Cazador Xebec 1750 - OcCre

The final chapter....

Hallo allemaal,

Zoals jullie aan de hoofdstukaanduiding kunnen zien, is dit de laatste "bouw" update van het schip. Ze is namelijk voltooid. Het is een hele reis geweest en het einde is altijd een beetje bitterzoet.
Je bent aan de ene kant blij dat het schip voltooid is en dat ze gepresenteerd kan worden zoals dat heet, aan de andere kant ook jammer dat de bouw stopt. Het is werkelijk een heel leuk schip om te bouwen en ik heb met plezier aan haar gewerkt. Dat wil niet zeggen dat hierna geen updates meer komen, ik wil nog een fotoshoot doen en een mooie steun maken voor dit schip. Dit volgt later!

Voordat ik een hele samenvatting ga schrijven wil ik jullie meenemen in de laatste bouwstappen. Dit is de bezaansmast, ra, zeil en tuigage.

Ik heb de werkzaamheden van de bezaanszeil verder afgerond door het lijkentouw eraan te zetten en het zeil aan de ra te bevestigen.

Het laten bollen van het zeil
De bezaanszeil wordt opgespannen boven een kartonnen doos. Doordat de stof die ik gebruik lichtjes elastisch is, kan ik met een gewicht (in dit geval een zakje met suiker) een mooie bolling in het zeil krijgen. Voordat ik het suikerzakje op het zeil plaats, smeer ik het gehele zeil in met gekookte aardappelzetmeel. Je kunt ook gebruik maken van verdunde houtlijm.
Daarna zet ik het zakje op het ingesmeerde zeil en laat het een nachtje drogen. Als het zeil droog is behoudt het de bolle vorm die ik zoek.

20228e43f1cbf08ac7f27e6ab04a69bd.jpg


6373fb994fa7fd69642334ea6a04b084.jpg


Nu het zeil verder gereed is, moet ik de kardeelblokken maken. Dit zijn dezelfde blokken als ook voor de andere masten gemaakt zijn alleen een heel stuk kleiner. Ik moet zeggen dat deze twee blokken behoorlijk tegenvielen om te maken zoals ik dat wilde. Het bovenste blok is maar 2mm breed en ik wilde ze volledig laten werken zoals ook de andere blokken zijn opgebouwd met schijven erin. De blokken zijn opgebouwd uit fineerstukjes van 0,5mm. De kleinste schijven zijn slechts 2mm breed en 0,5mm dik....

b23e056cfb7a8152ba59cfd319399134.jpg


24519a76259b185963b908a300f9a538.jpg


fb9bda03dc1dbbb793d61a776f23117f.jpg


841e237b27f9b9c64a35d999ea3de850.jpg


Ik mis helaas een foto dat ze gereed zijn, maar hieronder kun je zien dat ze op het schip geplaatst worden waarbij de touwen door de blokken gaan. Het was echt een zeer delicaat werkje doordat de blokken en met name de uitstekende onderdeeltjes heel fragiel zijn.

3ee5740c8511c51c3b99e24d0cacf282.jpg


Tijdens het werken aan het schip doemen ook verschillende gevaren op....in dit geval een wit met zwarte die het ook leuk vindt om met lange touwtjes te spelen.....
icon_mrgreen.gif


b36996960e56caf314da77902e3eaf8a.jpg


Ook heb ik nog een beugeltje gemaakt die de bezaansmast vastzet. Het is een klein beugeltje van messing die ik gezwart heb met bruineringsvloeistof. Let ook op de mini nagels van 0,3mm

69df43aad1fe4bc06f33889bc2781f51.jpg


a493552aefcbcd47a52975611fa48e39.jpg


d4bca7e89570aaaadd814254647f64b0.jpg


Op de laatste foto hierboven is ook een mastvoet te zien die ik last minute nog gemaakt heb. Op de hoeken zijn oogringen aangebracht die later worden gebruikt voor o.a. het rak.
Ook opruimen hoort erbij. Een stapeltje ongebruikte onderdelen die vervangen zijn door notenhouten exemplaren. Ook heb ik nog twee volledig gevulde bakjes met beslag en onderdelen die ik niet gebruikt heb. Dit gaat naar het laatste archief.

