janzwart
verslagschrijvers
Romeinse Rijnaak AD 148
Dit is mijn volgende project(je). Een Romeinse rijnaak uit het jaar 148. Maar eerst even een beetje geschiedenis.
Tekening door "Inventief" op dit forum. Hij is werkzaam bij de afdeling erfgoed van de gemeente Utrecht, en heeft ook meegewerkt aan de opgraving.
In de eerste 2 eeuwen na Christus was Nederland (Ik noem het voor het gemak maar zo) tot de Rijn bezet door de Romeinen en was het in feite een deel van het Romeinse Rijk.
De Rijn, zoals hij toen liep, vormde de grens tussen het Romeinse Rijk en de ”barbaren” in het noorden. Die grens heette de limes en die is nu door UNESCO opgenomen als werelderfgoed.
Zie: https://www.romeinen.nl/weten/limes
Langs die grens bouwden de Romeinen forten, wegen, legerkampen en waterwegen. De in die forten gelegerde Romeinen hadden geen tijd om voedsel te verbouwen en daarom moest zowat alles vanuit het achterland worden aangevoerd. Het beste, en zo goed als de enige manier, om spullen aan te voeren was met een schip via de rivier de Rijn.
De afgelopen jaren zijn langs de Rijn al diverse wrakken van dergelijke schepen gevonden en die staan bekend als de Zwammerdam schepen.
Maar een paar jaar geleden is er in de Meern ook een gevonden. En het bijzondere hiervan was dat het een soort van kajuit met kombuis had. Dat was nog niet eerder gevonden.
Omdat ik me, na het Victory oorlogsgeweld, nu ga toeleggen op Nederlandse handelsschepen leek me dit een leuk project. Een schip, puur bestemd voor transport, gebruikt in Romeins Nederland en gebaseerd op een goed gedocumenteerd wrak. En het oudste schip wat in deze contreien is te vinden.
Het wrak is gevonden in de Meern en is daarom genoemd “De Meern 1”. Met dendrologie is het bouwjaar bepaald op het jaar 148 of iets later. Op de plek waar het is gevonden liep vroeger een zijtak van de Rijn. Nu geheel in het landschap opgenomen. Het vermoeden bestaat dat het schip vanwege zijn lengte de bochten in die zijrivier niet goed heeft kunnen nemen. Het is met de boeg in de oever gevaren en door de stroming om dat punt rondgedraaid, heeft water gemaakt en is tegen de oever gezonken. Dat verliep allemaal zo snel dat de twee opvarenden zich hebben kunnen redden zonder ook maar iets te kunnen meenemen. In het schip zijn daarom ook veel spullen, gereedschap en zo, terug gevonden.
Het wrak is in zijn geheel opgegraven (25 m lang) en geconserveerd. Het wordt nu tentoongesteld in Museum Hoge Woerd.
Zie: https://www.romeinen.nl/doen/op-stap/bezoeken/1734289371/museum-hoge-woerd
Ik ben in het museum geweest en heb veel foto’s van het schip kunnen maken. Verder heb ik daar het archeologisch rapport: “Rapportage Archeologische Monumentenzorg 144” kunnen aanschaffen waarbij een map met 5 vouwbladen van elk een halve vierkante meter waarop uiterst gedetailleerd het wrak is getekend op schaal 1:20 ongeveer.
Blad 1 Bovenaanzicht en buitenaanzicht stuurboord
Blad 2 Binnenaanzicht bakboord en stuurboord
Blad 3 Achteraanzicht van alle spanten.
Blad 4 Boven en onderaanzicht, gereconstrueerd.
Blad 5 Losse onderdelen zoals het ter plekke is gevonden.
Later in het verslag zal ik er foto’s van laten zien.
De schaal van deze tekeningen zou een model opleveren van 1,15 m. Iets te groot voor mij, dus het wordt een model van 1:50. Daarmee is het vergelijkbaar met mijn andere modellen.
Ik wil het presenteren als een vrachtvaarder, met vracht, zoals het indertijd geweest zou kunnen zijn. Dus geladen met allerlei bouwmaterialen en zo.
Maar eerst moet ik wat tekeningen maken en de diverse maten bepalen van de onderdelen. En die dan gaan zagen.
