Hallo, wat zijn wij aan het doen!?

Donderdagavond veld checks. Paar dingen zinden me niet.
Te felle aansturing op het voorpootje. Kleine wieltjes bleven haken op het verdorde droge gras.
Dus tuimelig op de pootjes. Windstil.
Niet gevlogen. Ook geen range check. Motor gestart, en vlot aan de loop. Moi!

Vrijdag middag maiden. Taxiën, 5x over de kop, pootje haken, op de kleine wieltjes, wind er onder, prop de grond in. Dat werd een beetje een zielige vertoning.

Dan de lucht in, leut en hard werken.
Wind liep tegen 4 aan en met oplopende pieken. In de relatieve rust gestart.
Hop STOL de lucht in. Maar motortje was zeer weerbarstig. Direct af aan. Raar!

Eerste vlucht flink up moeten trimmen. Vol gas als een speer omhoog. Als een aapje aan een ijstokje.
1/4 gas was het vlakke vlucht. Maar bleef vrolijk des trainers doortuffen
Trimmen. Dus dat is als de drakenkloten met de MPX zender trims.
Ergonomisch slecht geplaatst. Naja. De ogen moeten van de kist af.

Zeer fel op de rolroeren. Instellingen Robbe. leek niet heftig, werkte zo wel.
Aan de grond bijgesteld.
Maar het beestje is rap, en gaat als een dolle door de lucht, en de turbulentie, daar trok het zich geen mieter van aan.
Spelevaren. Landen in de rommelige lucht ging ook prachtig. Direct een strijkijzer.

Tweede vlucht met bijstellen werd hem niet. Motor niet aan de loop te krijgen.
OS 46 FX met ASP bus. Plug lijkt goed, maar zet er wel een ander op.
Verder is het de laatste 10% nitro/Weston oliemix.
Wellicht is het wat doof. Verse 5% nitro mix maar gaan aanvullen.

Mooie start, wederom en toen dead stick bij volgas. Heu?? Mot dat?
Ja, en dan net een bui in zicht en krachtige prikwind. Mot dat?
Voor m'n neus een helikopterlanding met wat drukken. Deftig!
Niet in de akker met een mooi vol beplant kussentje, maar op het landweggetje, een dijkje, op drie pootjes...
Pok zei de prop! Enige schade. Hummm. Mot mot dat?

Nu wat grotere wieltjes er op.
Hoogdekker blijft het, neuspoot en landingsgestel staan dicht opeen.
Verder naar achter lukt niet bij deze Plura romp. Moet er maar mee leven.
Minder taxi en uit wandelen.

Nee geen geelfilter... bij de kanaries af... zelfs het dorre veld! Alles knetter geel!
Bij de NS zouden ze zeggen... meer blauw.


IMG_9931.jpg



Accu dus zo weg gepakt... blok polyethyleenschuim op maat gesneden...
Het haakt/slot vooraan onder de tank, achter haakt het onder de servo-montage kastjes.
Opgesloten. Accu in de bak, klittenband straps toe, en de in belletjesplastic verpakte RC
omwonden met strookjes klittenband haak je weer aan de straps. Mooi fix.
Schiet niet weg, en bij een klapper blijft de RC heel.


IMG_9935.jpg



En dan in noppenfolie, klittenband op klittenband.
Geen geschroef, lijm of gespijker aan de eldelplura romp...

IMG_9932.jpg


Thans alles weer deels uiteen, tank gespoeld, leidingen op gunk gewassen.
Carburateur en spoeiernaalden doorgejast, garage in nevelen gehuld. Clean.
Niewue OS A3 moet nog en frisse peutanol... dat moet het doen.

Verderop van de week maar weer testen. Weekend weer volle agenda.
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Donderdagavond veld checks. Paar dingen zinden me niet.
Te felle aansturing op het voorpootje. Kleine wieltjes bleven haken op het verdorde droge gras.
Dus tuimelig op de pootjes. Windstil.
Niet gevlogen. Ook geen range check. Motor gestart, en vlot aan de loop. Moi!

Vrijdag middag maiden. Taxiën, 5x over de kop, pootje haken, op de kleine wieltjes, wind er onder, prop de grond in. Dat werd een beetje een zielige vertoning.

Dan de lucht in, leut en hard werken.
Wind liep tegen 4 aan en met oplopende pieken. In de relatieve rust gestart.
Hop STOL de lucht in. Maar motortje was zeer weerbarstig. Direct af aan. Raar!

Eerste vlucht flink up moeten trimmen. Vol gas als een speer omhoog. Als een aapje aan een ijstokje.
1/4 gas was het vlakke vlucht. Maar bleef vrolijk des trainers doortuffen
Trimmen. Dus dat is als de drakenkloten met de MPX zender trims.
Ergonomisch slecht geplaatst. Naja. De ogen moeten van de kist af.