8e4ea2c0728b79d7208bc53132ea479a.jpg


Dan uiteindelijk kan het zeil worden geplaatst en de tuigage verder worden afgerond. Ook bij dit zeil wordt deze getakeld door een horizontale pin die verbonden is aan twee touwen die naar het bovenste kardeelblok lopen. Het rak is een simpele uitvoering die alleen bestaat uit klootjes (kralen). Deze wordt naast de mast aan een van de oogringen vastgemaakt. Het opschieten van alle touwen is op de vierkante mm best een uitdaging....

3cd669a120e42e86d59df1b9ddd0f423.jpg


80764f8fcd476e4a9c5ede42d17fc1d9.jpg


44a0705b67aa302f6d8e86de1d9ab241.jpg


8f460d4844fd0bd280e3232afef8e92c.jpg


8eacd87ab1190c7c68014ad5e2a99f38.jpg


7cbb9e169ba2eef2202649f6ba8411c3.jpg


En dan een overzicht waarbij het model voltooid is. Nogmaals een fotoshoot in een studio volgt nog.

d5bdd01afe0adbaa0e9b2bf31fe293ba.jpg


7bc795543e6c3e0b09c4b1815b844bda.jpg


4cf736e26228d82214d223b3fed19f94.jpg


Ik heb met de bouw van dit schip getracht mijn grenzen te verleggen en kan zeggen dat dit ook wel gelukt is.
icon_lol.gif
Zo'n beetje alles van de kit is aangepast en veranderd en ik schat snel een kleine 2500 uur aan werk dat in dit model is gegaan. Niet alle uren zijn bouwuren. Ik vermoed ik alleen al meer dan 250 uur aan onderzoek en studie gedaan heb om specifieke zaken van dit type schip uit te zoeken. Helaas zijn algemeenheden wel bekend maar de details ontbreken van dit soort schepen en daarnaast is er heel weinig documentatie te vinden. Dit laatste is van belang als je wilt weten waar bijvoorbeeld een specifiek touwtje van het rak belegd moet worden op het schip. Alles is met de hand vervaardigd (aan de eettafel) waarbij het snijwerk natuurlijk een extra bijzonder karakter geeft aan dit schip. De zeilen en tuigage is volledig conform een beroemde Franse Xebec uit de 18e eeuw genaamd Le Requin en het museum model Singe 1762. https://en.wikipedia.org/wiki/French_xebec_Singe_(1762)

Ik ben daarnaast erg blij met jullie als volgers die mij op dit avontuur hebben vergezeld en hebben bijgestaan. Dank jullie wel voor de interesse, reacties en vooral steun. :waveIk hoop dat jullie mij ook weer zullen volgen bij het volgende model. Hierin heb ik al heel wat onderzoek naar gedaan en dat project wordt ook een behoorlijke uitdaging. To be continued.... ;)

Deze bouwdoos van OcCre kan ik van harte aanbevelen om te maken. Wanneer je het model out-of-the-box bouwt is het niet een heel ingewikkeld schip en de bouwbeschrijving, fotoblad en tekeningen zijn prima in orde. Het is een heel erg leuke maar ook goede kit die met "enkele" aanpassingen naar een ander niveau getild kan worden. Dit laatste is niet nodig omdat de kit zelf al goed is maar het personaliseren van een model geeft voor mij gewoon meer voldoening.

Tot de volgende update wat een volledige foto reportage zal zijn.

The end.

