Tja... waar zijn we mee bezig!
Over de knie. Te zwaar is gaten boren. En dat dan maar weer aflappen.
Een Pnetner heeft niet veel power. Onder de 10K op 12 x 12 en een lichte kist.
Net als die 61 FX. Te triest voor woorden.
Vandaag de Progo weer klaar voor vliegen.
Motor niet te starten. Zoog niet aan. Tank aangeblazen via de drukleiding... en naar een
fors tijdje primen... opeens leven. Toch een vuiltje ergens?
Daarna geen kapsones meer. Maar ik weiger een start motor er op te zetten.
Dus 3x mooie vluchtjes, half gas, want ondanks achterlijst, 2 mm de hoogte in,
nog steeds een aapje omhoog. Maar iets minder. Stuk zoekeriger.
Landen werd listig. Daar wat op getest. Afvangen en nog eens afvangen.
En uiteraard ging het toch mis. Wieltjes aan de grond, maar opeens een jump, vleugel in overtrek...
en jawel een karrewiel.
Njaw. Prop stuk? Nope, staart stuk. De wraak van oude ABS.
Maar hier nog in volle gorie. De Foka-4 bies oogt mooi. Sfeervol.
Alleen dan nog die vleugels op jofelen in blauw... het was wat in wording!
Opgetapte vleugel, 2 mm nabij achterlijst...
De isolatiestrip, zat er reeds op bij de maiden. Hier weer toegepast.
Omdat het de vleugel goed aanlegt tegen de romp. Met de breekbouten
aandraaiend kan je zelfs de instelhoek nog iets aanpassen.
Maar dan disaster strikes! Staartstuk romp.
Niet alleen dat barstje... een hele reeks
onder en boven... Vanavond alles uiteen gestoken.
Plastic op die plek haalt amper de 1 mm dikte... dat is wel erg dun.
Binnen behoorlijk vergeeld. Dus dat geeft sterke veroudering aan.
En doet broos aan. Dus die oude Progo's zijn wel degelijk link!
Tref je een oude gebouwde, wees ernstig gewaarschuwd!
Dus... jammer van alle werk dat ik er in heb gestoken. Wel leut.
Toch zint het me niet. Ga ik repareren met epoxy en glasweefsel?
In dat geval moet het onder de kiel worden uitgenomen. Tot in het kielvlak versterkt.
Na die fix het uitgenomen stukje weer terug. Het kan. Maar waar komt de volgende breuk?
Nja... eeuwigheid houdt een keer op.
Dan is er een andere optie, een reserve romp. 45 gram zwaarder en uit epoxy.
Het gewicht van de oude en wellicht ook het gewicht van de fix?
Deze oude ooit overgenomen, samen met matrijzen van de kist.
De uitlaat uitsparing is ingevuld. Binnen de romp gewoon zichtbaar.
Toch maar weer de bende tot een vliegtuigje bouwen?
Gr Bas