Panther Autogyro

Ik heb vandaag de bouw van de panther opnieuw opgestart. Het zal niet zo rap gaan als bij andere bouwers maar ik zal zo af en toe hier de vorderingen en mijn vragen posten.
View media item 262808
Dit is de huidige staat.
Weet iemand trouwens een adres waar ik de flenslagers voor in de kop kan halen? Ik kom niet veel verder dan Ali maar dan wordt het eind januari voor ik ze heb.

Groeten.
Hier bijvoorbeeld: https://www.neita.nl/webshop/lagers/miniatuurlagers?dim_id=6&flange=99
Maar er zijn er nog veel meer. De constructie met de houten schijven en passende lagers werkt uitstekend. Ik heb als as een pasbout gebruikt zodat de lagers daar mooi strak oppassen. De kop van de pasbout past in de onderste schijf die je op de kantelconstructie schroeft. Borgen hoeft verder niet, hij kan er toch niet uit.
 
Ik bedoel de constructie uit post #60, ipv de houten schijven volgens bouwtekening zijn er schijven geprint. Als je daarin een soort van potgat maakt waardoor het lager er niet doorheen kan schuiven dan heb je geen flenslagers nodig en kun je standaard groefkogellagers nemen. Je zou het zelfs zo kunnen maken dat de schijven even dik worden als de lagers breed zijn en als dan het gat in de GF plaat de buitenring tegenhoudt zou het ook werken met standaard lagers en doorlopende gaten ipv potgaten. Maar ik weet niet hoe het hier uitgevoerd is maar volgens mij heb je deze twee opties om gewone lagers te kunnen gebruiken.

Ik ben zelf overigens nog niet aan het bouwen dus dit gaat niet over mijn autogyro.
Zo heb ik ze inderdaad gemaakt
 
Hier bijvoorbeeld: https://www.neita.nl/webshop/lagers/miniatuurlagers?dim_id=6&flange=99
Maar er zijn er nog veel meer. De constructie met de houten schijven en passende lagers werkt uitstekend. Ik heb als as een pasbout gebruikt zodat de lagers daar mooi strak oppassen. De kop van de pasbout past in de onderste schijf die je op de kantelconstructie schroeft. Borgen hoeft verder niet, hij kan er toch niet uit.
Bedankt voor de link.
@Vlcjeroen dat is ook wel een interessante optie.
 
Dit is de huidige staat.Groeten.

Dit is die hierzo!

IMG_20221130_193843.jpg


Ik heb mijn Tiger zaterdag de grond ingevlogen (je moet tijdens het vliegen niet op je zender kijken hoe lang je nog kunt vliegen, die liegt toch: de zender zei 8 minuten, de werkelijkheid zei 1,5 seconden) dus die is eerst aan de beurt om opgeknapt te worden.
 
@Vlcjeroen wat heb je als as in de kop gebruikt?
Ik zie geen moer aan de onderkant van de rotorkop. Is de as afgedraaid zodat de lagers er niet over heen kunnen zakken?
Ik vind jouw oplossing erg netjes en wil die gaan overnemen. Niks te nadele van de houten constructie hoor.
 
Ik heb een m6 pasbout gebruikt van onder in het flens lager
Dan een busje gedraaid waar het onderste lager van de kop op steunt
In een 3d geprinte behuizing
Dan de glasvezel plaat en dan weer een lager in geprinte behuizing
Draait erg mooi
 
Vandaag de paar vrije uurtjes besteed aan wat panther werk. De motorkap in de lak gezet zodat ik die de komende week kan afwerken.
View media item 262896Schijven voor de kop zijn ook getekend en geprint. Het wachten is nu op de lagers en de pasbout. Maar, er is nog werk genoeg aan de romp en ik ga eens nadenken over een mal voor de rotor bladen. Ik heb een lasersnijder en een 3d printer, dus daar moet iets te fabriceren zijn lijkt me.
Ik wil in elk geval gaan proberen ze zelf te maken. Kopen kan altijd nog.
View media item 262895
 
Ik wil in elk geval gaan proberen ze zelf te maken. Kopen kan altijd nog.

Ben hier heel nieuwsgierig naar, ik denk er hetzelfde over.

Een clublid heeft een set tools hiervoor gegeven, zal ze binnenkort op de foto zetten en die hier plaatsen.
Eerst op zoek naar uit mijn hoofd vuren latten van 18x6mm en balsa van 50x6mm en die aan elkaar lijmen.