Peter
super werk.:yes::worship:
 
Ik wil via deze weg even iedereen bedanken voor jullie mooie reacties. Heel erg bedankt voor het volgen en jullie leuke positieve berichten, dat ik heel leuk om te lezen en maakt het forum echt geweldig. Met gepaste trots en vooral dankbaarheid voor jullie support blijf ik nog even werken in dit bouwverslag. :beer:

Making the stand
Alhoewel het schip klaar is, zijn er nog dingen die ik moet doen voordat de fotoshoot kan plaatsvinden. Een van die zaken is het maken van een nette steun waarop het schip kan staan.
Er zijn feitelijk meerdere soorten steunen en iedere bouwer geeft zijn eigen draai eraan. Ook is het mogelijk en is feitelijk het allerbeste, om een vitrinekast te maken zodat het schip stofvrij blijft. Stof is de vijand van ieder "houten" model. Niet alleen is het lelijk als je model onder een dikke laag komt te zitten, stof trekt ook vocht aan en houdt dit ook vast. Hout en vocht gaan niet goed samen in een statisch model, dus het beste is om het schip in een vitrinekast te plaatsen. Dit is iets dat ik voor een later moment nog eens moet maken.

Het idee voor de voet of steun is om hiervoor notenhout te gebruiken. Nagenoeg hetzelfde hout als waar het schip van gemaakt is. Dit is feitelijk niet helemaal juist doordat ik gebruik gemaakt het van Afrikaans noten (dibetou) en Amerikaans noten en dat zijn twee volledig verschillende houtsoorten die een beetje op elkaar lijken.

Ik begin met de voetjes ofwel steuntjes te maken. Ik heb hiervoor een eenvoudig ontwerp getekend en deze zal ik moeten maken met behulp van een draaibank. Ik heb deze hiervoor gekocht en ik heb nog nooit achter een draaibank gestaan. Eens moet de eerste keer zijn.
Ik zaag een stuk noten van 25x25x100mm op mijn cirkelzaagtafel. Vervolgens zaag ik deze in nagenoeg 3 gelijke delen. Uit een deel kan ik makkelijk meerdere stukken halen indien gewenst.

11337fd08add4c3ed8eb98fcfba4ab13.jpg


Het stuk noten span ik tussen twee punten op mijn draaibank. Ik gebruik de meest goedkope variant van Proxxon aangezien ik niet weet of ik ermee om kan gaan en of ik het hierna nog ga gebruiken. Een grote proef zo te zeggen...Met een paar houtdraaibeitels maak ik van het vierkante stuk al snel een rond stuk.

e912eaf920362f638af17497e2d73460.jpg


b289418c84fb079e7ab7c9ff8091aa6c.jpg


Met potlood teken ik de lijnen op het hout. Je houdt je potlood op het punt waar het de lijn moet komen en zet de draaibank aan. Op de plek waar je je potlood houdt, ontstaat een mooie lijn rondom op het hout. Na alle lijnen uitgezet te hebben is het tijd om de vorm erin te zetten. Ik begin met het diepste punt en werk vanuit daar naar andere lijnen toe.
Uiteindelijk heb je dan twee gelijke stukken.

a68bd95a2de40082a62d5d7ad01af34d.jpg


665473cbf3316ac2d99f0c6509a84de3.jpg


4c420784c8c3875f66b1611db3b5229b.jpg


93e6d8f55422b93904104c0acb24d9c5.jpg


Nadat de twee stukken gereed waren moest ik enkel nog een sleuf in de kop maken zodat de kiel er netjes in kan vallen.
Een klein detail, ik heb de sleuf bewust 90 graden gedraaid t.o.v. de nerfrichting van het hout. Zodoende is het steviger en is de kans van breken of scheuren langs de nerf klein.

599952d8eb2b43c942cec69d90bbabc6.jpg


De steuntjes zijn nu klaar en ik weet dat je ze ook kan kopen en dat messing wellicht mooier en ook steviger is dan hout, echter ik wilde dit gewoon eens proberen en het is me niet tegengevallen. Wellicht kan ik in de nabije toekomst nog wel wat meer miniprojectjes op de draaibank maken voor een toekomstig model, wie weet....