Zeer fel op de rolroeren. Instellingen Robbe. leek niet heftig, werkte zo wel.
Aan de grond bijgesteld.
Maar het beestje is rap, en gaat als een dolle door de lucht, en de turbulentie, daar trok het zich geen mieter van aan.
Spelevaren. Landen in de rommelige lucht ging ook prachtig. Direct een strijkijzer.

Tweede vlucht met bijstellen werd hem niet. Motor niet aan de loop te krijgen.
OS 46 FX met ASP bus. Plug lijkt goed, maar zet er wel een ander op.
Verder is het de laatste 10% nitro/Weston oliemix.
Wellicht is het wat doof. Verse 5% nitro mix maar gaan aanvullen.

Mooie start, wederom en toen dead stick bij volgas. Heu?? Mot dat?
Ja, en dan net een bui in zicht en krachtige prikwind. Mot dat?
Voor m'n neus een helikopterlanding met wat drukken. Deftig!
Niet in de akker met een mooi vol beplant kussentje, maar op het landweggetje, een dijkje, op drie pootjes...
Pok zei de prop! Enige schade. Hummm. Mot mot dat?

Nu wat grotere wieltjes er op.
Hoogdekker blijft het, neuspoot en landingsgestel staan dicht opeen.
Verder naar achter lukt niet bij deze Plura romp. Moet er maar mee leven.
Minder taxi en uit wandelen.

Nee geen geelfilter... bij de kanaries af... zelfs het dorre veld! Alles knetter geel!
Bij de NS zouden ze zeggen... meer blauw.


Bekijk bijlage 509303


Accu dus zo weg gepakt... blok polyethyleenschuim op maat gesneden...

Bekijk bijlage 509304


En dan in noppenfolie, klittenband op klittenband.
Geen geschroef, lijm of gespijker aan de eldelplura romp...

Bekijk bijlage 509306

Thans alles weer deels uiteen, tank gespoeld, leidingen op gunk gewassen.
Carburateur en spoeiernaalden doorgejast, garage in nevelen gehuld. Clean.
Niewue OS A3 moet nog en frisse peutanol... dat moet het doen.

Verderop van de week maar weer testen. Weekend weer volle agenda.
Gr Bas

Succes Bas
 
Deze middag nog even gevlogen. Mooi weer, typisch voor het omslaat naar herfst.

Zender bijgesteld op uitslagen en wat expo geminderd, tot ik een nette rol kon maken.
Volgende is achterlijst gaan ophogen. Zodat de trim om te drukken er uit gaat.
Wing over nog niet echt lekker. Loodrecht omhoog is zonder reso niet des Calmato’s.
5% nitro en de Weston olie, verse A3 plug. Geen dead sticks.


Maar verder vlieg het dus reuze leut. Landingen als strijkijzers. Meer ook niet.
11 x 6? Wil ook nog 11 x 7 testen.
 
Laatst bewerkt:
Nu zat ik nog een beetje te staren naar dat geel en rood... Mooi... mwaaghg...

Gele kanarie en wat blauw... Geeft, doet SZD Foka 4 doen, dusss!

Schermafbeelding 2022-09-18 om 15.16.41.png



Als ik dat nu eens zo ging opzetten! Kan wel eens leut worden :)


IMG_1700%5B1%5D.JPG


Niet alles zit tegen. Stikkers los trekken. Zo gebeurd. Maar dan die lijm!
Wasbenzine? Nope! Aceton had ik moeten afblijven. Kleef weg, lak weg.
Robbe verfje. Ral 1021.
Miniem op een puntje. Rats, verpest.
Tolueen er bij, voor de andere kant lak bleef heel. Nu dus extra werk. Jammer.

Mekker, Bas
 
Laatst bewerkt:
Progo…

Verder opnetten. Geel en blauw overgespoten.
Getest. Brantho Korrux in RAL, lange droogtijd. Het geel was na een week pas echt droog. Lang pikkerig. Eigenschap van deze lak.
Op ingelezen, en dus bekend. Geen probleem. Sterke industrielak. Gewoon proberen.

En zo bleef het nog even voorzichtig werken bij het aanbrengen stikkerfolie.
Laat ik het rompje nog even een weekje harden op zolder. Voor ik weer opbouw. Toch niet te best weer.

Maskeren romp nam even wat tijd in beslag. Langs een staaldraad gericht, fixed met reepjes teep, min of meer in positie.
Dan smalle repen tape Tesa blauw, in 4 repen over de lengte gesneden, en dat stuurt prima aan als maskervorm, langs het draad.
De robbe romp is niet geheel symetrisch ;-), dus fractie on the fly.
Daarna alles afschermen met bouwmarkt schildersfolie van de scheurrol en wat restpapier. Spuiten maar.

