SAAB Tunnan

Dank je wel. Het was vandaag geen happy landing. Oorzaak: het verende neuswiel kan te ver door veren, achteraf gezien. Bij een oneffenheid in het veld kwam daardoor de staande poot tegen de grond. 4,5 kilo met een redelijke vaart kwam zodoende in een keer tot stilstand. De neuswielconstructie is daardoor uitgebroken. Bij eerste inspectie lijkt het wel reparabel te zijn. Maar wel jammer: hij vloog prachtig.
 
Had de echte al een afterburner dan?

De laatste versie (zoals deze) had die inderdaad.

AD7E2DDF-3CA9-4C75-BB6D-2BDD43A7ABD4.jpeg
 
Zo, de reparatie is achter de rug. Behalve het uitgebroken neuswiel (hersteld en verbeterd) bleek ook de inlaatbuis beschadigd. Het is een kartonnen koker waar iets spiraalsgewijs doorheen is gegaan en lichte scheurtjes heeft veroorzaakt. Ik had nog een velletje van dat karton liggen. Die heb ik aan één kant met verdunde houtlijm ingesmeerd, opgerold en in de inlaatbuis geschoven. Daarna heb ik er een cilindrische modelleerballon ingebracht en opgeblazen om de aansluiting en hechting te maximaliseren. 1,5 uur drogen later: ballon doorgeprikt en het resultaat bekeken: precies wat ik voor ogen had. Hij is weer klaar voor de volgende vlucht.
 

Bijlagen

  • B9967D99-7179-4830-8F67-EAFF2A332436.jpeg
    B9967D99-7179-4830-8F67-EAFF2A332436.jpeg
    527,6 KB · Weergaven: 208
  • 9B36F9DA-D4D3-4D5A-9516-A81C0F47913D.jpeg
    9B36F9DA-D4D3-4D5A-9516-A81C0F47913D.jpeg
    266,1 KB · Weergaven: 193
De remaiden heeft nog niet plaatsgevonden. Misschien wel leuk om de aanpassingen aan het landingsgestel te beschrijven:
Bij de neuswielpoot heb ik het stuitnokje voor het scharnierende deel (met wiel) verplaatst zodat hij niet meer zover naar binnen kan klappen. Bovendien heb ik de veer verzwaard (verdubbeld) wat ook het inklappen beperkt.
Het hoofdlandingsgestel heb ik ook aangepakt. Het ronde verenstaal kon ik, ondanks de twee inbusboutjes per poot, onvoldoende fixeren om verdraaiing in de retractservo tegen te gaan. De poten en wielen staan iets schuin, wat bij het model hoort, maar dat geeft ook krachten in de lengterichting van de poot bij de landing. Vandaar de verdraaiing. Er is een vlak stukje aan het bevestigingspunt van de poten gevijld en bovendien was er ruimte om een van de M4 inbusboutjes door een gewoon boutje te vervangen. Die kan strakker en met meer gevoel worden aangedraaid dan de inbus.
Al met al hoop ik dat hiermee minder herstel nodig is na een vlucht.
 
Deze nog niet, bedankt!

Ik heb hem wel in het echt gezien, in Zweden en op een Noorse airshow. Overigens is de eerste op het filmpje mijn favoriete jet-fighter. Voor het eerst gezien rond 2000 op Leeuwarden tijdens een open dag van de luchtmacht en direct geïntrigeerd geraakt door de bijzondere vormen en de kracht die het toestel uitstraalt.
 
Kleine update: hij heeft weer gevlogen en alles ging goed. Het landingsgestel is nu stevig genoeg. Ik kwam nog wel een ander puntje tegen: de rechter deur van het hoofdlandingsgestel waait iets open tijdens de vlucht. Ik kan er niet veel verschil in voelen op de grond, maar het vraagt om een iets andere afstelling.

_DSC2784.JPG
_DSC2804.JPG
_DSC2824.JPG
_dsc2828k.jpg
 
Back
Top