Update 7
Na een tijdje met allerlei andere dingen, nu weer wat modelbouw.
De stevens vormen toch wel een uitdaging.
Ik had in een kimbalkje de lassen ingezaagd maar op die plek aan stuurboord zit al een begin van kromming.
Ik heb het balkje goed nat gemaakt en toen in een bankschroef in een licht kromming geforceerd.
Ging helaas niet goed.
Dus een nieuw balkje gezaagd en op maat gemaakt.
Hier zie u de twee einden van de kimbalken met de lassen er in gezaagd. Maar ook is de kleine kier te zien tussen de kimbalken en het vlak. De kimbalken zijn nog iets te breed dus ik kan dit oplossen door de balken iets smaller te maken behalve bij de lassen. Dan gaan ze wel goed aansluiten.
Hier ziet u bovenaan de tekeningen op ware grootte en daaronder het model met de kimbalken en nog onbewerkte kimbalken voor de stevens.
Hier ziet u de achtersteven kimbalken waar al (in horizontaal vlak) een lichte kromming in geschuurd is.
Maar ook in het verticale vlak valt er nog wel wat weg te schuren.
Ik heb geprobeerd het aan te geen met een rood lijntje. Het zal duidelijk zijn dat die niet precies klopt. Alles zal beetje bij beetje moeten gebeuren. Schuren, passen,schuren,passen etc.
De tekening hiervan helpt wel maar niet zo heel veel.
De originele tekening is inclusief vervorming die ik er niet in wil hebben. Een “harde” aanwijzing voor die vervorming staat in het verslag van het maken van het 1:10 model van het museum.
Men heeft bepaald dat de top van de achtersteven 1,4 m boven het vlak ligt en de voorsteven 1,1m
Dat is dus op 1:50 28 en 22 mm.
De uitdaging zit er nu in om de kromming erin te tekenen. Zoals u ziet heb ik enkele pogingen gedaan. Via een malletje ook overgebracht op de zijkant van de steun onder het vlak van het model. Zie vorige foto.
Twee opties: de rode lijn of de gele lijn.
De rode lijn lijkt me te steil aan het eind de gele te vlak.
Langzamerhand is de tekening zo vol gekrast dat ik besloot op de originele tekening het gecorrigeerde verloop in te tekenen. Voordeel is dat die tekening 2,3 x groter is dan het model wordt. En je dus nauwkeuriger kan intekenen.
Dit is de originele tekening met daarin het gecorrigeerde verloop van het vlak in het rood. Die lijn heb ik getrokken langs een gebogen dunne lat. Als een sentenlat. Op 2,3 cm afstand zijn verticale lijnen getrokken wat neerkomt op 1 cm op modelgrootte.
Deze kromme ga ik nu overbrengen op een malletje en daarmee de steun onder het vlak aanpassen.
En dat is voor de volgende keer.