Sebart mini mb339

gister de pijp vast gezet nu de motor opnieuw plaatsen met de afmetingen van Grumania.
vandaag komt de tank binnen en heb een hopper tank om te passen. gezien ik alles wel netjes in de romp wil hebben.
ik heb het idee dat er veel gewicht voor in het model moet. de manuel geeft ook aan dat er bij turbine lood voor in moet dat wil ik zien te voorkomen.
zal eens kijken of ik een bakje voor de lipo kan maken, en hoe groot de lipo word. ik heb keus uit 1250 mah 1800mah en 2200mah. die heb ik liggen. dus afhankelijk van het zwaarte punt gaan we die kiezen.
 
Dat zal ik niet reden maar denk dat hij dit jaar nog wel vliegt ;-) vandaag weinig doen. Morgen weer wat meer.
 
Heb de accus een plekje geven helaas verder in de neus geen ruimte. Volgens de weegschaal moet er nog ca 150gram in de neus. Valt mee mee. Kom dan ca 450gram zwaarder uit als de handleiding. Maar de motor is dan ook groter.

img-20231005-wa0065-jpeg.556024


Volgende week ff alles laten controleren door berto. En dan zou die kunnen vliegen.
 

Bijlagen

vanmorgen nog even naar de inbouw van de motor gekeken. vond dat hij tedicht in de pijp zat. en daardoor teweinig lucht kreeg. dus motor nog 4mm naar achter geschoven. op het veld even getest. en klonk veel beter. gezien het weer opgeklaard was maar opnieuw getankd en gas gegeven. kwam na ca 80meter los en vloog goed. timer op 3.5min gezet. landing ging super soepel. en stond mooi snel stil. nog iets minder dan een halve tank over. accus even aan de lader kijken hoeveel daar in zat. de vlieg accu was 130mah uit. en de turbine was 25procent uit ongeveer. dat na 2 starts.
hup nog een vlucht dacht ik. maar helaas ging dat minder. gras te nat met kleine wielen denk ik :( weinig schade gelukkig.
asje van de hooftpoot krom en 2 sierstripjes afgebroken en daardoor wat folie schade.

start.jpg


flyby.jpg



landing.jpg


landing1.jpg
 
na de slechte start van vorige week alle schade weer gemaakt. en de volgende aanpassingen gedaan
bij de hooftpoten busjes van 4mm bij de vering in gedaan. en de neuspoot 6mm. hierdoor veert hij minder en hoop dat hij minder remt. en staat een vraksie hoger op zn pootjes.
cg nog maals gecontoleerd licht op 11.5cm en ze schrijven 11 tot 12 cm voor. heb hem nu naar 12 gebracht.
instelhoek kan ik niet veel aan veranderen wel ff gekeken hij staat 1 graden positief tov de grond.
 
Iemand tips om snelheid uit het model te krijgen voor de landing?
Donderdag avond windstil kreeg hem met moeite op de baan.. vliegt als een raket. Maar met landen ook.

Dacht aan butterfly meer opties. Heb voor de laatste bocht gas al dicht wat ik liever niet heb. Maar anders niet te doen.
 
Eerst testen wat hij doet met een hogere neus stand. Je laat hem voor je gevoel graag glijden maar dat remt niet. Heeft mijn MB ook. Vroeg gas dicht en wachten totdat up nodig is. Dan alleen gas bij om hoogte te houden. Zo zit je ideaal. En butterfly kan je uiteraard proberen, ga ik ook nog doen.
 
Eerst testen wat hij doet met een hogere neus stand. Je laat hem voor je gevoel graag glijden maar dat remt niet. Heeft mijn MB ook. Vroeg gas dicht en wachten totdat up nodig is. Dan alleen gas bij om hoogte te houden. Zo zit je ideaal. En butterfly kan je uiteraard proberen, ga ik ook nog doen.


Beetje late reactie.
Heb nu voor de laatste bocht al gas dicht. Mischien wat meer door laten zaken en dan idd met beetje gas binnen halen.
Mij is altijd gezegt niet onder 1/5e gas met binnen komen. Maar dan krijg ik hem nooit aan de grond.

Van het weekend eens proberen om butterfly in te stellen
 
Mijn MB heeft hetzelfde. Ik moet vroeg het gas dicht doen om hem te laten afremmen. Opeens voel je dat er iets up nodig is, dat is een overgang moment. Dan gaat hij iets hangen en sleep je hem met gas binnen. Mijn bearcat heeft dat ook een beetje. 1/5 gas blijft hij met vliegen, met flaps.... Die dingen remmen echt niet genoeg alleen.
 
Dat heb ik nooit gezegd :stout:

Ook ik heb soms al het gas dicht net voor of in de bocht, voordeel van de nieuwe turbines is dat die lekker snel reageren dus als je te langzaam gaat beetje gas erbij.
 
Dat heb ik nooit gezegd :stout:

Ook ik heb soms al het gas dicht net voor of in de bocht, voordeel van de nieuwe turbines is dat die lekker snel reageren dus als je te langzaam gaat beetje gas erbij.
Klopt was jij ook niet. Maar ken meer mensen als berto:friends:
Maar gaan het binnenkort gewoon weer proberen. Eerste keer ff met de landingsstand kwa flaps en anders eens butterfly. Of eerder gas dicht. Wind stil was geen doen laatste keer.
 
Vandaag op veld met de opendag. Had de mb339 ook mee.
Maar met optoeren van de motor bij de start tot 2x een flame out. Gelukkig nog te snel en kon prima afbreken. Maar wel raar. Laatste keer zonder problemen gevlogen.
Morgen eens uitlezen
 
Back
Top