BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Vandaag 67 lentes Peter dus,
BesteKrabbels.nl_049.png
 
Gelukkig ben ik niet de enige die het verslag soms meerdere keren moet lezen om het te begrijpen, is weer een geruststelling.
Het is echt een model wat niet veel bouwers je na zullen doen.
Dat je steeds meer respect krijgt voor wat men vroeger presteerde komt me bekend voor, ik heb dat ook als ik met stoommachines bezig ben.

Groet, Jan.
 
Gelukkig ben ik niet de enige die het verslag soms meerdere keren moet lezen om het te begrijpen, is weer een geruststelling.
Het is echt een model wat niet veel bouwers je na zullen doen.
Dat je steeds meer respect krijgt voor wat men vroeger presteerde komt me bekend voor, ik heb dat ook als ik met stoommachines bezig ben.

Groet, Jan.
Dankjewel voor je reactie, Jan. Zodra er weer wat complexere delen voorbij komen, hou ik de opmerkingen in het achterhoofd.
Gr. Peter
 
Het heeft even geduurd, maar op de werf zijn we weer aan het bouwen.
Aan de slag gegaan om de voorzijde te voorzien van de spanten en dekbalken.
Spant 46 met ondersteuning had ik al geplaatst. Daar spant 48 bij gezet:
0208 42-44-46-48.jpg

Daarna heb ik alleen de dekbalken van de spanten 42, 48 en 50 geplaatst. Want dan heb ik wat meer tijd om na te denken over een oplossing voor het volgende: ik moet de in de lengte richting in het midden aangebracht hoekprofielen gaan onderbreken.

Al kijkend op de tekeningen had ik al eerder gezien dat op het midden van het dek zijn geplaatst: de 'lantaarn' boven het fornuis in de kombuis, de ingang van het vooronder en het schijnlicht boven het vooronder.
0209 42-44-46-48.jpg

De frames voor deze 3 opbouwen heb ik blauw gemaakt.
De ingang van het vooronder is op dekbalk 42 en 44 geplaatst. Waarbij 44 doorloopt ....... Dat is toch niet logisch, dan stoot je toch je hoofd?

Daarom vorige week weer een bezoek gebracht aan de Balder.
De 3 opbouwen:
0211 Ingang.jpg

Met de ingang tot het vooronder:
0210 44.jpg

De trap staat onder een heel scherpe hoe zodat je ruggelings lang de dekbalk 44 afdaalt. De pijl wijst naar de ombouw die om en over deze dekbalk 44 is gemaakt.
Op zich ook interessant, want in de oude bestekken staat dat de dekbalken in het vooronder rondom afgetimmerd zijn.
Waarbij tevens duidelijk wordt waarom de toegang tot het vooronder tot over dekbalk 44 is gemaakt: er moet voldoende lengte zijn om het luik naar voor te kunnen schuiven.

Het gaf mij nu wel de mogelijkheid om met 2 dunnen strips het verloop van de dekbalken te controleren:
0212 Zeeg.jpg

Dat wordt de zeeg over het midden van het dek.
In lichtblauw de 2 delen die ik moet gaan verwijderen. Kan ik verder met de rest van de spanten en het maken en plaatsen van de 3 frames.
Gr. Peter
 
Uitgerust van de vakantie? Goed je weer te zien bouwen.
En je hoofd stoten op een schip was vrij normaal :) die doorgangen zijn soms echt smal of onlogisch.
Na Zweden eerst een weekje rustig aan. Foto’s verwerken. Daarna een drukke week en weer wat bouwen om weer iets te laten zien.
De indeling van het vooronder komt nog aan de orde. Da’s passen en meten, zeker met 12 man.
Gr. Peter
 
De eerder aangebrachte dekbalken hebben nu ook hun spanten:
0213 Dekspanten.jpg

Het stuurboord deel op zijn zijkant op de bouwvloer, zodat alles recht en vlak blijft in de lengte richting.
Beide delen weer tegen elkaar aan:
0214 Dekspanten.jpg

Daar tussen moeten nog de tussenspanten komen die tot aan de rand van het dek lopen.
Maar ..... nu heb ik nog voldoende ruimte om de profielen aan te brengen voor de ondersteuning van de vloer van het vooronder.
Deze profielen helpen gelijk om de juiste ronding in de nu nog flexibele spanten te zetten. Dat is dus in de dwarsrichting van het schip.
Maar ..... die vloerprofielen zitten opgesloten tussen het hoekprofiel in het midden en het hoekprofiel in de kim dat ik nog aan moet brengen. En dat kimprofiel zorgt er weer voor dat de nu nog flexibele spanten in de lengterichting van het schip op hun plaats gehouden worden.

Dus ga ik eerst aan de slag met de kimprofielen.

Om te zien of alles nog in de juiste positie staat, heb ik eerst een controle uitgevoerd.
Bij de bouw van de Bluenose had ik een beproefde methode met behulp van houten saté-pennen:
189 Lower.jpg

Zo kan ik de uitlijning van al eerder aangebrachte lengte profielen in het midden van de vloer van het vooronder checken.
Met beide delen een stuk uit elkaar, want ook dat lengte profiel bestaat uit 2 delen:
0215 Uitlijnen.jpg

Voor de duidelijkheid heb ik die 2 profielen een blauw kleurtje gegeven.

Vanuit dit standpunt ziet de uitlijning er goed uit:
0216 Uitlijnen.jpg

Recht van voor of van achter kan ik niet laten zien omdat mijn bouwmallen aan de voor en achter zijde een schot haaks schot hebben. Om de mallen in gekantelde positie haaks te houden.

Nu kan ik op de spanten de plekken aftekenen waar de kimprofielen komen:
0217 Aftekenen.jpg

Een kwestie van aan de onderzijde van de houtjes wat streepjes zetten op de spanten. Dan kan ik de kimprofielen in vorm gaan buigen en uitlijnen op die streepjes. Met als het goed is later een vlakke vloer in het vooronder ........ :)
Ik zie nu dat ik op het zaathout nog wat klinknagels aan moet brengen. Onderop bij het hoekprofiel.
Gr. Peter
 
Back
Top