Het rood op het stabilo moet ik nog afnemen. Solarfilm, zelfklevend van Robbe, uit het jaar 0, rotsvast.
Kleeft als een bezetene, en amper te verwijderen. Dat goedje is dan ook goed methanol vast.

Met foliebout het lukt wel, maar een strook op de romp is funest.
Vandaar dat de romp overgespoten moest worden.
Aceton wil het restant lijm keurig slopen, thinner... maar dan is ook de lak aan gort. Duhhhhssss.

Op de kielt zit nu Oracal vinyl autofolie. Restanten materiaal. Een iets dieper blauw dan de RAL.
Nat aangebracht met autoruiten reiniger.
En dan voorzichtig aanzetten en overtollig vocht afnemen.

Nog een ander restant oude Robbe folie op komt dan nog op het stabilo, in nog ook weer een ander blauw, eenzelfde werkwijze.
Nat gespoten positioneren etc.

En al weer veuls te netjes voor zo een oude plastic tupperware trommel.
Zo gaat dat.

IMG_0034.jpg IMG_0033.jpg IMG_0035.jpg

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Sow, staartje bijgewerkt.
Scherpe puntjes. Dat wordt nog even opgesterkt met met een oracover glashelder stukje folie.
Vet leek het daar niet te worden.

Aldus, weer Oracal, ruiten reiniger…
Positioneren, vocht weg deppen, iets aanzetten en dan maar even een tijdje laten rusten.

219BB261-F2E1-498D-92BA-642DDA5B3AEF.jpeg D21B8F32-41B9-438F-AE9B-C0968C2ADDE4.jpeg

Dan de vleugel tekening aanpassen

Even naar de Fliegerfarm met de klassieker. Mooi ritje altijd.
Geen neus in de boter meer.

Dan Oracover! 1,70 de meter???
Wat is dat nu weer. Dat koopt geen hond meer. China folie. Ora kan de deuren wel sluiten op dit gebied.
Met de boze vinger moet naar de politiek gewezen worden. Triest!

Gr Bas
 
Willy van W&W Modellbau vertelde me maanden geleden al dat als ik Oracover nodig had ik het snel moest kopen omdat het snel veel duurder zou gaan worden.
Het was toen 13 euro per meter, inmiddels is het nu bij hun 15,65 en de gangbare prijs ligt zo rond de 18 Euro.
Ik heb de Lightex van Theworldmodels besteld, dat werkt hartstikke mooi en nog een voordeel, het is 80cm breed.
De Toughlon heb ik nog niet geprobeerd maar die is ook stukken goedkoper en ook 80cm breed.

GJ
 
Ze hebben me nog even gematst. Maar het houdt een keer op.

Post hier maar wat links hoe en wat folie GJ.
China folie heeft ook tig meer kleuren.
Maar overzicht via internet is geen geijkte kleurstaffel. World Models is sl een oud gebeuren. USA toch?
Of zit het in Taiwan?

Gaat bedroevend slecht met de modelbouw in DE.
Straks alles weer met kunstzijde en spanlak.
 
Oracover is inderdaad duurder dan andere folies. Dat is echter al vele jaren zo.
Persoonlijk gebruik ik altijd Oracover, werkt het prettigst, krimpt heel gelijkmatig, plakt goed en blijft heel lang mooi. Ik vlieg vele jaren en honderden vluchten met mijn modellen, een paar euro meer voor folie merk je dan niet. Je verdiend het deels terug omdat je niet opnieuw hoeft te folien.
Afgelopen winter de romp van een model dat 20 jaar oud was opnieuw geOracovered. (brandstofmodel is nu elektro geworden)

Toughlon zit op een ARF model (Het enige ARF model dat ik in 37 jaar rc vliegen heb gekocht), kwaliteit is niet super. De buitenste transparante laag laat los van de kleurlaag na een aantal jaren. (Zelfde effect als de Kyosho folie alleen duurt het iets langer)

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak en hoeveel je met een model vliegt.
De meeste modellen van vele andere vliegers halen vaak niet eens 1 seizoen, dan kun je beter de allergoedkoopste folie nemen, de Oracover investering is dan zinloos. ;)

Grt,

Arnoud.
 
Die Progo zit onder met Robbe Solarfilm. De kist is zeker 30 jaar gelee gebouwd en gefolied.
Is nog perfect en elastisch, laat zich met de bout keurig zetten.
Dat haalt de oracover niet in kwaliteit van hechting.