Verder met de onderplaat. In mijn hout voorraad vond ik nog een mooie plank Amerikaans noten. De tekening op de plank vond ik echt erg mooi en zou erg gaaf staan onder het schip. Helaas is de plank te dun. Omdat ik de nerftekening echt heel fraai vond, heb ik besloten deze plank toch te gebruiken. Ik had een paar opties maar ik heb besloten om de plank in twee delen te zagen en beide delen op elkaar te lijmen. Hiervoor heb ik carpenters glue gebruikt. Dit is gele houtlijm, dus geen witte. Het verschil is dat het lijm op basis van hars is en daardoor een licht gele / creme kleur heeft. Deze lijm is ideaal voor constructies en is na droging ook veel harder dan witte houtlijm. Die laatste houdt enige elastisiteit en dat zoek ik niet wanneer twee delen echt altijd op elkaar moeten blijven zitten. Ik had ook een twee componentenlijm kunnen gebruiken, maar ik had de gele houtlijm nog liggen en dat is ervoor gemaakt.

Ik heb de lijm een nachtje laten uitharden en de volgende ochtend het gelijmde deel nog even door de zaagtafel gehaald om de kantjes netjes te maken. Daarna heb ik met een bovenfrees (kantenfrees kan ook) een profiel in de rand gemaakt. In de foto hieronder zie je de profielrand en je ziet bij de groene pijlen nog de lijmnaad. Op een afstandje zie je dit niet meer. Heel even heb ik met de gedachte gelopen om een ander freesje te gebruiken waarbij de onderkant precies op de lijmnaad zou uitkomen. Ik heb dit niet gedaan omwille van de huidige breedte van de plank. Deze is net zo breed als de romp en dan zou de profielrand echt te groot worden en niet mooi uitpakken. Tja, waar je allemaal niet op moet letten...

21d331ce27ed86256c909d1c411141d7.jpg


40b3b3f492406d64fe2088308c846a07.jpg


Even voor proef de steuntjes erop gezet....

810b8b89e661103b6b74e82b63135060.jpg


En dan heb ik de positie van de beide steuntjes uitgemeten en op de plank vastgelijmd. Voordat ik dit gedaan heb, heb ik in zowel de plank als ook door de steuntjes een gat geboord.
Deze is nodig om later een schroef doorheen te zetten. De schroef zet het schip vast tegen de steuntjes. Dat betekent dat ik ook twee gaatjes gemaakt heb in de kiel. Dat was best even spannend zo achteraf maar het pakte allemaal prima uit. In de ochtend en middag heb ik alles netjes in de olie gezet en heb ik het schip op de steunen gezet. Aan de onderkant de schroeven erin gezet en vastgedraaid in de kielbalk. Alles zit nu heel stevig vast.

cd19dab3fefae48476d37c70e9905753.jpg


63b2b796c388fdec5fbeac4f7b1bc9b6.jpg


7dd2c6c375651b63d2ba579e8208eb25.jpg



Nu rest me nog alleen een naamplaatje en de fotoreportage.....nog even geduld daarvoor.

groet en fijne avond,
Peter
 
Jij kan ook alles.