Wordt vervolgd.
Dit is mijn volgende project(je). Een Romeinse rijnaak uit het jaar 148. Maar eerst even een beetje geschiedenis.
Tekening door "Inventief" op dit forum. Hij is werkzaam bij de afdeling erfgoed van de gemeente Utrecht, en heeft ook meegewerkt aan de opgraving.
In de eerste 2 eeuwen na Christus was Nederland (Ik noem het voor het gemak maar zo) tot de Rijn bezet door de Romeinen en was het in feite een deel van het Romeinse Rijk.
De Rijn, zoals hij toen liep, vormde de grens tussen het Romeinse Rijk en de ”barbaren” in het noorden. Die grens heette de limes en die is nu door UNESCO opgenomen als werelderfgoed.
Zie: https://www.romeinen.nl/weten/limes
Langs die grens bouwden de Romeinen forten, wegen, legerkampen en waterwegen. De in die forten gelegerde Romeinen hadden geen tijd om voedsel te verbouwen en daarom moest zowat alles vanuit het achterland worden aangevoerd. Het beste, en zo goed als de enige manier, om spullen aan te voeren was met een schip via de rivier de Rijn.
De afgelopen jaren zijn langs de Rijn al diverse wrakken van dergelijke schepen gevonden en die staan bekend als de Zwammerdam schepen.
Maar een paar jaar geleden is er in de Meern ook een gevonden. En het bijzondere hiervan was dat het een soort van kajuit met kombuis had. Dat was nog niet eerder gevonden.
Omdat ik me, na het Victory oorlogsgeweld, nu ga toeleggen op Nederlandse handelsschepen leek me dit een leuk project. Een schip, puur bestemd voor transport, gebruikt in Romeins Nederland en gebaseerd op een goed gedocumenteerd wrak. En het oudste schip wat in deze contreien is te vinden.
Het wrak is gevonden in de Meern en is daarom genoemd “De Meern 1”. Met dendrologie is het bouwjaar bepaald op het jaar 148 of iets later. Op de plek waar het is gevonden liep vroeger een zijtak van de Rijn. Nu geheel in het landschap opgenomen. Het vermoeden bestaat dat het schip vanwege zijn lengte de bochten in die zijrivier niet goed heeft kunnen nemen. Het is met de boeg in de oever gevaren en door de stroming om dat punt rondgedraaid, heeft water gemaakt en is tegen de oever gezonken. Dat verliep allemaal zo snel dat de twee opvarenden zich hebben kunnen redden zonder ook maar iets te kunnen meenemen. In het schip zijn daarom ook veel spullen, gereedschap en zo, terug gevonden.
Het wrak is in zijn geheel opgegraven (25 m lang) en geconserveerd. Het wordt nu tentoongesteld in Museum Hoge Woerd.
Zie: https://www.romeinen.nl/doen/op-stap/bezoeken/1734289371/museum-hoge-woerd
Ik ben in het museum geweest en heb veel foto’s van het schip kunnen maken. Verder heb ik daar het archeologisch rapport: “Rapportage Archeologische Monumentenzorg 144” kunnen aanschaffen waarbij een map met 5 vouwbladen van elk een halve vierkante meter waarop uiterst gedetailleerd het wrak is getekend op schaal 1:20 ongeveer.
Blad 1 Bovenaanzicht en buitenaanzicht stuurboord
Blad 2 Binnenaanzicht bakboord en stuurboord
Blad 3 Achteraanzicht van alle spanten.
Blad 4 Boven en onderaanzicht, gereconstrueerd.
Blad 5 Losse onderdelen zoals het ter plekke is gevonden.
Later in het verslag zal ik er foto’s van laten zien.
De schaal van deze tekeningen zou een model opleveren van 1,15 m. Iets te groot voor mij, dus het wordt een model van 1:50. Daarmee is het vergelijkbaar met mijn andere modellen.
Ik wil het presenteren als een vrachtvaarder, met vracht, zoals het indertijd geweest zou kunnen zijn. Dus geladen met allerlei bouwmaterialen en zo.
Maar eerst moet ik wat tekeningen maken en de diverse maten bepalen van de onderdelen. En die dan gaan zagen.
Wordt vervolgd.
Laatst bewerkt: