BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

En dan te bedenken Peter hoe ze vroeger met heel beperkte middelen mooie schepen bouwden. De kennis die wij nu in de computer hebben zat bij die mensen in hun hoofd. Maar je slaat je er aardig doorheen!. Wordt weer iets moois en aparts. Gr. Klaas.
 
En dan te bedenken Peter hoe ze vroeger met heel beperkte middelen mooie schepen bouwden. De kennis die wij nu in de computer hebben zat bij die mensen in hun hoofd. Maar je slaat je er aardig doorheen!. Wordt weer iets moois en aparts. Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Ik krijg nu ook meer zicht op hoe ze vroeger werkten. De eerder door mij aangehaalde vriend die vroeger op de spantenvloer heeft gewerkt, kijkt met een glimlacht naar mijn vorderingen.
Gr. Peter
 
Deze week niet veel tijd gehad om te bouwen. Vanmiddag weer even. En gelijk de plannen weer aangepast ........
Eerst moest ik namelijk de volgende stukken stringerplaat aan de zijkant van het dek maken. Want dat bepaald de zeeg en de ronding in de lengterichting.
De 2 delen stringerplaat lopen tot net voorbij spant 28.
Daarom de papieren mal voor 28 geprint en met behulp van 2 steunen de stringerplaten en de 2x2 hoekprofielen voor de watergoten aangebracht:
0152 28 Stinger.jpg

Dit toont gelijk waarom ik dat spant 28 en de 2 steunen nodig had. Anders gaat alles naar beneden hangen en vervormen.

Zo gaat de zeeg ook meer zijn vorm tonen:
0153 28 Stinger.jpg

Achter spant 28 hangen de profielen wel een beetje door, maar dat heeft geen invloed meer op de vorm voor dat spant.

Gisteren kwam storm 'PIA' over ons heen. Dat is bij ons langs de rivier de Merwede meestal wel spektakel. Hier de pont die richting Gorcum voer:
OpenbaarVervoer-1Kl.jpg

Volgens mij vinden de kapitein en stuurman zulk weer helemaal niet erg. :)
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Dan is nu spant 33 aan de beurt. Op de dekbalk van dit spant rust de punt / achterzijde van de kossing.

Ook hier moest ik weer een stapje vooruit denken. Spant 33 maakt deel uit van het laadruim voor de haringtonnen. Om de 2 spanten wordt op de spanten een dwarsschot geplaatst. Het maakt het makkelijk dat het steeds de spanten met een oneven nummer zijn. De afstand tussen deze oneven spanten is afgeleid van de hoogte van de tonnen. De tonnen worden op hun zijkant gestapeld tussen de schotten:
0154 Tonnen.jpg

De tonnen rusten dan tegen het spant dat tussen de beide 'oneven' spanten is geplaatst. Dat heeft een keerspant tot aan het dek en dient dan tevens als wegering. Op de tekening staan wel enkele wegering planken getekend. Ik ga later bekijken hoe dat staat in het model.
Elke ruimte heeft op het dek een eigen luik dat ook weer is afgestemd op de afmeting van de tonnen.

Ik had eerder al vermeld dat elk spant met een dekbalk, een keerspant heeft tot de hoogte van de kim. Op dat keerspant komt een U-profiel waarin het dwarsschot wordt gezet. Langs de dekbalk is ook een U-profiel aangebracht. In die U-profielen worden dan de planken geschoven die het schot vormen.

Maar een foto maakt meer duidelijk dan zo'n stuk tekst. Ik heb van het maken van het spant foto's gemaakt van verschillende stappen en toont alle onderdelen.

Voor het buigen van de ronding maak ik de strip eerst wat warm. Ik deed dat eerst aan de zijkant van een waterkoker. Maar boven mijn werktafel heb ik nog een ouderwetse halogeen lamp hangen. Die geeft ook veel warmte. Daar beweeg ik de stip nu langs en begin met buigen:
0155 Romp-Profiel.jpg

Ik gebruik de print van het spant en buig langs de lijnen. Hier de vorming van het keerspant. Ik buig de strip eerst iets verder dan de ronding en voer het dan terug naar de streep van de print.

Idem met de dekbalk:
0156 Dekbalk.jpg


Na wat buig werk zijn alle onderdelen gemaakt:
0157 33 Parts.jpg

A: het rompprofiel
B: de dekbalk
C: de knie
D: het romp keerspant tot en met de kim ronding
E: het vloerprofiel van het keerspant
F: de wrang(plaat) tussen het rompprofiel en vloer keerspant
G: U-profiel voor op het keerspant
H: U-profiel voor tegen de dekbalk
I: ‘mannetje’ waar later het lengterichting L-profiel op komt over het midden van het dek voert
J: middenruim stut

Ik heb eerst de wrang in de benedenhoek van het rompprofiel gelijmd en daarop het vloer deel van het keerspant:
0158 33 Keer.jpg

Daarna heb ik dit deel met tape vastgezet op een mal die ik gemaakt heb met de print van het spant. (Foto links) Om de vorm te garanderen.
Daar heb ik het andere deel van het keerspant opgelijmd. (Foto rechts)

Nu kon ik in dit deel, dat in de open stuurboord zijde komt, voorzien van de gaatjes voor de klinknagels:
0159 Drill.jpg

Dat kon ik niet eerder want dan zou dat profiel bij het buigen gaan knikken op de gaatjes. (Volgende keer scherpstellen op de juiste plek;))

Vervolgens alle delen samengevoegd:
0160 33 Compleet.jpg

Bij elke stap de delen op de print gelegd om de vorm en ronding steeds te controleren.
De ruimstutten kan ik pas later aanbrengen als het dek langsprofiel en het zaathout met hoekprofiel wordt aangebracht.

Het geheel met zicht op de onderzijde met keerspant en U-profiel:
0161 33 Keer.jpg

En omgekeerd met het U-profiel langs de dekbalk:
0162 33 Keer.jpg

Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Een nieuw jaar met goede voornemens: het aanpassen van de werkwijze voor het boren van de gaatjes in de spanten.
Ik word steeds beter in het aanbrengen en fixeren van de strips met klinknagels-dots. Nu breng ik ze eerst aan op de zijkant van het keerspant en dan kan ik de gaten precies tussen de nagels boren:
IMG_9412.jpeg

Geeft een regelmatiger patroon.
Gelukkig hoef ik dit alleen te doen op de buitenprofielen in de helft van de frames voor de open stuurboordzijde.
Gr. Peter
 
Na de nodige uurtjes knutselen zijn de spanten 38 en 33 alsmede de mastkoker+kossing gereed:
0164 Parts.jpg

Met aardig wat klinknageltjes, met name op de mastkoker+kossing.

Met de nieuwe uitdaging om dit alles deelbaar aan te brengen.
Eerst de beide spanten geplaatst:
0165 33+38.jpg

Ter hoogte van de kim aan beide zijde een staaf aangebracht om de spanten halverwege wat stabiliteit te geven. In het ruim komen daar later nog hoekprofielen.

Vervolgens de beide steunen geprepareerd waarmee de mastkoker aan het waterdichte schot 39 wordt vastgemaakt:
0166 Split.jpg

De steunen zijn schuin gedeeld. Bij het schot 39 komen ze op de 2 gelijke helften, de koker zelf heeft een losse zijkant aan de stuurboord zijde.

Na 2x een dry-fit proefplaatsing de stap gezet en de mastkoker vastgelijmd aan het waterdichte schot 39 en met de voet op het vlakke deel van spant 38:
0167 Instal.jpg

De achterzijde van de kossing rust nog los op de beide halve spanten 33.

Hier wat meer van boven zichtbaar:
0168 Instal.jpg

Het is goed te zien dat de koker+kossing 1,5 gr. schuin is aangebracht. De koker zelf staat ook iets schuin naar achter.

Na het vastlijmen van de achterzijde van de kossing op beide helften van spant 33, was daar het moment van de waarheid:
0169 Split.jpg

De beide delen zijn uit elkaar te schuiven. En natuurlijk ook weer in elkaar.

Gezien vanaf de andere zijde:
0170 Split.jpg

In de onderste punt van de kossing is de as te zien waar later de mast op past en naar achter kan scharnieren. De beide binnenzijden moest ik ook voorzien van klinknageltjes, want daar is zicht op.

En niet onbelangrijk:
0171 Sink.jpg

De koker+kossing die over het midden uit steekt, past in de uitsparing die ik in de grondplaat heb gemaakt. Kan ik de halve spanten uit blijven lijnen op de tekeningen.

Phoe ......... da's weer een stukje theorie dat werkt in de praktijk. Wel weer een opluchting.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Hoi Peter,

Ik wil je via deze weg de allerbeste wensen doen voor 2024. Jouw Balder project is erg indrukwekkend. De constructie, de opbouw, het maakwerk. Echt heel erg mooi.
Peter
Dankjewel, Peter. Voor jou ook de beste wensen voor een vooral gezond jaar.
Er begint nu structuur en stevigheid in te komen.
Gr. Peter
 
Back
Top