varend te hebben, MÉT vertraging dit keer, en dat betekent toch dat ik maar 2 1/2 dag heb.

Direct maar begonnen met de gearbox zodanig aan te passen dat hij oliegesmeerd wordt. Dit om reden dat vetsmering hardstikke leuk en aardig is, maar niet erg makkelijk: de box moet er uit om het vet te verversen, en ik heb zoi mijn vraagtekens over hoe goed dat vet IN de lagerbusjes van de sateliet-wielen kan komen. Ik heb meer vertrouwen in een oliebadje. en met wat improvisatie kan ik ook een soortement van circulatie bewerkstelligen.
Wat ik gedaan heb, is twee gaatjes boren in de tandkrans, 90 graden verzet t.o.v. elkaar.
Het onderste gat ligt precies in de loopcirkel van de satelietwielen, en ligt in een tandkuil. Het gat op halve hoogte ligt in het vlak van de satelietwiel-drager. In deze gaten komen buisjes gelijmd, die onderling met een slangetje verbonden worden.

De hoop is (ik weet écht niet of dit zo gaat werken) dat iedere keer dat een satelietwiel het onderste gaatje passeert, een klein beetje olie dat gaatje in geperst wordt, en op die manier er olie door het slangetje naar de satelietwiel-drager geperst wordt. Ik heb drie diktes van dezelfgde tandwielkast-olie ( Epona Z 100, 150 en 220) en dan een beetje experimenteren om te kijken wat het beste gaat.

Door het slangetje los te trekken, kan de olie met een spuitje er uitgezogen worden en ververst worden.
Uiteraard moet dan wel het geheel enigszins vloeistofdicht worden anders wordt het een kliederboel.

Foto's volgen zodra het een enigszins samenhangend geheel wordt.

Laatst bewerkt:
Dit is het resultaat van het geknutsel van vanmiddag:

20250702_191202[1].jpg

OK... dit is weer eens een Biereco foto, die opp zijn kant gelazerd is. Links is de onderkant.

Het kromme pijpje komt precies uit in een tandkuil, midden in het spoor waar de satelieten in lopen.
Het plasje olie (ik schat ergens tussen de 3 en de 5 ml) staat op de bodem, en die tandwieltjes die trappelen door die plas als een kleuter met nieuwe laarsjes in de regen. Dat gaat spetteren. Behalve dat ene druppeltje, wat het leidingkje in getrapt wordt. Bij minimum toerental worden er 20 van die druppeltjes per seconde die leiding in geduwd.
Met een beetje mazzel gaat het trappen sneller dan het terugstromen, en dan zou er een circulatie moeten ontstaan die weer uitkomt bij de zijkant van de sateliet-drager, wat zorg zou moeten dragen voor het nat houden van de asjes van de satelieten.

Ik ben heel benieuwd of dat ook daadwerkelijk functioneert.
Het zou zichtbaar moeten zijn in het slangetje. En als het niet werkt, heb ik in ieder geval een mogelijkheid om die olie te verversen zonder dat ik de gearbox uit moet bouwen.

Morgen moet de motor gedemonteerd worden, om de gearbox te plaatsen. Dan moet er tegelijk wat werk aan het koelsysteem gedaan worden, te weten, een van de kimbuizen zit verstopt, die moet open, en er moet een temperatuur-regelklep geplaatst worden.

Back