Cmelak z37A 1/4 .

Ik heb altijd een vreselijke hekel aan muziek in filmpjes.
Wat heerlijk dat je met zo'n motorgeluid niet de moed heb om er muziek bij te monteren.:);)

Een prachtig geluid met hetzelfde vliegbeeld.
Wat zal de motor lekker grommen met een grote zwever er achter.
 
Ik heb altijd een vreselijke hekel aan muziek in filmpjes.
Wat heerlijk dat je met zo'n motorgeluid niet de moed heb om er muziek bij te monteren.:);)

Een prachtig geluid met hetzelfde vliegbeeld.
Wat zal de motor lekker grommen met een grote zwever er achter.
Bedankt , ja ik hoor ook graag de motoren zelf .

Voor het eerst toerental gemeten . Met de 24x12 draait hij 5310 toeren . Wat uitkomt op een 146,5 km/h prop snelheid . Bij mijn weten is dat genoeg om te slepen .
 
Dat is voor mij al weer even geleden.
Ik dacht dat ik altijd uitging van boven de 120 kmh
Zo i zo genoeg dus.
Wees er zuinig op en veel vlieguren toegewenst.

Staat er nog wat op de puntenlijst of is hij af nu?
 
Nawerk ,kleppen stellen . Totdat alles ingeslagen is .
Ook daarvoor maak ik mijn gereedschap .
IMG20250216105615.jpg
IMG20250216105638.jpg
IMG20250216105653.jpg
 
Wat is het volgende project?
Je laatste zin wekt die nieuwsgierigheid natuurlijk gelijk op.;)
 
Wel de lamellen .....
Die heb ik er zondag 2 uit getikt met starten . Soms raakte ik ze wel maar dat was nooit ernstig . Afgelopen zondag was het dus de keuze gecreëerd. Wat ga ik doen weer lamellen maken en weer risico lopen , of gaan we voor de centerfold uit de penthouse met de nietjes door de navel ......
IMG20250224192248.jpg
 
Toestel blijft ook genieten . Ik heb een down mix op gas gemaakt welke vanaf 50procent knuppel begint te werken en lineair werkt Hiermee blijft het toestel van 60 procent tot 100 procent gas horizontaal vliegen .
Met een sleep erachter is het aangrijppunt relatief hoog boven het centrale lift punt . Hierdoor gaat nu het span uit zichzelf rustig omhoog . Hierdoor hoef ik geen down te trimmen of een schakelaar om te halen om deze mix te activeren of te deactiveren .
Toestel vliegt al met 50 procent knuppel uitslag en dan zit er al een gas curve in geprogrammeerd om de motor onderin soepeler te laten reageren .
Vorige prop snelheids berekening was fout gedaan door mij daar kwam ik uit op 146km/h
Dat klopt niet .
Moest zijn 12 spoed is 12 inch per omwenteling vooruit is 30,48 cm is 1 voetis 0,305 m.maal 5400(na kleppen stellen) grond toerental per minuut is 1645,92 maal 60 is 98755,2meter per uur . Gedeeld door 1000 is 98,76 km/h. Dit levert mooie schaal slepen op .
Toestel weegt 13 kg en trekt statisch nu een 12,5 kg . Met een 24x10 zou dit 13 kg worden ,maar ga ik de top toeren te hoog leggen . En dat wil je niet met een radiaal . Dan gaat ie schreeuwen in plaats van grommen en ook warmer lopen .
Dus als ik het zo allemaal samen pak is het max wat er achter kan 5meter en 8kg en de vlieg snelheid van de zwever mag maximaal 65km/h zijn . Dan blijft er nog stijgen over aangezien de extra weerstand ook mijn max snelheid omlaag trekt om te kunnen stijgen .
En ik vind dit prima .
Ik adviseer dan ook tegen iedereen die met een snellere zwever er achter gaat om de thermiekstand te activeren zodat ze de vleugels meer welven . Geen spoilers absoluut niet ,enkel gebruiken om de lijn eventueel weer strak te zetten , maar dat is ook alles . Spoilers vermoorden lift ,altijd en lift is wat we willen behouden .

Nog wat plaatjes om te genieten .
IMG-20250310-WA0019.jpg
IMG-20250310-WA0022.jpg
IMG-20250310-WA0024.jpg
IMG-20250310-WA0028.jpg

Hier zie je mooi de doorhang van de sleeplijn. Deze lijn is 30meter en 6mm dik. Mocht de zwever inlopen zakt de lijn altijd lager dan de toestellen en kan dus nooit zoals met een lichtere lijn eventueel om de zweefvleugel slaan . Allemaal tips en lessen die ook ik heb mogen leren ,gelukkig van een zeer ervaren stel sleep piloten .
 
En wat een gaaf toestel is het geworden, beter zo zonder plaat voorop, die motor 'moeg' (Nieuw werkwoord mogen/moeten;-) gezien worden. [emoji106][emoji6]
 
Back
Top