Dan die Solarfilm zelf klevend. De lijm wil slechts moeilijk met De IJssel spuitverdunner los. Aceton of Thinner doet geen moer.
Opmerkelijk. Methanol? Die kleefstof blijft kleven als een tierelier.
Geboend als een gek om het van de strijkfilm los te halen. Nou moei! [emoji12]

Je vraagt je af waarom dat niet meer gemaakt kan worden. Sjemische wetgeving… vast en zeker.
 
Solarfilm heb ik aan het begin van mijn rc carrière ook nog gebruikt, was zeker niet slecht en goedkoop. Moet ergens nog wat ervan hebben liggen, zal eens kijken wat de staat ervan is.
Echter, minder kleuren beschikbaar dan Oracover. Toen Oracover op de markt kwam ben ik het gaan gebruiken.

Sommige winkels in de Eu verkopen nog Solarfilm, zal wel oude voorraad zijn, via Google zijn ze te vinden.
Moet wel net de goede kleur bijzitten. :eek:

Grt,

Arnoud.
 
Die Progo zit onder met Robbe Solarfilm. De kist is zeker 30 jaar gelee gebouwd en gefolied.
Is nog perfect en elastisch, laat zich met de bout keurig zetten.
Dat haalt de oracover niet in kwaliteit van hechting.

Dan die Solarfilm zelf klevend. De lijm wil slechts moeilijk met De IJssel spuitverdunner los. Aceton of Thinner doet geen moer.
Opmerkelijk. Methanol? Die kleefstof blijft kleven als een tierelier.
Geboend als een gek om het van de strijkfilm los te halen. Nou moei! [emoji12]

Je vraagt je af waarom dat niet meer gemaakt kan worden. Sjemische wetgeving… vast en zeker.
Met Methyleen Chloride krijg je het er wel vanaf…. Daar los je vrijwel alles mee op, maar pas er wel een beetje mee op want het is ergs,echt voor je gezondheid, en handschoentjes lossen ook in no-time op (net als de zwarte coating op je foliebout)
 
Methyleen. Klopt los je veel mee op. Toen ik in de polyester werkte veel gebruikt met schoonmaken.

Wat ik aan het doen ben?
Auto vol geladen en naar odoorm voor een dagje vliegen
 
Nu zat ik nog een beetje te staren naar dat geel en rood... Mooi... mwaaghg...

Gele kanarie en wat blauw... Geeft, doet SZD Foka 4 doen, dusss!

Bekijk bijlage 510699


Als ik dat nu eens zo ging opzetten! Kan wel eens leut worden :)


Bekijk bijlage 510701

Niet alles zit tegen. Stikkers los trekken. Zo gebeurd. Maar dan die lijm!
Wasbenzine? Nope! Aceton had ik moeten afblijven. Kleef weg, lak weg.
Robbe verfje. Ral 1021.
Miniem op een puntje. Rats, verpest.
Tolueen er bij, voor de andere kant lak bleef heel. Nu dus extra werk. Jammer.

Mekker, Bas
Sticker verwijderaar van HG werk, maar pas op want bv lexaan, vivak, en vele kunstoffen lossen op
 
Methyleen Chloride… wordt ook in foods gebuikt. Om de caffeine uit koffie te halen bijvoorbeeld. Hoe is het mogelijk.

In feite is het verfafbijt wat niet meer in hoge concentratie verkocht mag worden in blik, aangelengd met maizena.

Het lost ook ABS op. En hoe!
Dus beter van niet [emoji12]
Neerslaande damp is al desastreus.

Vliegen? Para demo dag. Leuk!
Nog wat klussen staan. Morgen pas naar het veld!

Mugen? Nog gelukt met de GP bouwdoos?
 
Laatst bewerkt:
Methyleen Chloride… wordt ook in foods gebuikt. Om de caffeine uit koffie te halen bijvoorbeeld. Hoe is het mogelijk.

In feite is het verfafbijt wat niet meer in hoge concentratie verkocht mag worden in blik, aangelengd met maizena.

Het lost ook ABS op. En hoe!
Dus beter van niet [emoji12]
Neerslaande damp is al desastreus.

Vliegen? Para demo dag. Leuk!
Nog wat klussen staan. Morgen pas naar het veld!

Mugen? Nog gelukt met de GP bouwdoos?

Klopt demodag waaide stevig paar lekkeer vluchten kunnen maken met de sleper
 
Mugen? Nog gelukt met de GP bouwdoos?

ja, die staat gereserveerd voor me :thumbsup:

en nou hou ik op met vliegtuigjes verzamelen…… ik heb er meer dan genoeg nu :rolleyes:
Vandaag de vleugels en rompen in de bubbelfolie gepakt voor de verhuizing…..
Dan merk je pas hoeveel je hebt … denk dat alleen de modelvliegmeuk al een bestelbus tot ut dak vol
Godskolere niet normaal :D
 
Laatst bewerkt:
Back
Top