Richard Harris vorm de bladen op een vaste schuurbandmachine uit de hand, dit gaat hier niet goedkomen vrees ik.
Misschien een losse schuurbandmachine met evt een aangepaste zool om die langs een mal heen en weer te kunnen bewegen ipv met een schuurblok.

(let erop dat je na het plaatsen van de lagers de schijven losdraait en dan de pasbout erdoor steekt, dan de schijven weer aandraaien. Dan zijn de lagers spanningvrij/arm uitgelijnd)
 
Vandaag weer kort wat kunnen doen.
De stuurstang voor het richtingsroer in de romp verankerd, Het stabulo vastgezet en de achterkant grof dicht gemaakt. Morgenavond nog even in vorm schuren.View media item 263071De lagers zijn inmiddels ook binnen en passen perfect in de geprinte schijven voor de kop.
View media item 263070In mijn bak met spares kwamik nog een nieuwe motor tegen die ik ooit heb gekocht als reserve voor een zelfbouw quad. Het is een rctimer Rctimer HP2814 810KV brushless outrunner.
Zou die geschikt zijn voor de Panther? Ik wil hem op 4S gaan vliegen.Voornamelijk omdat ik 4S accus heb die perfect in het model passen.:D
View media item 263069
Wordt vervolgt...
 
Ik heb vanwege mijn onregelmatige werk een wat trager bouw tempo dan de meeste hier denk ik. Maar de afgelopen maanden heb ik wel wat vorderingen gemaakt.
panther_18.jpg panther_17.jpg panther_15.jpg panther_13.jpg panther_12.jpg
Het grootste deel van het schuur en pas-werk is nu wel gedaan. De foto's zijn een mock-up en de boel zit zeker nog niet definitef vast. Ik heb nog wel mijn twijfels bij de motor maar hopelijk kom ik daar nog uit voordat ik de rest van de electronica in ga bouwen.
De rotorkop is een afgeleide van hoe Vlcjeroen het heeft opgelost met geprinte ringen en een lagerblok waar een M6 pasbout door heen zit. Draait heel erg soepel.
Voor de accubak heb ik een extra horizontaal schot op de lasercutter gemaakt waardoor de regelaar zometeen vrij onder de accu kan liggen en beiden gaan last hebben van elkaar en elkaars hitte.
De rotorbladen ga ik toch maar niet zelf maken. Daar heb ik de komende maanden echt geen tijd voor. Bestellen is sneller ;)

Wordt vervolgd..
 
Ik heb ook een hekel aan rotorbladen maken en kocht ze tot nu toe bij Astikmodel. Die heeft de 65mm bladen alleen nog maar 900mm lang. Je gooit dan een groot stuk ervan weg en dat is gewoon jammer.
Als alternatief ben ik bezig met 3D printen van bladen. De eerste set was voor de Auto-G van Hobbyking. Die vliegt er heel aardig mee, versie 2 van die bladen wordt deze week verder getest.
Voor de Panther heb ik ook een rotorblad ontworpen wat 65mm breed is en 559mm lang. Er gaat een vuren strip van 5x10mm in als spar. Het geprofileerde deel wordt geprint in LW-PLA en de wortel en de tip in PLA.
Zie:
https://www.thingiverse.com/thing:5892615
Deze ga ik de komende week printen en testen.
 
Laatst bewerkt:
In mijn bak met spares kwamik nog een nieuwe motor tegen die ik ooit heb gekocht als reserve voor een zelfbouw quad. Het is een rctimer Rctimer HP2814 810KV brushless outrunner.
Zou die geschikt zijn voor de Panther? Ik wil hem op 4S gaan vliegen.Voornamelijk omdat ik 4S accus heb die perfect in het model passen.:D
View media item 263069
Wordt vervolgt...

Ik vrees dat die motor te licht is. Die van mij weegt 141 gram en wordt behoorlijk heet in de Panther. Jouw motor weegt volgens PropCalc 100 gram. Dat is een behoorlijk verschil.
 
Als alternatief ben ik bezig met 3D printen van bladen.
Voor de Panther heb ik ook een rotorblad ontworpen wat 65mm breed is en 559mm lang. Er gaat een vuren strip van 5x10mm in als spar. Het geprofileerde deel wordt geprint in LW-PLA en de wortel en de tip in PLA.
Zie:
https://www.thingiverse.com/thing:5892615
Deze ga ik de komende week printen en testen.

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Ik heb nog geen ervaring met LW-PLA.Welk merk gebruik je?
Als deze motor te licht is ga ik op zoek naar een zwaardere. Eens kijken wat de opties voor motoren en props zijn.
Bedankt voor je reactie.
 
Back
Top