Nou alles is wel wat veel Stephan.....:rolleyes:
Laten we zeggen dat goed gereedschap al het halve werk is. :)

Perfect zo Peter, inderdaad een mooie stukkie hout zo voor je standaard, mooi man :worship::worship:

Ha Koos, dank hoor. Ja ik vind het ook een mooi plankje. De olie maakt ook veel goed en laat de tekening van het hout mooi leven! ;)
 
Laatst bewerkt:
Even bijgelezen na mijn vakantie.
Het is een prachtige resultaat geworden en verdiend een mooie plek in huis.
Met de standaard gaat het ook zeker goed komen
 
Ik vind het altijd wel mooi als iemand wat extra werk steekt in de standaard van een model en van jou had ik eerlijk gezegd ook niet anders verwacht. De standaard past perfect bij je model Peter, de olie met het notenhout geven een prachtige uitstraling aan het hele plaatje. Top :thumbsup:
 
Ik wil via deze weg even iedereen bedanken voor jullie mooie reacties. Heel erg bedankt voor het volgen en jullie leuke positieve berichten, dat ik heel leuk om te lezen en maakt het forum echt geweldig. Met gepaste trots en vooral dankbaarheid voor jullie support blijf ik nog even werken in dit bouwverslag. :beer:

Making the stand
Alhoewel het schip klaar is, zijn er nog dingen die ik moet doen voordat de fotoshoot kan plaatsvinden. Een van die zaken is het maken van een nette steun waarop het schip kan staan.
Er zijn feitelijk meerdere soorten steunen en iedere bouwer geeft zijn eigen draai eraan. Ook is het mogelijk en is feitelijk het allerbeste, om een vitrinekast te maken zodat het schip stofvrij blijft. Stof is de vijand van ieder "houten" model. Niet alleen is het lelijk als je model onder een dikke laag komt te zitten, stof trekt ook vocht aan en houdt dit ook vast. Hout en vocht gaan niet goed samen in een statisch model, dus het beste is om het schip in een vitrinekast te plaatsen. Dit is iets dat ik voor een later moment nog eens moet maken.

Het idee voor de voet of steun is om hiervoor notenhout te gebruiken. Nagenoeg hetzelfde hout als waar het schip van gemaakt is. Dit is feitelijk niet helemaal juist doordat ik gebruik gemaakt het van Afrikaans noten (dibetou) en Amerikaans noten en dat zijn twee volledig verschillende houtsoorten die een beetje op elkaar lijken.

Ik begin met de voetjes ofwel steuntjes te maken. Ik heb hiervoor een eenvoudig ontwerp getekend en deze zal ik moeten maken met behulp van een draaibank. Ik heb deze hiervoor gekocht en ik heb nog nooit achter een draaibank gestaan. Eens moet de eerste keer zijn.
Ik zaag een stuk noten van 25x25x100mm op mijn cirkelzaagtafel. Vervolgens zaag ik deze in nagenoeg 3 gelijke delen. Uit een deel kan ik makkelijk meerdere stukken halen indien gewenst.

11337fd08add4c3ed8eb98fcfba4ab13.jpg


Het stuk noten span ik tussen twee punten op mijn draaibank. Ik gebruik de meest goedkope variant van Proxxon aangezien ik niet weet of ik ermee om kan gaan en of ik het hierna nog ga gebruiken. Een grote proef zo te zeggen...Met een paar houtdraaibeitels maak ik van het vierkante stuk al snel een rond stuk.

e912eaf920362f638af17497e2d73460.jpg


b289418c84fb079e7ab7c9ff8091aa6c.jpg


Met potlood teken ik de lijnen op het hout. Je houdt je potlood op het punt waar het de lijn moet komen en zet de draaibank aan. Op de plek waar je je potlood houdt, ontstaat een mooie lijn rondom op het hout. Na alle lijnen uitgezet te hebben is het tijd om de vorm erin te zetten. Ik begin met het diepste punt en werk vanuit daar naar andere lijnen toe.
Uiteindelijk heb je dan twee gelijke stukken.

a68bd95a2de40082a62d5d7ad01af34d.jpg


665473cbf3316ac2d99f0c6509a84de3.jpg


4c420784c8c3875f66b1611db3b5229b.jpg


93e6d8f55422b93904104c0acb24d9c5.jpg


Nadat de twee stukken gereed waren moest ik enkel nog een sleuf in de kop maken zodat de kiel er netjes in kan vallen.
Een klein detail, ik heb de sleuf bewust 90 graden gedraaid t.o.v. de nerfrichting van het hout. Zodoende is het steviger en is de kans van breken of scheuren langs de nerf klein.

599952d8eb2b43c942cec69d90bbabc6.jpg


De steuntjes zijn nu klaar en ik weet dat je ze ook kan kopen en dat messing wellicht mooier en ook steviger is dan hout, echter ik wilde dit gewoon eens proberen en het is me niet tegengevallen. Wellicht kan ik in de nabije toekomst nog wel wat meer miniprojectjes op de draaibank maken voor een toekomstig model, wie weet....

Verder met de onderplaat. In mijn hout voorraad vond ik nog een mooie plank Amerikaans noten. De tekening op de plank vond ik echt erg mooi en zou erg gaaf staan onder het schip. Helaas is de plank te dun. Omdat ik de nerftekening echt heel fraai vond, heb ik besloten deze plank toch te gebruiken. Ik had een paar opties maar ik heb besloten om de plank in twee delen te zagen en beide delen op elkaar te lijmen. Hiervoor heb ik carpenters glue gebruikt. Dit is gele houtlijm, dus geen witte. Het verschil is dat het lijm op basis van hars is en daardoor een licht gele / creme kleur heeft. Deze lijm is ideaal voor constructies en is na droging ook veel harder dan witte houtlijm. Die laatste houdt enige elastisiteit en dat zoek ik niet wanneer twee delen echt altijd op elkaar moeten blijven zitten. Ik had ook een twee componentenlijm kunnen gebruiken, maar ik had de gele houtlijm nog liggen en dat is ervoor gemaakt.

Ik heb de lijm een nachtje laten uitharden en de volgende ochtend het gelijmde deel nog even door de zaagtafel gehaald om de kantjes netjes te maken. Daarna heb ik met een bovenfrees (kantenfrees kan ook) een profiel in de rand gemaakt. In de foto hieronder zie je de profielrand en je ziet bij de groene pijlen nog de lijmnaad. Op een afstandje zie je dit niet meer. Heel even heb ik met de gedachte gelopen om een ander freesje te gebruiken waarbij de onderkant precies op de lijmnaad zou uitkomen. Ik heb dit niet gedaan omwille van de huidige breedte van de plank. Deze is net zo breed als de romp en dan zou de profielrand echt te groot worden en niet mooi uitpakken. Tja, waar je allemaal niet op moet letten...

21d331ce27ed86256c909d1c411141d7.jpg


40b3b3f492406d64fe2088308c846a07.jpg


Even voor proef de steuntjes erop gezet....

810b8b89e661103b6b74e82b63135060.jpg


En dan heb ik de positie van de beide steuntjes uitgemeten en op de plank vastgelijmd. Voordat ik dit gedaan heb, heb ik in zowel de plank als ook door de steuntjes een gat geboord.
Deze is nodig om later een schroef doorheen te zetten. De schroef zet het schip vast tegen de steuntjes. Dat betekent dat ik ook twee gaatjes gemaakt heb in de kiel. Dat was best even spannend zo achteraf maar het pakte allemaal prima uit. In de ochtend en middag heb ik alles netjes in de olie gezet en heb ik het schip op de steunen gezet. Aan de onderkant de schroeven erin gezet en vastgedraaid in de kielbalk. Alles zit nu heel stevig vast.

cd19dab3fefae48476d37c70e9905753.jpg


63b2b796c388fdec5fbeac4f7b1bc9b6.jpg


7dd2c6c375651b63d2ba579e8208eb25.jpg



Nu rest me nog alleen een naamplaatje en de fotoreportage.....nog even geduld daarvoor.

groet en fijne avond,
Peter
Het is een juweeltje geworden, Peter. Hier kan je trots op zijn. Zie heb de 30e graag life.
Gr. Peter
 
Back
Top